Eksperthjælp: Negative tanker om min partner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.620 visninger
0 svar
0 synes godt om
3. februar

Gitte Sander

Jeg har simpelten brug for luft!!!!

Jeg er hjemmegående, mor til en halvanden årig og gravid i 8. uge.

Jeg sætter min anonyme røv i klaskehøjde med dette indlæg, for det er selvoptaget, narcissistisk og emmer af at jeg er et dårligt menneske, der trænger til noget proffesionelt hjælp. Så er det sagt.

Sagen er, at min mand irriterer mig grænseløst. Ikke fordi han roder, bander, spiller, drikker, slår eller er en ukærlig mand eller far. Tværtimod er han god på alle fronter. Pånær lige den detalje, at hans adfærd til tider trykker på alle mine ømme punkter. Rent ud sagt, frastøder han mig, og er bare fucking irritererende.

Når han feks. prøver at lave sjov, og imiterer et eller andet, og det bare falder helt til jorden. Så tænker jeg i mit stille sind....hvad fanden var lige det der? Gud hvor er du kikset.

Og så føler jeg ofte at vi rent mentalt er på lidt forskellig bølgelængde. At han er langsommere og mindre kvik til at opfange ting, og jeg sidder ofte og forklarer ham ting i hverdagen - ej ok det lyder værre end det er......nu siger jeg det lige ud selvom det lyder grimt. Han er ikke helt så skarp i pæren til tider. Og det frusterer mig, og gør, at jeg ikke respekterer ham. Jeg vil gerne kunne se op til min mand. Og det kan jeg ikke når jeg er "klogere" end ham. At han er bedre til feks. "mandeting", vejer ikke op for det i min verden.

Jeg vil gerne min mand, for udover ovenstående, har vi en rigtig god intern humor, noget der er meget vigtigt for mig, og der er flere punkter hvor vi passer godt sammen. Og så det helt store og afgørende: Vi har en lille dreng sammen og en mere på vej. Plus vi har købt hus sammen.

Alt burde være lykkeligt, og jeg er bare alt andet. Jeg føler mig falsk, stresset, selvbebrejdende, presset og indimellem helt ude i torvene. Når hverdagen kører, kan jeg holde tankerne i skak, men når jeg så er træt om eftermiddagen og han kommer hjem fra arbejde, overstadig og lalleglad, så begynder min negative indre dømmende dialog. Og det er som om de tanker går i selvsving når de først er startet. Og om natten vågner jeg ofte op og ligger og tænker på hvor det skal ende. Det er så hårdt og så ulykkeligt at være så splittet. For ja, jeg er splittet.

Jeg VIL fandeme have det her ægteskab. Både for hans skyld, min skyld, men så sandelig også for vores barns/børns. Øv hvor er jeg træt af at have det sådan her.

Hvis irritationen blot handlede om at få en doven mand til at rydde op efter sig - så kunne jeg bedre håndtere det. Men det her handler om hans adfærd og vores interne mentale ressonans (intelligens - kan stadig ikke få mig selv til at skrive det - jeg græmmes ved mig selv!).

Hvad fanden gør jeg?

Kontakter en psykoterapeut/parterapeut. Det har jeg gjort. Jeg afventer corona bliver bedre, så jeg kan få passet min dreng.

Indtil da? Laver mentale lister over min mands styrker, sørger for at få så meget glæde som muligt ind i mit liv, så jeg ikke projicerer min utilfredshed i hovedet på ham?

Note. Vores forhold har haft perioder før hvor jeg har haft det på denne måde, og jeg føler ikke jeg kan være ærlig overfor ham. Hvad skal han bruge til, at jeg synes hans opførsel indimellem er frastødende, at han er mindre begavet end mig, at jeg i det skjulte går og tvivler så meget? Han kan ikke ændre eller gøre fra eller til. Og det faktum at jeg går det med her selv, gør det så meget værre for mig at være i. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.

