Overvægt og medicin

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

912 visninger
6 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. marts 2021

Anonym trådstarter

Jeg vil høre om der er nogen af jer, der har erfaring med overvægt som følge af antipsykotisk eller antidepressiv medicin i forbindelse med en fødselsdepression eller fødselspsykose? Og om det er jeres erfaring, at det på nogen måde kan lade sig gøre at tabe sig uden at stoppe med medicinen?

Jeg har taget 15 kg på i løbet af et år og vejer pt 80 kg, hvilket er alt for meget for mig, jeg er kun 160 cm høj. Desværre får jeg det virkelig skidt psykisk, når jeg forsøger at kvitte medicinen. Psykiatrien anbefaler, at jeg prøver et andet præparat, men jeg har bare ikke lyst til at eksperimentere rundt med forskellige produkter. Men kan det passe, at det er de valgmuligheder jeg har? At jeg kan være tyk og veltilpas eller slank, men psykotisk? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2021

Abracadabra

Anonym skriver:

Jeg vil høre om der er nogen af jer, der har erfaring med overvægt som følge af antipsykotisk eller antidepressiv medicin i forbindelse med en fødselsdepression eller fødselspsykose? Og om det er jeres erfaring, at det på nogen måde kan lade sig gøre at tabe sig uden at stoppe med medicinen?

Jeg har taget 15 kg på i løbet af et år og vejer pt 80 kg, hvilket er alt for meget for mig, jeg er kun 160 cm høj. Desværre får jeg det virkelig skidt psykisk, når jeg forsøger at kvitte medicinen. Psykiatrien anbefaler, at jeg prøver et andet præparat, men jeg har bare ikke lyst til at eksperimentere rundt med forskellige produkter. Men kan det passe, at det er de valgmuligheder jeg har? At jeg kan være tyk og veltilpas eller slank, men psykotisk? 

Det lyder som om, at du har 3 valgmuligheder:

1. Nuværende medicin med overvægt
  2. Ny medicin med mulighed for vægttab
  3. Ingen medicin og psykose

Mulighed 2 lyder da okay? Hvorfor ikke prøve? Du kan jo altid gå tilbage til den første igen. 
Antipsykotisk medicin er jo desværre bivirkningstungt, men at være medicinfri lyder ikke som en mulighed. 

Anmeld Citér

18. marts 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Jeg står i ca samme situation. Jeg tager antipsykotisk medicin og har taget 16 kg på siden jeg startede på det i sommers. Jeg ammer også stadig, og har intet ønske om at stoppe, hvilket selvfølgelig også spiller ind ifht hvilken medicin jeg kan få. 

Mine valgmuligheder er

- overvægt, medicin og amning

- ny medicin, muligt vægttab og ingen amning

- ingen medicin og psykose. 

Amningen betyder rigtig meget for mig, og jeg vil gerne fortsætte med det længe endnu. Derfor har jeg valgt at acceptere at jeg lige nu er tyk. Jeg gør hvad jeg kan for at spise sundt og varieret, og undgå for mange søde snacks, men uden at jeg går decideret på kur. Og så tænker jeg at der kommer en dag hvor jeg ikke længere har brug for medicinen, og til den tid kan jeg måske gå mere målrettet ind på et vægttab. Det er ikke det vigtigeste lige nu.

Anmeld Citér

18. marts 2021

Anonym

Anonym skriver:

Det kan det. Jeg har en god veninde der tog over 50 kg på pga antidepressiv medicin. Hun valgte en livsstilsændring i form af kost og træning. Hun er ca  175 høj og vejede omkring 130 kg da hun lagde sit liv om. 

idag er hun fortsat på medicin og vejer 75 kg.  

Anmeld Citér

19. marts 2021

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar. Jeg tænker, at jeg vil starte med at se, hvad sund kost og motion kan gøre. Hvis der ikke sker noget i løbet af et par måneder, må jeg prøve den anden medicin. Jeg ammer ikke, så for mig handler det udelukkende om, at jeg kender og er tryg ved den medicin, jeg allerede får. 

Anmeld Citér

19. marts 2021

Mortilpiger

Profilbillede for Mortilpiger

Jeg har ingen erfaring med medicin, men tænker om ikke du kan komme langt ved at kigge på din kost - hvis det ikke allerede er afprøvet?

Anmeld Citér

19. marts 2021

Anonym trådstarter

Mortilpiger skriver:

Jeg har ingen erfaring med medicin, men tænker om ikke du kan komme langt ved at kigge på din kost - hvis det ikke allerede er afprøvet?

Ja det håber jeg virkelig også hjælper. Desværre går der nogle rygter om, at folk tager på og ikke kan tabe sig uanset hvad de gør, på den medicin jeg får (det hedder Zyprexa) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.