Eksperthjælp: Jeg er desværre ikke enig...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.682 visninger
1 svar
5 synes godt om
4. marts 2021

Trine Andreasen

Hej Trine
Jeg har en datter på 2 år og 3 måneder. mit spørgsmål er fordi min datter omkring lidt inden hun blev 2 år. begyndte at kravle ud af sin tremme seng.

fik da et råd fra dagplejer at hun lagde hendes egne børn i en barnevogns sele og 14 dage efter holdte hendes børn op med at klatre ud. det prøvede vi og 14 dage efter prøvede vi igen og hun fortsatte med at klatre ud og vi kunne ikke få hende til at sove før kl var 22-23 om aftenen også selvom hun har en fast rutine med tandbørstning og en tur på potten inden senge tid kl 19 , så vi fortsatte med at give det 14 dage mere i selen og så prøve igen.

nu en 4-5 måneder efter syntes kone at hun er for stor til at sove med sele. og fortæller mig at hun har det svært ved at hun skal "spændes fast"

men putter jeg hende og forklare hende at hun er en stor pige og nu skal hun sove uden selen så bliver hun hysterisk og nægter at samarbejde og bliver ved med at græde og klatre ud og siger til mig "fast" som jeg tyder at hun vil spændes fast i selen og står og hiver i selen og forsørger at tage den på selv.

mit spørgsmål er det okay at lade hende sove i selen vis det er det hun gerne vil. det er en super god sele vi har som ikke er en af de dårlige billige seler. men er det okay når hun har den alder hun har?

Trines svar

Kære jer

Tak for jeres spørgsmål. Jeg er rigtig glad for at I skriver til mig.

Jeg må indrømme at jeg ikke er enig med jeres dagplejer om at det er en god ide at spænde hende fast heller ikke selvom hun selv synes det er en god ide.

Børn skal lærer at sove i deres egen seng og selv finde roen i sengen. Det gør hun ikke hvis hun skal spændes fast.

Jeg vil i stedet anbefale jer at være nysgerrige på hvorfor hun kravler ud af sin seng og hvad det er hun gerne vil have.

Jeg tænker umiddelbart at det handler om tryghed og at hun søger jer. 

Hvis det er tilfældet er det vigtigt at I arbejder med at skabe den tryghed som hun har brug for så hun har lyst til at blive i egen seng.

Måske skal hun i en periode sove inde ved jer eller I skal blive på værelset indtil hun sover? 

Når et barn er så længe om at falde til ro handler det ofte om at der er noget i måden vi voksne gør det på som hun ikke kan finde mening i og derfor falder hun ikke til ro.

Det kan være at hun mærker jeres bekymring over om hun nu bruger hele aften på at falde i søvn. 

Eller måske putter i for tidligt eller for sent. 

Eller måske er det blevet en “dårlig” vane at jeres puttetid skal løbe over så mange timer.

Derfor vil jeg anbefale jer at kigge på jeres rutiner, giver de mening og tror I på at de nok skal lykke?

Jeg anbefaler ofte forskellige teknikker til at få børn til at sove men det bliver desværre for omfattende at gøre rede for dem her. Men I er meget velkommen til at kigge nærmere på dem her

https://www.naturligopdragelse.dk/saadan-faar-du-dit-barn-til-at-sove/ 

Og så husk at være nysgerrig på hvad det er hun “fortæller” jer. At være spændt fast kan give en form for tryghed ligesom hvis man vinkler et barn, så måske skal hun have en tungere dyne så hun kan mærke tyngden eller måske handler det om at hun fortæller jer at hun faktisk gerne vil sove men at hun ikke selv kan finde ud af hvordan hun skal finde ro.

Jeg håber det giver mening og så ønsker jeg jer al held og lykke.

Mange hilsner 

Trine

https://www.naturligopdragelse.dk/

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2021

SK85

Profilbillede for SK85

Min første tanke var også at hun måske kunne have gavn af en kugledyne...?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.