Gittes svar

Hej Livis,

Det er ikke usædvanligt at være belastet af negative tanker om sin partner, så velkommen i en klub, der er fuld af andre mennesker.

Når man forelsker sig, er det, i bevidstheden, i partnerens positive karaktertræk og adfærd. Det er først senere, det for alvor dukker op til overfladen fra underbevidstheden, at partneren også har negative træk, hvilket kan være en ret følelsesmæssigt chokerende erkendelse. Men det er også godt, fordi så bliver man som regel også mere realistisk omkring, hvem han realistisk set er.

• Du kan prøve at tænke tilbage på, hvilke karaktertræk du forelskede dig i ved din partner og lave en liste over positive karaktertræk og egenskaber, samt positive ting - altså adfærd - som du godt kunne lide at han gjorde eller sagde. 
  • Du kan også skrive ned, hvilke ting du var særligt glad for, at han gjorde, efterhånden som I havde kendt hinanden gennem længere tid. 
  • Du kan skrive ned, hvad du godt kunne lide, at I lavede sammen dengang, samt hvad du godt kan lide at lave sammen med ham i dag.
  • Du kan også notere, hvilke oplevelser I har haft sammen, som du var særligt glad for. Og hvilke oplevelser, du har haft sammen med ham, som har berørt dig mest - på en positiv måde.
  • En sidste øvelse er at skrive om og fokusere på noget, der for nogle kan være lidt vanskeligere: Hvad er de positive aspekter af din partners negative træk, fx. at din partner er uintelligent?

Alle karakteregenskaber har, hvis du lægger mærke til det, både positive og negative aspekter. Så der er altid et negativt og et positivt aspekt af et givent karaktertræk. Måske er det svært at fange dem, men prøv at tænke grundigt over det. Måske kan det hjælpe, hvis du tænker det bredere, som i "Hvad er det positive i at være uintelligent?" eller "Hvordan bidrager det positivt til min hverdag, at min partner ikke er specielt kvik?" ;-) 

Dette er blot eksempler på skriveøvelser, der kan støtte ens erindring om, hvorfor man overhovedet er sammen med denne person og hvad det er, man er så glad for. Det kan være godt at arbejde med.

Det kan også være godt at arbejde med sine egne værdsættelser i hverdagen. En måde at starte dette kan være ved hver dag at notere een ting, som man særligt har værdsat ved sin partner i dag, ved de ting han gjorde eller sagde. Det kan sagtens være små ting, for hverdagslivet består af småting det meste af tiden.

Ovenstående er blot et par hurtige tips. Du kan finde mere læsestof om emnet og mere strukturerede øvelser i min bog "Grib kærligheden".

Og så vil jeg sige til dig, at når det er normalt, at blive så negativ på sin partner, så er det jo også fordi vi ofte projicerer ting ud på partneren, som vi ikke bryder os om ved os selv. Egenskaber, som vi misbilliger ved os selv, ser vi hos andre. Hvis man selv fx har et lavt selvværd vil man ofte være mere kritisk overfor sin partner og fx hans intelligens. Eller hvis det har været meget forbudt at være mindre intelligent i ens familie eller omgangskreds, kan man gentage domfældelserne overfor sin partner. Altså: Ens egne kritiske tanker handler i bund og grund for størstedelen om ens eget indre liv. Og negative tanker i overflod om partneren kan faktisk være et af symptomerne på at man selv har stress eller depression.

Og ja, psykoterapi og parterapi er en god ide. Du/I er også velkomne her, eventuelt på video-call.

Det allersidste jeg vil skrive til dig, er at sand kærlighed netop i høj grad handler om også at acceptere det andet menneskes fejl, mangler og negative sider. Alle mennesker vil gerne accepteres og elskes lige præcis som de er. Og det handler langvarig, dyb kærlighed om. Ingen mennesker er perfekte.

Så du er sat på en prøve i at elske alle sider af et andet menneske, og tage det med, som er ufedt. Hvis du lykkes med det, venter der til gengæld i mine øjne en ret stor belønning.

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.