Dobbeltdonation - lovligt ved sygdom?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

832 visninger
4 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. februar 2021

koeapabshicar

Hej. 

jeg er nysgerrig på om man må benytte sig af dobbeltdonation hvis man af den ene eller anden årsag ikke selv kan blive gravid. Fx født uden livmoder eller er kræftforløb hvor man er nødt til at fjerne livmoderen. Hvis man forsat har gode æg. 

er der nogen der kender reglerne for det? :-) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2021

Hende her

Altså, mener du hvis man er to kvinder? Så man tager æg fra kvinden uden livmoder og sætter det i medmoderen, så hun bærer barnet?

Anmeld Citér

11. februar 2021

koeapabshicar

Hende her skriver:

Altså, mener du hvis man er to kvinder? Så man tager æg fra kvinden uden livmoder og sætter det i medmoderen, så hun bærer barnet?

Nej hvis man er en mand og kvinde hvor kvinden inden hun får børn fx får kræft og er nødt til at få fjernet livmoderen. Men hun har æg enten selv eller taget ud og frosset. Må man bruge hendes æg og hendes mands sæd og så fx hendes søster som rugmor? :-)

Anmeld Citér

11. februar 2021

Hende her

koeapabshicar skriver:

Nej hvis man er en mand og kvinde hvor kvinden inden hun får børn fx får kræft og er nødt til at få fjernet livmoderen. Men hun har æg enten selv eller taget ud og frosset. Må man bruge hendes æg og hendes mands sæd og så fx hendes søster som rugmor? :-)

Så handler det jo lidt mindre om dobbeltdonation, og med om brug af rugemødre. Så vidt jeg ved, er det som sådan ikke ulovligt, men man må ikke betale rugemoderen. Der er nogle juridiske udfordringer, fordi den danske stat vil anse rugemoderen som biologisk mor, fordi hun har født barnet. Så rugemoderen skal vel bortadoptere barnet ved fødsel til kvinden.

Men jeg kender ikke reglerne i dybden. Men det vil ikke falde under dobbeltdonation, men derimod lovgivning for området om rugemødre (der jo altid vil være dobbeltdonation).

Anmeld Citér

11. februar 2021

koeapabshicar

Hende her skriver:

Så handler det jo lidt mindre om dobbeltdonation, og med om brug af rugemødre. Så vidt jeg ved, er det som sådan ikke ulovligt, men man må ikke betale rugemoderen. Der er nogle juridiske udfordringer, fordi den danske stat vil anse rugemoderen som biologisk mor, fordi hun har født barnet. Så rugemoderen skal vel bortadoptere barnet ved fødsel til kvinden.

Men jeg kender ikke reglerne i dybden. Men det vil ikke falde under dobbeltdonation, men derimod lovgivning for området om rugemødre (der jo altid vil være dobbeltdonation).

Tak for svar :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.