Min mor vil ikke have rollator

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

992 visninger
11 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. marts 2021

Anonym trådstarter

Min mor er midt i 60'erne og helt smadret af slidgigt. Hun kan næsten ikke gå og derfor kommer hun slet ikke ud.

Jeg ville så gerne have, at hun fik en rollator, for så havde hun den at støtte sig til og til at sidde på, når hun skulle have en pause.

Men hun vil ikke! Hun ser det som en falliterklæring - og jeg forstår hende på sin vis godt. Hun ser ikke sig selv som så gammel, at hun skal bruge sådan en. Men hun kan ikke engang besøge mig og sine børnebørn, fordi hun ikke kan gå og nægter at få sådan en.

Hvordan dælen skal jeg få hende overtalt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Min mor er midt i 60'erne og helt smadret af slidgigt. Hun kan næsten ikke gå og derfor kommer hun slet ikke ud.

Jeg ville så gerne have, at hun fik en rollator, for så havde hun den at støtte sig til og til at sidde på, når hun skulle have en pause.

Men hun vil ikke! Hun ser det som en falliterklæring - og jeg forstår hende på sin vis godt. Hun ser ikke sig selv som så gammel, at hun skal bruge sådan en. Men hun kan ikke engang besøge mig og sine børnebørn, fordi hun ikke kan gå og nægter at få sådan en.

Du skal slet ikke få hende overtalt. Hun kan ikke besøge jer nej, men så kan i jo heldigvis besøge hende. 

man skal ikke tvinge andre til noget de ikke vil. Og slet ikke voksne mennesker der er i stand til at tænke selv. 

Anmeld Citér

25. marts 2021

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg syntes faktisk det er en sød tanke, at du gerne vil have at din mor får en rollator, så hun på den måde kan blive lidt mere mobil.

Tænk at være spærret inde i sin lejlighed/hus hele tiden, det er da sørgeligt.

Jeg tænker ikke, at du som sådan skal overtale hende, men du kan løbende tage nogen kærlige snakke med hende, om at det altså ikke kun er til gamle mennesker, og om hun kan se hvilken frihed hun ville få, ved at bruge sådan en.

Anmeld Citér

25. marts 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Det er hendes valg.. Så må I besøge hende

Anmeld Citér

25. marts 2021

drabo

Profilbillede for drabo

Du kan ikke tvinge hende - hun er voksen.

Men jeg forstår dig fuldt ud - jeg ville skubbe stille og roligt og kærligt indimellem (ikke for meget) - men snakke om de positive ting ved sådan en og den frihed hun kunne få.

Og ja måske også hvor ked jeg var over at hun ikke kunne komme og besøge jer - selvfølgelig kan i besøge hende. Men hun kan jo ikke komme til familiefødselsdage med resten af familien og andre ting, hvor det ikke kun er hende som er gæst. 

Måske skal hun også bare have lidt tid til at vænne sig til tanken, ligesom folk der nægter at bruge briller eller andre hjælpemidler fordi så gamle/svage er de ikke endnu. 

Anmeld Citér

25. marts 2021

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er ikke I tvivl om at du ønsker din mor det bedste med den rollator men din mor skal selv nå til den af kendelse at en rollator vil værre en god støtte og indtil da kan du ikke stille noget op din mor er i sin fuld ret til selv   at bestem hvad hun vil og ikke vi blev   ikke automatisk fratage rette til selv at bestemme over vores liv bare fordi vi blev ældre og heldigvis for det

Anmeld Citér

25. marts 2021

Tommelise

Jeg læser en stor kærlighed til din mor i dit indlæg, og jeg kan godt forstå, at du ville ønske, hun ville gøre livet nemmere for sig selv.

Det er rigtig ærgerligt, at det kommer til at handle om alder fremfor om helbred. Der er intet pinligt i at bruge rollator. 

Jeg er enig i, at du kan prøve med kærlige samtaler, prøve at tale om det positive hun ville få ud af at have en. 

Men hvis hun holder fast i, at hun ikke ønsker at få en rollator, så er der ikke andet at gøre end at respektere det. Hun er jo i sin gode ret til selv at besemme. Og så kan du håbe, at hun på et tidspunkt kommer frem til, at det er en god idé.

Anmeld Citér

25. marts 2021

serinasmor

Der går meget psykisk i gang med den rollator ... Det er et stort skridt for flere jeg kender (UNGE mennesker under 40 med gigt)

Kan hun måske bruge stavgangs-stænger til at støtte sig til ? (eller er de for tunge)

Det giver ikke en mulighed for hvil, men i hvert fald støtte på vejen fra bil til hus

Anmeld Citér

25. marts 2021

Anonym

Hvad med en el-scooter?

Anmeld Citér

25. marts 2021

Anonym trådstarter

Nej, jeg vil heller ikke tvinge hende og jeg har kun nævnt det et par gange. Hun har det meget svært med det, så jeg snakker faktisk ikke med hende om det.

Det er nok en erkendelse, hun selv skal nå frem til - at hun er for syg til at undvære og hvor meget nemmere den vil gøre livet for hende. Men jeg er sgu ked af at se hende nå dertil, for hun har det ikke godt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.