Amning - hvidt og ømt område på brystvorten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.216 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. marts 2021

Anonym trådstarter

Hej alle

Jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig, for amningen er kørt lidt skævt for mig. Sagen er den at jeg i sidste uge havde tilstoppede mælkegange i det ene bryst, hvilket førte til, at halvdelen af det pågældende bryst var rødt og meget ømt. Jeg fik lagt mit barn til så hun fik tømt godt i hele området, samtidig med at jeg efter hver amning håndudmalkede det sidste fra det røde område. Det hjalp og jeg kom smerterne og den røde farve til livs..... Altså lige indtil næste dag.

Pludselig var mit bryst fyldt med mælkeknuder og mit barn ville ikke lægges til på det bryst. Jeg kunne massere langt de fleste knuder væk under bruseren, men to steder i brystet var de virkelig genstridige. Det er nu fem dage siden mælkeknuderne kom i stort antal og jeg døjer stadig med to områder. Det ene tæt på brystvorten og jeg kan simpelthen ikke tømme der! Amningerne på dette bryst er begyndt at gøre ondt, især når jeg lægger barnet til, men smerterne forsvinder ikke helt på noget tidspunkt. Brystvorten ser mærkelig ud, især efter amning. Det er som om den er let hævet i nederste halvdel, samtidig med at den er blevet lysere i farven på den del. Smerterne er nu primært lokaliseret til brystvorten, som ikke længere er så blød som normalt (og så også til det område, hvor jeg ikke kan tømme. Det føles næsten som en blodåre, men det er det ikke, for har enkelte gange fået tømt den).

Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op. Det gør så ondt at amme på det bryst lige nu, at jeg har mest lyst til bare at lægge til det andet hver gang. Der er der nemlig ingen problemer og barnet spiser godt. Har overvejet om jeg skal kontakte lægen, men jeg tænker bare ikke nødvendigvis, at de ved en masse om, hvad der er at gøre..

Så kære mødre - har andre oplevet lignende og fandt I i så fald ud af, hvordan problemet kunne løses? Om det bare kræver tid eller om der skal mere til

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Hej alle

Jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig, for amningen er kørt lidt skævt for mig. Sagen er den at jeg i sidste uge havde tilstoppede mælkegange i det ene bryst, hvilket førte til, at halvdelen af det pågældende bryst var rødt og meget ømt. Jeg fik lagt mit barn til så hun fik tømt godt i hele området, samtidig med at jeg efter hver amning håndudmalkede det sidste fra det røde område. Det hjalp og jeg kom smerterne og den røde farve til livs..... Altså lige indtil næste dag.

Pludselig var mit bryst fyldt med mælkeknuder og mit barn ville ikke lægges til på det bryst. Jeg kunne massere langt de fleste knuder væk under bruseren, men to steder i brystet var de virkelig genstridige. Det er nu fem dage siden mælkeknuderne kom i stort antal og jeg døjer stadig med to områder. Det ene tæt på brystvorten og jeg kan simpelthen ikke tømme der! Amningerne på dette bryst er begyndt at gøre ondt, især når jeg lægger barnet til, men smerterne forsvinder ikke helt på noget tidspunkt. Brystvorten ser mærkelig ud, især efter amning. Det er som om den er let hævet i nederste halvdel, samtidig med at den er blevet lysere i farven på den del. Smerterne er nu primært lokaliseret til brystvorten, som ikke længere er så blød som normalt (og så også til det område, hvor jeg ikke kan tømme. Det føles næsten som en blodåre, men det er det ikke, for har enkelte gange fået tømt den).

Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op. Det gør så ondt at amme på det bryst lige nu, at jeg har mest lyst til bare at lægge til det andet hver gang. Der er der nemlig ingen problemer og barnet spiser godt. Har overvejet om jeg skal kontakte lægen, men jeg tænker bare ikke nødvendigvis, at de ved en masse om, hvad der er at gøre..

