Eksperthjælp: Han gør hvad han kan for at slippe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.022 visninger
0 svar
1 synes godt om
2. april

Trine Andreasen

Hej Trine.

Vi har nogle udfordringer i forhold til vores søn. Han er en kvik dreng på 6 år, han har en rigtig god fantasi og elsker at bygge både med Lego og sit BRIO byggesæt. Når han er i skole er han meget stille, men når han er hjemme er han ofte vild, larmende og har en del konflikter med sin søster på 4 år. Han siger tit lyde og synger “volapyk” sange og når vi beder ham om stoppe starter han igen kort tid efter. Han har også en lillebror på 9 mdr. som han er rigtig glad for, men det bliver ofte også ret vildt og han har svært ved at forstå når vi siger: “stop, det kan din lillebror ikke lide”.

Det der udfordre os mest er dog at når vi stiller krav til ham eller sætter grænser fx. ved at sige at han ikke skal lege med eksempelvis legemadrassen lige nu, så respektere han det ikke. Han tager derfor madrassen alligevel og når vi så tager den fra ham og siger at han skal høre efter, så kigger han på os og siger: “ nu tisser jeg i bukserne” og så gør han det. Jeg synes det er voldsomt provokerende og det frustrere mig meget.

Når han så har tisset, jeg har tørret op og han har været i bad, så er det som om han har glemt hele situationen igen.

Jeg håber du kan hjælpe mig med at blive klogere på hvorfor han gør som han gør og måske har du nogle redskaber til at håndtere situationen.

Venlig hilsen
En frustreret mor til tre.

Trines svar

Kære mor til tre

Tak for din henvendelse. Hvor er det dejligt at høre at du også kan se alle de gode egenskaber din søn også har. 

Jeg kan godt forstå at du bliver frustreret. Det er også en frustrerende situation I havner i. 

Når du beskriver din søn kan jeg ikke lade være med at tænke at det lyder som om han holder meget på sig selv i løbet af skoledagen. 

Han bruger altså utrolig meget energi på at tilbageholde sine impulser og på at bevare sin selvkontrol. 

Det betyder at når han kommer hjem så er bærget tømt. 

Han har altså ikke mere at give af. 

Og når du så stiller krav om at han ikke må tage madrassen stiller du et krav som han ikke kan honorere. 

Derfor vælger han en strategi der giver mening for han. Altså en måde at slippe ud af en situation som han ikke kan honorere. 

Han gør det ikke for at provokere eller for at gør dig sur men for at komme ud af en situation han ikke kan klare. 

Så mit bedste råd er at sikre at han ikke kommer i den situation og at hjælpe ham med at få fyldt sit "selvkontrols bærger". 

Det sidste kan du gøre ved at give ham positiv samvær hvor I griner og hygger jer. Sørger for at han får noget proteinholdigt at spise og ro. For eksempel ved at sidde alene og lave perler, lego, tegne, læse i bog eller lytte til historie. 

I forhold til at undgå at han kommer i disse situationer vil jeg anbefale dig at kigge på enten mit RESPEKT - forløb eller Styrke dit barns impulskontrol forløb. 

Begge vil give dig redskaberne til at hjælpe din søn så han ikke kommer i så mange konflikter når han er hjemme. 

Jeg håber det giver mening eller er du velkommen til at skrive til mig på kontakt@naturligopdragelse.dk 

Mange hilsner Trine 

Naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.