Drømmebil, ekstra indtægt og hjemmegående?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.480 visninger
15 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. marts 2021

Anonym trådstarter

Hej herinde. 

Min mand og jeg har valgt at jeg skal være hjemmegående så længe vores børn er små og herefter skal jeg på deltid, så vores børn aldrig behøver at skulle have lange dage hvis de ikke vil. 
Min mand får ca. udbetalt 23.000 og vi går nu og leger med tanken om at købe en campervan. Lige nu har vi faste udgifter for 12.000 kr, men med drømmebilen har vi faste udgifter for 16.000. 

Pt. går den store pige i børnehave, vores søn skal starte i samme børnehave om 2 år. Vi har skåret budgettet ind til benet (da vi kiggede på om det var muligt at købe drømmebilen), vi har sparet hvor vi kan men vil også gerne have råd til at tage i legeland, på Bakken osv. 

Men kan det lade sig gøre? Vi bor i eget hus, har pt en alm. stationcar og har desværre et aaalt for højt forbrug af mad (som vi prøver at skære ind). Men kan det lade sig gøre at leve for 23.000 alt inkl? Eller skal jeg se om jeg kan finde et job som ufaglært og supplere lidt ved siden af? Jeg håber I vil byde ind med jeres erfaringer og tips

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. marts 2021

serinasmor

Anonym skriver:

Hej herinde. 

Min mand og jeg har valgt at jeg skal være hjemmegående så længe vores børn er små og herefter skal jeg på deltid, så vores børn aldrig behøver at skulle have lange dage hvis de ikke vil. 
Min mand får ca. udbetalt 23.000 og vi går nu og leger med tanken om at købe en campervan. Lige nu har vi faste udgifter for 12.000 kr, men med drømmebilen har vi faste udgifter for 16.000. 

Pt. går den store pige i børnehave, vores søn skal starte i samme børnehave om 2 år. Vi har skåret budgettet ind til benet (da vi kiggede på om det var muligt at købe drømmebilen), vi har sparet hvor vi kan men vil også gerne have råd til at tage i legeland, på Bakken osv. 

Men kan det lade sig gøre? Vi bor i eget hus, har pt en alm. stationcar og har desværre et aaalt for højt forbrug af mad (som vi prøver at skære ind). Men kan det lade sig gøre at leve for 23.000 alt inkl? Eller skal jeg se om jeg kan finde et job som ufaglært og supplere lidt ved siden af? Jeg håber I vil byde ind med jeres erfaringer og tips

Det du spørger om er vel reelt om man kan leve for 7000 alt andet er faste udgifter 

hvad bruger du på mad nu?

Har du lyst til at leve skrabet - for det kræver mere arbejde og at I laver flere ting fra bunden.

Er det ok for jer ikke at få kød hver dag.

Har I råd til de almindelige ting til ungerne

hvad hvis ovnen eller vaskemaskinen går i stykker 

osv osv 

Anmeld Citér

30. marts 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Jeg tænker næsten I selv ved bedst om I kan leve for 7000kr. til alle ikke faste udgifter.

I skal dog huske at tænke penge til opspring så I har til evt. reparationer på bil/biler og diverse ting på/i huset der kan gå i stykker - det kan også være det allerede er en del af jeres budget

Anmeld Citér

30. marts 2021

Awd

Der er flere gode hjemmegående grupper på fb, prøv derinde, de kan HELT sikkert komme med gode råd osv 

Anmeld Citér

30. marts 2021

Pb18

Husk også at tænke opsparing til din pension ind i billedet 

Anmeld Citér

30. marts 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Men hvad skal i med en nr 2 bil, hvis du er hjemmegående?

Jeg tror godt det er muligt, men jeg ville ikke gide det i længden, så hellere droppe bilen og købe en ladcykel eller et buskort 

Anmeld Citér

30. marts 2021

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Hej herinde. 

Nu er der rigtig mange familier der lever for 7000 kr om måneden når de faste udgifter er betalt, så det kan man godt, men jeg tænker at i jeres tilfælde “gaber i over meget”. Du vil være hjemmegående , have råd til fornøjelser med ungerne og samtidig have en dyr bil, så jeg spekulere på om du også har regnet en buffer (eller flere) med ind til uforudsete udgifter, pludselig står en af jer med en tandlægeregning på 5000-10000 kr, vaskemaskinen  ryger måneden efter og samtidig skal du jo også indbetale lidt til din pension ?. Er det så hurtige lån i er ude i eller tænker du af i kan skære endnu mere af i budgettet , så der også er plads til den slags ?

Anmeld Citér

30. marts 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg havde 7000 til mig og 2 børn da jeg var alene, når alle faste udgifter var betalt. 

Efter 6mdr var jeg på røven!!!! Det rakte sådan set fint til de daglige fornødenheder, lidt gaver i ny og næ osv. Men...... så blev min bil totalskadet! Det slog hårdt og ødelagde det fuldstændig fremadrettet. Og så ejede jeg et ældre hus som altså bare krævede noget vedligehold - jeg er ret handy, så jeg kan det hele selv, men materialer og værktøj koster bare mere end man lige håber på. Og så blev jeg ruineret hver gang vi skiftede årstid og alle mand pludselig trængte til nye sko og overtøj på 1 gang. 

Så.. jeg vil vove at påstå, at det er rigtig svært at finde luft nok i 7000kr til at have en ordentlig buffer til de uforudsete udgifter. Og som jeg ser det, har i både hus og bil/biler der ville kunne trække tæppet væk på et splitsekund. Og selvfølgelig de andre ting som altid kan ramme, tandlægeregninger fx. 

Jeg ville starte jeres nye tilværelse med dig som hjemmegående og se økonomien an i minimum 6mdr. Og så derefter genoverveje om der er plads til den ekstra bil i budgettet. Og jeg ville hele tiden sørger for en god buffer/opsparing så i ikke bliver sat ud af spil så snart der kommer en lidt for stor regning.  

Anmeld Citér

30. marts 2021

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

Hej herinde. 

Dvs. 7.000 kr. til alt til 4 mennesker - på nær de faste udgifter = mad, tøj, sko, tandlæge, medicin, gaver, fritidsaktiviteter, uforudsete udgifter (herunder til 2 biler!) barnepige mv.

Kort og godt: kan det lade sig gøre? Sikkert nok. Bliver det hamrende surt? Helt bestemt. Især hvis I ikke bor til leje. Jeg gad på ingen måde sætte mig selv i den situation... 

Anmeld Citér

31. marts 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Nogen helt andet jeg lige kom til at tænke på.

En campervan bruges den i stedet for en campingvogn o.l.?

Og kan den gøre det ud for den bil I har i dag eller skal I have begge?

Hvis I stadig skal have den bil I har i forvejen, så hvis jeg var jer, så ville jeg nok lade være med at købe en Campervan men evt. leje den er par gange om året eller hvad det måtte være. For de 4000kr ekstra den koster jer om året, kan I alligevel leje nogle campervans eller sommerhuset på årsbasis. Og så slipper I for uforudsete udgifter ved det.

Så kan I evt. købe sådan en når du ikke længere er hjemmegående.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.