Beskidt tøj og sammenvær

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.114 visninger
9 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. marts 2021

Anonym trådstarter

Jeg vil lige høre jer, som måske har lidt mere erfaring. 

Børnene skal på sammenvær snart og være af sted 1.5 uge. Jeg plejer altid at give rent tøj med til alle dage, men er ved at være lidt træt af, at få en bunke beskidt tøj med retur, fordi far ikke gider vaske trods vaskemaskine og tørretumbler. Det er trods alt også 4 børn det drejer sig om.

Jeg har bopæl og får faderbidrag.

Men må jeg gerne sige, at han skal vaske det beskidte tøj op til at de kommer retur til mig, eller at han selv må stå for tøj de dage, de er hos ham?

Jeg skal jo (fordi jeg får bidrag) i princippet sørge for at de får hvad de mangler, alt hvad forældre nu giver deres børn, det er min pligt.

Men hvordan er reglerne ved samvær, skal jeg altid (som jeg hidtil har gjort) sende bunker af tøjsæt med til alle dage? Uden at forvente det bliver vasket "som tak" eller som: det er det mindste, man kan gøre.

Jeg har tidligere i 6 måneder lånt min bil til far ved samvær, men efter 6 måneder hvor han altid kørte bilen i bund med benzin og aldrig fyldte på og altid kom retur med den med skrald og klistret affald i, så stoppede jeg med at låne ham den, for han var så utaknemmelig og passede ikke på den. Så at han ikke vasker tøjet er endnu et eksempel på, at han springer over, hvor gærdet er lavest. Men nu må jeg lige høre jer andre ad, hvad I gør, eller hvordan reglerne er. For der forsvinder også nogle gange tøj og nye ting dernede, så jeg havde det bedst med at adskille det hele lidt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2021

Lymi

Anonym skriver:

Jeg vil lige høre jer, som måske har lidt mere erfaring. 

Børnene skal på sammenvær snart og være af sted 1.5 uge. Jeg plejer altid at give rent tøj med til alle dage, men er ved at være lidt træt af, at få en bunke beskidt tøj med retur, fordi far ikke gider vaske trods vaskemaskine og tørretumbler. Det er trods alt også 4 børn det drejer sig om.

Jeg har bopæl og får faderbidrag.

Men må jeg gerne sige, at han skal vaske det beskidte tøj op til at de kommer retur til mig, eller at han selv må stå for tøj de dage, de er hos ham?

Jeg skal jo (fordi jeg får bidrag) i princippet sørge for at de får hvad de mangler, alt hvad forældre nu giver deres børn, det er min pligt.

Men hvordan er reglerne ved samvær, skal jeg altid (som jeg hidtil har gjort) sende bunker af tøjsæt med til alle dage? Uden at forvente det bliver vasket "som tak" eller som: det er det mindste, man kan gøre.

Jeg har tidligere i 6 måneder lånt min bil til far ved samvær, men efter 6 måneder hvor han altid kørte bilen i bund med benzin og aldrig fyldte på og altid kom retur med den med skrald og klistret affald i, så stoppede jeg med at låne ham den, for han var så utaknemmelig og passede ikke på den. Så at han ikke vasker tøjet er endnu et eksempel på, at han springer over, hvor gærdet er lavest. Men nu må jeg lige høre jer andre ad, hvad I gør, eller hvordan reglerne er. For der forsvinder også nogle gange tøj og nye ting dernede, så jeg havde det bedst med at adskille det hele lidt.

Hvis det er til 1.5 uge, ville jeg ikke sende med til alle dage, men nok til en 4 dage og så forvente at han baskede det og kunne bruge det igen de resterende dage. Ift om du kan forlange han vasker det, kan du nok ikke tvinge ham, men du kan bede ham pænt. Hvad med en aftale om, at du køber noget tøj der er fast hos ham, så det ikke skal med frem og tilbage, så er han jo nødt til at vaske det.

Jeg går ud fra han normalt ikke har så meget samvær som 1.5 uge?

Vi vasker ikke det tøj, min bonusdrengs mor sender med på samvær. Vi har ham hver anden weekend og ferier. Men det er fordi hun brokker sig over måden, vi vasker det på (jeg fatter det ikke, vi vasker i neutralt vaskemiddel, på 30 grader og tørrer det på stativ så det ikke krymper eller fnulrer i tumbleren, men jeg tror egentlig det mest handler om, der skal være noget at være sur over - så må hun vaske det selv

Anmeld Citér

31. marts 2021

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv

Du kan ikke forlange at han vasker tøjet og du har pligt til at sørge for tøj der passer til årstiden de dage de er ved deres far. Hvis du vil undgå det kan du sige nej til børnebidrag fra far og så må han selv købe tøj til dem. Jeg synes ikke far skal bruge tid på at vaske tøj hvis han ikke har ungerne så meget, tænker kun det er ved 7/7 deling hvor der ikke betales børnebidrag og man har ungerne lige meget at det er på sin plads at begge bidrager med tøj køb og vask. Det at tøj forsvinder er surt men sådan er det vist bare at være en dele familie, det kan ske. Og ja, jeg har selv dele børn som bor ved mig og har samvær med deres far hver anden weekend og så deler vi ferierne.

