Puha, storesøster tester vores tålmodighed.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

451 visninger
0 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. februar

Anonym trådstarter

Jeg har to dejlig piger. En på 2,5 og en lille ny på 8 uger. 
Storesøster har i første omgang taget det imponerende flot at blive storesøster og knus elsker hendes lillesøster og været kærlig og omsorgsfuld.
Den sidste uge har hun virkelig testet vores tålmodighed. Alt er en kamp! Tøj på, ble skift, spisning. Alt skal modsiges og hun kaster med maden, med legetøjet og gør hele tiden det modsatte af hvad hun bliver bedt om. Jeg er virkelig ved at være tyndslidt! Hun har altid været en virkelig god pige og opført sig ordenligt, så vi er slet ikke vand til at stå med så mange konflikter som vi gør lige nu og vi ved ærligtalt ikke hvordan vi skal håndtere hende. 

Vi forsøger at der er en konsekvens af hendes uhensigtsmæssigt adfærd: “hvis du kaster perlerne ud over det hele, så er du desværre ikke stor nok til at lege med dem”. Men hun virker ikke til at hun kan forstå konsekvens endnu. Altså det virker simpelthen ikke og hun bliver drøn ulykkelig, sur og meget overrasket når hun så gør det igen og jeg så tager perlerne fra hende. perlerne er bare et eksempel, vi har prøver det flere gange i forskellige situationer og det virker simpelthen bare ikke på hende. Jeg tænker måske ikke hun er gammel nok til at forstå handling = konsekvens.

Vi har prøvet at være meget pædagogiske og sætte os ned og tale med hende om den uønskede adfærd. Det preller totalt af på hende og hun griner bare og løber væk og fortsætter adfæren. 
Vi tænker måske det er en reaktion på at have fået en lillesøster. Vi gør meget ud af at fortælle hende at hendes følelser er okay og at man godt må synes at det er lidt træls at lillesøster er der hele tiden osv.

Det virker næsten som om hun søger opmærksomhed, men hun får så meget tid og opmærksom! Lillesøster har fx sovet hele formiddagen, hvor mig, far og storesøster har lavet perler, bagt boller og bygget med Lego. Fuld opmærksomhed far os begge 2 i 4-5 timer! Og midt i vores gode leg og kontakt får hun de her udbrud hvor hun bare er... en rigtig møgunge.

Måske er det bare alderen og en fase vi skal igennem? 
Hvad Søren gør vi for at hjælpe vores store pige? Nogen tanker eller gode forslag? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.