Føler mig dum

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.776 visninger
8 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. februar 2021

Anonym trådstarter

Hej herinde

Om ca 3 år skal min ældste starte i skole og jeg kan mærke at jeg er rigtig bange for ikke at kunne slå til når det kommer til lektier. 
Jeg har desværre fortrængt langt størstedelen af min barndom og grundet psykisk sygdom har jeg ingen hukommelse

Findes der et sted eller et tilbud, hvor jeg kan få genopfrisket folkeskoleviden? Min mand (børnenes far) er heldigvis super klog og rigtig dygtig til at formidle, men jeg vil også gerne være behjælpelig med viden, når hun stiller spørgsmål. Hun er i sin “hvorfor?”-fase og jeg føler ofte at jeg må være svar skyldig ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej herinde

Om ca 3 år skal min ældste starte i skole og jeg kan mærke at jeg er rigtig bange for ikke at kunne slå til når det kommer til lektier. 
Jeg har desværre fortrængt langt størstedelen af min barndom og grundet psykisk sygdom har jeg ingen hukommelse

Findes der et sted eller et tilbud, hvor jeg kan få genopfrisket folkeskoleviden? Min mand (børnenes far) er heldigvis super klog og rigtig dygtig til at formidle, men jeg vil også gerne være behjælpelig med viden, når hun stiller spørgsmål. Hun er i sin “hvorfor?”-fase og jeg føler ofte at jeg må være svar skyldig ��

Min ældste på 6 år stiller nogle gange de mest sindssyge spørgsmål som jeg ikke aner noget om. "Hvad er ormehuller? Hvordan opstår sorte huller?" Og så videre!

I stedet for at afvise hendes nysgerrighed og bare sige "det ved jeg ikke" når jeg kommer til kort så har jeg gjort det til en vane at sige "Godt spørgsmål! Jeg ved det ikke, men vi kan lige spørge google!" Og så leder vi efter svaret sammen (eller hun kigger med mens jeg leder efter svaret) og hvis vi har tid/mulighed for det ser vi gerne en lille video om emnet. På den måde bliver vi begge klogere, hun forstillet sin nysgerrighed og bliver mødt på en positiv måde. 

Mht skole så kan google også meget. Eller bare læse med i opgavebeskrivelsen og måske bruge nogle andre ord til at forklare hvad der står. 

Anmeld Citér

26. februar 2021

Sprit25

Men er du så ikke god til andre ting? Du kan med sikkerhed hjælpe med andet. Ellers vær ærlig! Du kan evt sige: åh mor var ikke så god i skolen, lad os spørge far, nettet eller en anden. 

Anmeld Citér

26. februar 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det skal du ikke tage så tungt. Jeg tænker ikke der er så mange af os, der har vores folkeskoleviden som en del af vores paratviden. Jeg har da garanteret lært en masse om historie, geografi mm som er fuldstændig væk nu. Så må man læse nogle bøger eller tage internettet til hjælp som ovenstående foreslår.

Anmeld Citér

26. februar 2021

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Min dreng spurgte om nogle ting indenfor nordisk mytologi som jeg overhovedet ikke kunne huske noget om. Jeg sagde bare at jeg ikke kan huske det, men at vi kan Google os frem til svaret. 
Og så tænker jeg at der er 3 år til skolestart og det de laver de første år virkelig ikke er svært. Det kræver ikke nogen viden 
så prøv at se om du kan bruge tiden til at slappe af i at det er okay du ikke kender svaret til alt 

Anmeld Citér

26. februar 2021

Janet1989

Jeg må ærligt indrømme at jeg aner intet om dansk historie, græsk mytologi, eller verdenskrigen - men jeg ville nok spørge Google . Jeg er sikker på at der er mange andre rigtig gode ting at du ville kunne lære hende eftersom hun vokser - feks hvordan man skræller kartofler og huslige ting - dem synes jeg aldrig man lærte i folkeskolen - altså ting som man får brug for i det virkelige liv  

Anmeld Citér

26. februar 2021

B&J

Vi er heller ikke de bedste her hjemme plus vores søn er ordblind men Google er virkelig vores ven men også hans lære hvis vi ikke forstår det skriver vi til dem og får et svar  syntes det er så fedt at finde en løsning med vores søn og jeg lære en masse også jubiii

Anmeld Citér

26. februar 2021

HapsHapsHaps

I de helt små klasser skal der ikke så meget til - her er det vigtigt at man som forældre har tid og viser interesse for det der sker i skolen. Jeg er lærer i 1. Klasse, og de børn der har størst succes med fx at lære at læse, det er de børn hvis forældre faktisk får læst hjemme. Jeg har tit forældre der kontakter mig og siger at det er svært at hjælpe med dit og dat, men faktisk er de deres børn der har mest gå på mod og er mest vedholdende i forhold til at lære.

Jeg tror at laaaaaaangt de fleste voksne mennesker kan følge med i stoffet i 0., 1. Og 2. Klasse. Hvis der er noget man ikke lige er med på, så er det ofte nok at orientere sig i opgaveteksterne og kigge de på eksempler der gives. i de større klasser tror jeg hjælpen fra hjemmefronten børn handle om at "hjælpe barnet til at hjælpe sig selv", altså; hvor finder jeg de svar jeg søger? Hvad gør jeg hvis jeg er i tvivl? Osv.

Mit bedste råd: vis interesse i skolen og fællesskabet i klassen, så kommer alt til at gå så fint!

Anmeld Citér

27. februar 2021

ErDuHerIkkeSnart

Hej med dig

Det er ikke rart at føle sig dum - måske du helt for egen omsorgs skyld skulle gøre noget for at gøre op med følelsen. Ikke så meget fordi du skal til at kunne alt muligt for at hjælpe din søn - men fordi det vil give dig selv noget selvstændighed og nogle muligheder? Måske kan du undersøge om der findes tilbud om voksenundervisning i din kommune? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.