Overvægtig, gravid og vægttab

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.362 visninger
8 svar
1 synes godt om
28. februar 2021

Anonym trådstarter

Hejsa, 

Jeg har ikke kunne spørge jordemoder endnu, da jeg kun er 11 uger henne. Men mit spørgsmål er til andre, der har været svært overvægtig og gravid. Min første ting at sige er, at det er ikke en planlagt graviditet, og jeg ville aldrig have planlagt at bære et barn med min nuværende vægt pga de risici, det indebærer. Men nu er det her, vi står.

Jeg startede på 134.6 kilo, og her 11 uger henne vejer jeg 129.2 og har således tabt 5,4 kilo. Det skyldes mest massiv kvalme og madlede, men jeg har også truffet nogle bevidste sundere valg i min kost. Jeg kunne faktisk godt tænke mig langsomt at tabe mig under graviditeten, ikke på kur, men bare ved at spise sundt og bevæge mig mere. Jeg synes at have læst, at det faktisk kan være en direkte god ide, hvis man er svært overvægtig gravid, men andre steder står der vægttab er kontraindikeret, også selvom man er svært overvægtig.

Jeg vil derfor høre, om nogen har nogen viden eller erfaring? Selvom det ikke har været meningen, er jeg jo egentlig stolt af, at der er røget knap 6 kilo, og jeg således heller ikke har taget på I første trimester. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2021

MEF

Anonym skriver:

Hejsa, 

Jeg har ikke kunne spørge jordemoder endnu, da jeg kun er 11 uger henne. Men mit spørgsmål er til andre, der har været svært overvægtig og gravid. Min første ting at sige er, at det er ikke en planlagt graviditet, og jeg ville aldrig have planlagt at bære et barn med min nuværende vægt pga de risici, det indebærer. Men nu er det her, vi står.

Jeg startede på 134.6 kilo, og her 11 uger henne vejer jeg 129.2 og har således tabt 5,4 kilo. Det skyldes mest massiv kvalme og madlede, men jeg har også truffet nogle bevidste sundere valg i min kost. Jeg kunne faktisk godt tænke mig langsomt at tabe mig under graviditeten, ikke på kur, men bare ved at spise sundt og bevæge mig mere. Jeg synes at have læst, at det faktisk kan være en direkte god ide, hvis man er svært overvægtig gravid, men andre steder står der vægttab er kontraindikeret, også selvom man er svært overvægtig.

Jeg vil derfor høre, om nogen har nogen viden eller erfaring? Selvom det ikke har været meningen, er jeg jo egentlig stolt af, at der er røget knap 6 kilo, og jeg således heller ikke har taget på I første trimester. 

Først vil jeg sige stort tillykke! 
Og så vil jeg fortælle at jeg har haft 2 sunde planlagte graviditeter mens jeg vejede 120+. 
Det er altid en god ide at spise sundt og få rørt sig, men det er ikke sundt at starte et større vægttab under graviditet. Der sidder en masse affaldsstoffer i vores fedtvæv som frigives når fedtet nedbrydes og det er ikke optimalt når man er gravid. 
Så hvis jeg var dig ville jeg have fokus på at holde vægten og ikke på at tabe dig. 
Så spis sundt og varieret og rør dig de anbefalede 30 minutter om dagen og så nyd dig graviditet og vent med et decideret vægttab til bagefter��

Anmeld Citér

28. februar 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Hejsa, 

Jeg er også overvægtig. Som dig, tabte jeg mig dog kun 3 kg i starten af graviditeten. Men jeg tog ikke på førend de sidste par uger af graviditeten(første graviditet). Efter fødslen og vandet fra kroppen var væk, havde jeg tabt mig næsten 10 kg fra startvægt før graviditeten. 
At spise sundt og bevæge sig er bestemt en fin måde at “tabe sig under graviditet”. Det er jo ikke en kur og så længe du spiser varieret og får dækket dine behov, så kan du sagtens komme ud på den anden side med et vægttab. 
Det der med cravings osv er fint, men man kan sagtens sige fra. Og alt med måde

Tillykke med graviditeten

Anmeld Citér

28. februar 2021

Rockertand

Anonym skriver:

Hejsa, 

Superflot.

