Anonym skriver:
Jeg vil lige høre jer, som måske har lidt mere erfaring.
Børnene skal på sammenvær snart og være af sted 1.5 uge. Jeg plejer altid at give rent tøj med til alle dage, men er ved at være lidt træt af, at få en bunke beskidt tøj med retur, fordi far ikke gider vaske trods vaskemaskine og tørretumbler. Det er trods alt også 4 børn det drejer sig om.
Jeg har bopæl og får faderbidrag.
Men må jeg gerne sige, at han skal vaske det beskidte tøj op til at de kommer retur til mig, eller at han selv må stå for tøj de dage, de er hos ham?
Jeg skal jo (fordi jeg får bidrag) i princippet sørge for at de får hvad de mangler, alt hvad forældre nu giver deres børn, det er min pligt.
Men hvordan er reglerne ved samvær, skal jeg altid (som jeg hidtil har gjort) sende bunker af tøjsæt med til alle dage? Uden at forvente det bliver vasket "som tak" eller som: det er det mindste, man kan gøre.
Jeg har tidligere i 6 måneder lånt min bil til far ved samvær, men efter 6 måneder hvor han altid kørte bilen i bund med benzin og aldrig fyldte på og altid kom retur med den med skrald og klistret affald i, så stoppede jeg med at låne ham den, for han var så utaknemmelig og passede ikke på den. Så at han ikke vasker tøjet er endnu et eksempel på, at han springer over, hvor gærdet er lavest. Men nu må jeg lige høre jer andre ad, hvad I gør, eller hvordan reglerne er. For der forsvinder også nogle gange tøj og nye ting dernede, så jeg havde det bedst med at adskille det hele lidt. 
Hvis det er til 1.5 uge, ville jeg ikke sende med til alle dage, men nok til en 4 dage og så forvente at han baskede det og kunne bruge det igen de resterende dage. Ift om du kan forlange han vasker det, kan du nok ikke tvinge ham, men du kan bede ham pænt. Hvad med en aftale om, at du køber noget tøj der er fast hos ham, så det ikke skal med frem og tilbage, så er han jo nødt til at vaske det.
Jeg går ud fra han normalt ikke har så meget samvær som 1.5 uge?
Vi vasker ikke det tøj, min bonusdrengs mor sender med på samvær. Vi har ham hver anden weekend og ferier. Men det er fordi hun brokker sig over måden, vi vasker det på (jeg fatter det ikke, vi vasker i neutralt vaskemiddel, på 30 grader og tørrer det på stativ så det ikke krymper eller fnulrer i tumbleren, men jeg tror egentlig det mest handler om, der skal være noget at være sur over - så må hun vaske det selv
)