Svært ved ventetid og bange for smitte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

926 visninger
1 svar
0 synes godt om
25. marts 2021

Anonym trådstarter

Hej alle,

Jeg ved jo godt, at I ikke er læger. Og min læge er også involveret. Jeg tror jeg har brug for at komme ud me det og vide hvad I ville gøre ift øget risiko for smitte med sygdom.

Måske har I læst første del af denne historie først. Var syg med alvorlig infektion efter min sidste fødsel, startede med at være sløj med for lavt antal blodplader inden fødsel. De fandt ud af min milt var forstørret, var til kontrol hvor den skrumpede igen, så de vurderede den var vokset som følge af infektionen. Infektionen fandt de aldrig ud af hvor stammede fra. Jeg var en tur omkring afsnit for blodsygdomme, som ikke umiddelbart mente det var pga fx laukæmi, også fordi milten skrumpede igen. 

Det er tre år siden. De sidste tre år har jeg døjet med helbredet. Med jævne mellemrum har jeg følt mig sikker på, at milten var vokset igen. Simpelthen fordi jeg fysisk har kunne mærke noget under venstre ribbensbue, der "var i vejen". Min mand har trykket på mig og også mærke det. Men hver gang jeg er gået til lægen, er det fejet af uden de overhovedet har mærket efter. Så har de sagt det nok var mavesyre, eller at det nok var muskelspændinger. Til sidst troede jeg at jeg var hypokonder og gav op.

Nu er jeg gravid 15+0, og det sker igen, det der med jeg mærker noget. Jeg kan ikke ligge på venstre side eller maven, fordi "noget er I vejen". Derudover tabte jeg mig mere og mere, fordi jeg næsten ikke kunne spise noget (det kan ske, hvis milten trykker på mavesækken).

Fik taget hasteblodprøver I går og var ved lægen, der endelig mærkede efter. Og han er overbevist om jeg har ret i det er milten, han kan også fysisk mærke den er forstørret. Mit blodpladetal er for lavt igen (kan ske når milten vokser, fordi den "sluger" blodpladerne), flere andre af blodtallene er skæve, resten er drastisk dalende.

Han henviste mig subakut til ultralyd af milten samt subakut til svangreamb. Jeg hsr fået en tid til ultralyd... Om 2.5 uge!!!

Jeg er sygt utryg. Min mand er sygeplejerske og passer godt på mig, men jeg har det ikke ret godt i min krop. Jeg er begyndt at få prob. Med mit blodtryk, særligt blodtryksfald når jeg rejser mig. Som i at blodtryksapperatet melder fejl, fordi det falder så hurtigt, og når jeg rejser mig går min puls fra måske 75 til 165 med et knips. Min mand siger det er hjertet der prøver at kompensere for blodtryksfaldet. Så bliver jeg selvfølgelig svimmel, får svaghedsfølelse og bliver enormt stakåndet.

Jeg er ret ulykkelig over jeg ikke er blevet taget seriøst før. I årevis har jeg haft problemer med hyppige temperaturstigninger uden forklaring. Og nu skal jeg vente så længe på at finde ud af mere..

Oven i det aner jeg ikke, hvad jeg skal gøre på arbejde. Jeg ser patienter (til samtaler), og ganske vist kan vi derfor holde afstand og de har mundbind på og jeg visir, men med forstørret milt er man ekstra modtagelig overfor infektioner, og som min læge sagde ekstra I risiko for komplicerede forløb ved sygdom, hvorfor jeg er mega bange for covid, hvad jeg ellers ikke var før.

Jeg føler mig fanget i ingenmandsland med alt det her. Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op, især med øget risiko ifm. Sygdom..

... Hjælp? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2021

Anonym_2020

Hej med dig

Jeg har desværre ikke så meget input til den medicinske problemstilling, men jeg synes, at du skal kontakte din egen læge igen, fortælle om ventetiden og din nervøsitet. Din læge må kunne vurdere risikoen i.f.t. dit job, og om du eventuelt skal sygemeldes ved forhøjet risiko/alternativt berolige dig.

Jeg har selv haft en (kortere) sygemelding som gravid i relation til fosterdiagnostik og det havde stor betydning.

Bedste tanker og ønsker herfra - og forstår uanset din bekymring med en spire i maven ❤️

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.