Du skal allerede i morgen ringe til din læge og få en henvisning til diætist.

Man må gerne præsentere et stort vægttab under graviditet under kontrollerede forhold, og der vil også være plads til lækkerier.

Held og lykke med det.

Anmeld Citér

28. februar 2021

Jegermoar

Profilbillede for Jegermoar

Tillykke med graviditeten.

Der er stor sandsynlighed for at du bliver tilbudt hjælp hos en diætist da du er i risiko for graviditetssukkersyge, og tag endelig i mod. Diætisten kan give dig gode alternativer til det du plejer at gøre. Du kan evt skrive ned i 2-3 dage hvad du spiser , tidspunkt og hvor meget, det er noget af en øjenåbner skal jeg lige sige. Bare det at finde ud af hvor mange kalorier du har brug for og hvad du egentlig indtager kan måske hjælpe dig til at tage gode valg UDEN at gå på slankekur, men mere en følelse af at: den her ekstra portion er der ikke plads til i mit mad-regnskab.

Uanset om du kommer til diætist eller ej er det fint at være opmærksom på at spise sundt og varieret og i sunde mængder. Gå en lille tur eller 2 hver dag alt efter hvad du orker på dagen.

1 portion til hvert måltid (resten er som regel bare fordi det smager godt eller at vi "plejer" at tage 2 portioner)

Skær gulerødder/agurk/peberfrugt til at snacke...så er det lettere at styre uden om alt det lækre.

Nyd din graviditet og gør dit bedste og så kan du tage fat på vægten når baby er kommet til og du har overskud til at gå all in.

Anmeld Citér

21. marts 2021

Anonym trådstarter

Hej alle,

Undskyld jeg ikke lige får svaret individuelt, det er lige det med overskuddet.

Jeg er i dag 14+2 og har nu tabt 8 kg bevares, det er da fedt, at jeg kan lyne min jakke igen, og at man kan se det på mit ansigt (siger mine kollegaer), men alligevel.

Hvad angår diætist, er jeg ikke overbevist om, at det er et tilbud, jeg vil tage imod. Jeg har gået god diætist to gange før, og haft diverse andre forløb ifm. Vægttab. Jeg ved således udmærket godt, hvad jeg skal spise og i hvilke mængder

Men mit spørgsmål var heller ikke så meget, at jeg var bekymret for det med at være overvægtig, mere at jeg er bekymret over fortsat at tabe mig med den hastighed, og om det er ok.

Jeg sulter jo ikke mig selv. Men har stadig kvalme I perioder, derudover madlede, mavepine pga vedvarende forstoppelse mv.

Jeg spiser fornuftigt i indhold og mængde, men vægten rasler af mig. Men der er da også sket en markant ændring i hvad og hvor meget jeg spiser kontra før graviditeten.. 

Anmeld Citér

21. marts 2021

Kir

Jeg synes ikke det lyder super godt at du taber dig så meget, særligt fordi at det er pga kvalme og madlede og du derfor ikke får så meget næring. Jeg ville snakke med lægen om det! Bare vær opmærksom på at du kan risikere at det ikke bliver taget seriøst. Jeg har hørt om andre der blev mødt med at "det var flot" hvorimod at tynde personer med samme symptomer bliver taget mere alvorligt. Jeg siger ikke din læge er sådan, men bare at der kan være en risiko for det. 

Anmeld Citér

21. marts 2021

Kir

Hov så ikke du havde skrevet du spiser fornuftigt og fine mængder... Men ville alligevel lige snakke med lægen om det, synes 8 kg lyder af meget 

Anmeld Citér

21. marts 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Så længe du spiser fornuftigt og får rørt dig, så må du tabe dig alt det, du vil/kan under en graviditet.. Det har jeg i hvert fald fået af vide af læge og jordemoder

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.