Eksperthjælp: Ingen skærm til børn under 1 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.774 visninger
2 svar
7 synes godt om
27. januar 2021

Trine Andreasen

Hej!

Vi har været til sundhedsplejersken forleden, og jeg tror jeg gav hende det forkerte indtryk, men er nu også ret interesseret i om det virkelig har en betydning.

Men, jeg fortalte hende at vores datter der lige er fyldt fire måneder, er ret så interesseret i Gurli Gris og lign programmer. Vi har set både Teletubbies og Kaj og Andrea med hende også. Det er ikke fordi hun ser det i LANGE baner. Maks et afsnit eller to ca, om ugen. Men det fik jeg ikke fortalt hende. Min sundhedsplejerske var så at sige ikke særlig tilfreds med det.

Men vores datter er en kæmpe selskabspapegøje, og vi snakker med hende hele tiden næsten, leger med hende; sange, bøger med og uden billeder på dansk og engelsk, hun kommer i kravlegård og lege lidt med sig selv. Sidder måske og leger lidt med en baby app, hvor der er et farverigt klaver på (under opsyn). Alt i alt føler vi at vi stimulere hende godt og får hende aktiveret med både arme og ben.

Så hvordan skal vi forholde os til det når sundhedsplejersken siger som hun gør? Vi ved jo det ikke er ubegrundet mening hun har omkring det.

Trines svar

Hej Thor

Tak for dit spørgsmål. 

Jeg kan ikke lige, ud fr dit spørgsmål, se hvad det præcis er som sundhedsplejersken siger. 

Men det er på ingen måde gavnligt for så lille et barn at have skærmtid. 

Faktisk frarådes det er WHO at børn under 1 år overhovedet har skærmtid. 

Det gør de fordi det er i de først år at barnet evne til at aflæse og kommunikere med andre mennesker opbygges.

Men en skærm er 2 dimensionel hvilket gør at barnet ikke lærer at aflæse andre. 

Også selvom det kun er i kortere perioder. 

Samtidig pacificere det dit barn. I den tid dit barn ser på skærm får din datter ikke brugt sin motorik, fantasi og sanser, med undtagelse af synssansen. 

Så mit bedste råd er; pak ipaden væk.

Og hvis det er fordi i føler at din datter skal underholde så giv hende ro så hun lærer at underholde sig selv i kortere perioder. 

Og husk så også at så små børn har brug for tæt voksenkontakt. For det er gennem denne kontakt at de udvikler sig.

Mange hilsner Trine

Naturligopdragelse.dk 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2021

Justthinking

Profilbillede for Justthinking

Jeg synes godt nok også det er voldsomt at underholde sit barn med tv flere gange om ugen. Ét er, hvis tvet kører og man ser nyheder i stuen, noget andet er at sætte noget på for "barnets skyld". 

Der er så meget at lave med børn og de skal ikke altid underholdes af en voksen. Gå en tur, snak om hvad I ser, begynd at tumle, lave rytmik o.lign. Barnets hjerne kan slet ikke følge med i alle de stimuli og farver et tv kan vise.

Anmeld Citér

15. februar 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Trine skriver:

Hej!

Vi har været til sundhedsplejersken forleden, og jeg tror jeg gav hende det forkerte indtryk, men er nu også ret interesseret i om det virkelig har en betydning.

Men, jeg fortalte hende at vores datter der lige er fyldt fire måneder, er ret så interesseret i Gurli Gris og lign programmer. Vi har set både Teletubbies og Kaj og Andrea med hende også. Det er ikke fordi hun ser det i LANGE baner. Maks et afsnit eller to ca, om ugen. Men det fik jeg ikke fortalt hende. Min sundhedsplejerske var så at sige ikke særlig tilfreds med det.

Men vores datter er en kæmpe selskabspapegøje, og vi snakker med hende hele tiden næsten, leger med hende; sange, bøger med og uden billeder på dansk og engelsk, hun kommer i kravlegård og lege lidt med sig selv. Sidder måske og leger lidt med en baby app, hvor der er et farverigt klaver på (under opsyn). Alt i alt føler vi at vi stimulere hende godt og får hende aktiveret med både arme og ben.

Så hvordan skal vi forholde os til det når sundhedsplejersken siger som hun gør? Vi ved jo det ikke er ubegrundet mening hun har omkring det.

Trines svar

Hej Thor

Tak for dit spørgsmål. 

Jeg kan ikke lige, ud fr dit spørgsmål, se hvad det præcis er som sundhedsplejersken siger. 

Men det er på ingen måde gavnligt for så lille et barn at have skærmtid. 

Faktisk frarådes det er WHO at børn under 1 år overhovedet har skærmtid. 

Det gør de fordi det er i de først år at barnet evne til at aflæse og kommunikere med andre mennesker opbygges.

Men en skærm er 2 dimensionel hvilket gør at barnet ikke lærer at aflæse andre. 

Også selvom det kun er i kortere perioder. 

Samtidig pacificere det dit barn. I den tid dit barn ser på skærm får din datter ikke brugt sin motorik, fantasi og sanser, med undtagelse af synssansen. 

Så mit bedste råd er; pak ipaden væk.

Og hvis det er fordi i føler at din datter skal underholde så giv hende ro så hun lærer at underholde sig selv i kortere perioder. 

Og husk så også at så små børn har brug for tæt voksenkontakt. For det er gennem denne kontakt at de udvikler sig.

Mange hilsner Trine

Naturligopdragelse.dk 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Hvorfor har man overhovedet sat et program på, for en baby? Og baby app?

Find legetøj med lys og lyd. Læg hende med en uro over hovedet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.