Så kære mødre - har andre oplevet lignende og fandt I i så fald ud af, hvordan problemet kunne løses? Om det bare kræver tid eller om der skal mere til

Det lyder for mig som om at du har fået svamp på brystvorten. Det gør afsindig ondt. Jeg fik det også da jeg ammede min søn. 

jeg gik til lægen og dik noget gele (kan ikk huske navnet på det) som man smurte på vorten og også i munden på barnet. Der gik 1,5 dage så var det væk igen. 

Så vil anbefale dig en tur til lægen

Anmeld Citér

17. marts 2021

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Det lyder for mig som om at du har fået svamp på brystvorten. Det gør afsindig ondt. Jeg fik det også da jeg ammede min søn. 

jeg gik til lægen og dik noget gele (kan ikk huske navnet på det) som man smurte på vorten og også i munden på barnet. Der gik 1,5 dage så var det væk igen. 

Så vil anbefale dig en tur til lægen

Tak for svar! Jeg må en tur forbi lægen så

Jeg troede bare at man ved svamp typisk var ramt på begge bryster og at barnet ville have det i munden. Det lyder dog godt, at en kur kan hjælpe så hurtigt, hvis det er det!

Anmeld Citér

17. marts 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Hvis du har danskvand i huset kan du bruge dette indtil du får gelé fra lægen. Det skal smøres/dyppes på brystvorten inden/efter hver amning og ligeledes smøres på babys tunge med en vatpind eller lign.

Og også gerne oftere.

Anmeld Citér

17. marts 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Tak for svar! Jeg må en tur forbi lægen så

Jeg troede bare at man ved svamp typisk var ramt på begge bryster og at barnet ville have det i munden. Det lyder dog godt, at en kur kan hjælpe så hurtigt, hvis det er det!

Barnet kan også sagtens have det i munden. Det havde min søn. Det var bare ikke så slemt så man så det ikk rigtig. Men jeg mærkede det.

en tur til lægen ja. Så det hurtigt overstået igen. Hvis det er det selvfølgelig  

Anmeld Citér

17. marts 2021

Maricella

Profilbillede for Maricella

Er der sådan en lille hvis plet hele tiden? Så kan det være en blep (eller white spot), altså et sted hvor der er vokset noget hud ud over mælkegangen, så mælken ikke kan komme ud. Det kan opblødes i saltvand og gnubbes blidt.

Hvis brystvorten er skæv efter amning kan det også handle om dårlig teknik. Prøv evt at spørge i ammenet på facebook, der kan du også lægge billeder op.  Har fået meget god hjælp der

Har selv prøvet det med at have haft mange knude og så følelsen af at få en ekstra "blodåre" i brystvorten. Bare blive ved med varme masssage og udmalkning. Jeg måtte ligesom trykke mælken ud fra det område, der var blevet helt gult og tykt som tandpasta  

Anmeld Citér

18. marts 2021

Kir

Jeg synes det lyder lidt som Raynards syndrom. Hvor brystvorten bliver hvid fordi blodtilførselen bliver afklemt. Jeg har selv haft det fordi min baby ikke har rigtig sutte teknik pga for stramt tungebånd. Det gør skide ondt! Jeg har kunne afhjælpe det lidt ved at massere brystvorten og dermed få gang i blodtilførselen. Men synes du skal ringe til sundhedsplejersken og bede dem om at sende en ammevejleder ud. Det lyder til du kunne have gavn af det.

Mht mælkeknuderne, så døjede jeg selv med det i starten da jeg begyndte at amme. Jeg fyldte en flaske med varmt vand og lagde på, både før og under amningen. Og så masserede jeg knuderne under amning. Og når jeg tog et bad masserede jeg også. Det synes jeg havde god effekt. Og så blev jeg rådet til at lægge baby så hagen vendte mod knuderne. (dog ikke altid lige nemt)

Og så synes jeg det hjalp mig med smerterne at smøre brystvorterne med lanolin creme efter hver amning. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.