Godaften.
Hvordan har I andre, som har haft efterfødselsdepressioner det bagefter?
Jeg synes godt nok stadig at mine de af og til fylder en del. Det er især, når andre omkring mig får børn. Både mine venner, men også bekendtskaber - eller nogle gange bare dem, jeg møder i supermarkedet som er højgravide eller har en barnevogn med lift i... Så bliver jeg altid ret ked af det.
Jeg er mor til 2 og har to fødselstraumer og 2 efterfødselsdepressioner i bagagen. Den første depression var ikke så slem sammenlignet med den, jeg fik med Lillebror. Ved den første var det mest fordi, det var sådan en omvæltning - jeg elskede ham ubetinget, selvom jeg fortrød beslutningen om et barn. Lillebror derimod, ham elskede jeg ikke, ikke engang, da han boede i min mave og det forfølger mig. De fik også begge to kolik, især Lillebror. Hvor han dog skreg. Samtidig var han skæv efter tiden i maven og havde børneeksem, måske refluks osv - vi rendte til alle mulige for at finde årsagen til gråden og hans utilpashed. Jeg troede ikke, at han kunne lide mig særlig godt og at han også ville ønske, at han ikke var blevet født. Det virkede ikke som om, han kunne lide at leve.
Og samtidig var der flere, der antydede, at jeg var årsagen til hans gråd, pga. min sindstilstand. Så - det var sgu en hård omgang.
Heldigvis gik det aldrig ud over vores relation og jeg fik en smule hjælp. Sundhedsplejersken var meget opmærksom.
Jeg har glædet mig hele livet til at få børn og jeg havde haft mange drømme om en baby, især da jeg så var ufrivilligt barnløs i 2 år, inden jeg blev gravid med den første.
Og på grund af ovenstående skal jeg ikke have flere. Men jeg føler bare en uendelig sorg over det - over at jeg aldrig nød det. At det hele gik op i gråd og desperation. Jeg er så ked af det over det - og det er ikke blevet bedre her 2 år efter den sidste.
Lige i starten var jeg bare så lykkelig over, at de blev større og jeg tænkte bare "aldrig baby igen!!!", men nu har det hele bare bundfældet sig og jeg kan græde over, at jeg aldrig skal have en baby igen... (Bliver man nogensinde tilfreds?
)
Hvordan har I andre, som har oplevet efterfødselsdepressioner det bagefter? Når I kigger babybilleder? Hører om andres drømmefødsler og vidunderlige babyer, der kun græder, når de er sultne?
Anmeld
Citér