Anmeld Citér

31. marts 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg er enig i at det er dovent og dårlig stil ikke at gide vaske tøjet og smide det i tumbleren den sidste aften. Det kræver altså ikke ret mange minutters arbejde. 

Jeg er selv deleforældre, dog med 7/7 ordning og jeg skal være ærlig at sige jeg ikke ville gide det der pakken tasker og tøj osv ved samvær hvis vi delte anderledes. Både fordi det skaber irritation ved uvasket tøj, glemt tøj osv osv, men også fordi jeg personligt synes det bidrager til fæekslen af at man er "på besøg" hos sin anden forældre. Jeg ville simpelthen købe ca 4 sæt tøj i passende størrelse og sige værsgo! Det er jeres, det bor hos jer og så skal vi ikke pakke tasker frem og tilbage. Og så ville jeg købe tilsvarende ekstra 4 sæt og give med, når du selv køber næste størrelse. På den måde er garderoben altid opdateret ift størrelse og far kan ikke brokke sig over at mangle noget og du skal ikke trækkes med en taske med uvasket tøj igen og igen.  

Anmeld Citér

31. marts 2021

Anonym trådstarter

Ok, jeg er også bare interesseret i at høre, hvordan I andre gør, og hvordan reglerne er. Som sagt har jeg altid sørget for alt, og han har ikke rørt en finger. Det forbliver bare sådan. Tak for svar

Anmeld Citér

31. marts 2021

Nielsen32

solskinsliv skriver:

Du kan ikke forlange at han vasker tøjet og du har pligt til at sørge for tøj der passer til årstiden de dage de er ved deres far. Hvis du vil undgå det kan du sige nej til børnebidrag fra far og så må han selv købe tøj til dem. Jeg synes ikke far skal bruge tid på at vaske tøj hvis han ikke har ungerne så meget, tænker kun det er ved 7/7 deling hvor der ikke betales børnebidrag og man har ungerne lige meget at det er på sin plads at begge bidrager med tøj køb og vask. Det at tøj forsvinder er surt men sådan er det vist bare at være en dele familie, det kan ske. Og ja, jeg har selv dele børn som bor ved mig og har samvær med deres far hver anden weekend og så deler vi ferierne.

Man skal sende tøj med der passer og er passende til årstiden. I ferieperioder skal der sendes med til ca 5 dage - det er forventeligt at tøjet bliver vasket og der skal ikke sendes med til alle dage. Det fik jeg afvide da jeg have et møde i familieretshuset med min ex mand. 

Anmeld Citér

31. marts 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg ville bare vaske og ikke gøre noget stort nr ud af det. Havde du haft børnene fuld tid ville du alligevel skulle have vasket det , så det var en kamp jeg slet ikke gad at tage 

Anmeld Citér

31. marts 2021

CKJ

Profilbillede for CKJ
solskinsliv skriver:

Sikke da noget vrøvl. Han skal sgu da ikke sende 1,5uges tøj til fire børn retur uden, at vaske det! Bidrag eller ej. Det er sølle og mega dårlig stil. Nu er jeg ikke skilt, men der står nok ingen steder at det er morens ene og alenepligt. 

Anmeld Citér

31. marts 2021

Anonym trådstarter

solskinsliv skriver:

Nu siger du: " du sige nej til børnebidrag fra far og så må han selv købe tøj til dem"

Debatten går ud på selve vasken, og ikke tøjets ophav. 

Men kan man ikke købe en ordentlig portion til ham, og så vasker han selv? Altså jeg synes da det virker mærkeligt, at han ingenting skal gøre omkring sine børn

Havde det været omvendt ville det være en selvfølge for mig, at jeg selvfølgelig vaskede det, der kunne nåes før de skulle retur, når de nu havde brugt det ved mig. Det er for mig godt samarbejde.

Anmeld Citér

31. marts 2021

Bentemor

Da det var aktuelt her, da mine ældste børn var små, sørgede jeg i starten med en basis garderobe til en uges tid han kunne have liggende fast.

Men senere hen valgte jeg bare at give far 1000 kr, til tøj ved ham, et par gange, eller tre, om året. På de tidspunkter der alligevel kom familieydelse. Og ellers sagde far bare, når han manglede noget ved ham, så enten købte jeg det ind eller gav ham penge til det. Synes det var besværligt med så meget frem og tilbage i weekenderne og ferierne. Dejligt at kunne nøjes med en rygsæk med ting barnet har valgt at tage og ikke en stor sportstaske med tøj hver gang.

Håber i finder en løsning. God påske ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.