Personfradrag og SU indtægt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.034 visninger
9 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. januar 2021

Anonym trådstarter

Jeg skal snart begynde på studie og derfor på su. 

Jeg skal også arbejde lidt ved siden af, hvilket nok vil blive ret varierende hvor meget. 

Derfor har jeg tænkt at det var bedst at bruge mit personfradrag - altså mit hovedkort, på su'en. Men mit fradrag er større end su'en. 

Er der nogle som er inde i skatteregler der ved om det resterende af mit fradrag så bare går tabt? Eller kan jeg få dem tilbage som restskat, nu hvor jeg samtidigt skal arbejde ved siden af og betale fuld skat af alle de penge jeg tjener der? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2021

Frfriis

Profilbillede for Frfriis

Jeg tror ikke du kan bruge dit fradrag på din su. Det er et beskæftigelsesfradrag og det kræver at man betaler am-bidrag af indtægten og det gør man vist ikke af sin su

Mvh

Anmeld Citér

3. januar 2021

Maricella

Profilbillede for Maricella

Sikke noget vrøvl.

Alle har et personfradrag. Du sætter dit fradrag til at blive trukket fra din su. Medmindre du har en masse ekstra fradrag (børn, bolig, akassse, gæld), vil du bruge hele fradraget på din su. Skulle det ikke ske, så ja, det vil blive reguleret på årsopgørelsen.

Du vil i hvert fald ved studiejob få et beksæftigelses og jobfradrag også, men det hele bliver samlet i én "pulje" og det er der du betaler a-skat af. Du vil så betale b-skat af dit studiejob

Anmeld Citér

3. januar 2021

Anonym trådstarter

Maricella skriver:

Sikke noget vrøvl.

Alle har et personfradrag. Du sætter dit fradrag til at blive trukket fra din su. Medmindre du har en masse ekstra fradrag (børn, bolig, akassse, gæld), vil du bruge hele fradraget på din su. Skulle det ikke ske, så ja, det vil blive reguleret på årsopgørelsen.

Du vil i hvert fald ved studiejob få et beksæftigelses og jobfradrag også, men det hele bliver samlet i én "pulje" og det er der du betaler a-skat af. Du vil så betale b-skat af dit studiejob

Men som jeg skriver er mit fradrag pr. Måned højere end de 6300 kr man får i su. 

Det er derfor jeg er i tvivl om hvad der sker med de sidste 1000-1500 kr som mit fradrag består af  

Anmeld Citér

3. januar 2021

Bellabum

Anonym skriver:

Men som jeg skriver er mit fradrag pr. Måned højere end de 6300 kr man får i su. 

Det er derfor jeg er i tvivl om hvad der sker med de sidste 1000-1500 kr som mit fradrag består af  

Du ligger dit hovedkort på din SU og bikort på studiejob. Du kan reelt godt bede om en anden trækningsprocent på dit studiejob end standarden, men vil kræve du selv kan regne ud hvor meget dit ekstra fradrag vil betyde. Ellers vil du blot få udregnet det i forbindelse med din årsopgørselse.

Altså du mister ikke dit fradrag, men vil bare først få modregnet det Ved årets skatteopgørelse.

Anmeld Citér

3. januar 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Skyldes det høje fradrag du har nu ikke, at du kommer fra et job og skal starte i uddannelse eller skyldes det f.eks. boliglån?

For hvis det er højere pga. fuldtidsjob nu, så vil det falde i takt med at du formodentligt tjener mindre på su og med job ved siden af.

Generelt kan man sige, at du skal bare dit fradrag der hvor du tjener mest - med mindre dit fradrag er lavere end begge indkomster, for så er det lige meget.

Anmeld Citér

3. januar 2021

Anonym trådstarter

Jixy skriver:

Skyldes det høje fradrag du har nu ikke, at du kommer fra et job og skal starte i uddannelse eller skyldes det f.eks. boliglån?

For hvis det er højere pga. fuldtidsjob nu, så vil det falde i takt med at du formodentligt tjener mindre på su og med job ved siden af.

Generelt kan man sige, at du skal bare dit fradrag der hvor du tjener mest - med mindre dit fradrag er lavere end begge indkomster, for så er det lige meget.

Mit fradrag er selvfølgelig beregnet ud fra min nye "indkomst". 

Og jeg har også helt styr på hvorfor det er "højt". 

Anmeld Citér

3. januar 2021

Maricella

Profilbillede for Maricella
Anonym skriver:

Ah den sætning havde jeg misset. Men nej de forsvinder ikke, det bliver reguleret på årsopgørelsen. Jeg ved ikke om man kan dele sit fradrag op i to forskellige (som jeg læser det som om du spørger om)

Men du må kunne ringe til skat og bede dem om at udregne hvad trækprocenten skal være på dit bikort, før det går op

Anmeld Citér

3. januar 2021

ønskebørn74

• Jeg skal snart begynde på studie og derfor på su. 

Jeg skal også arbejde lidt ved siden af, hvilket nok vil blive ret varierende hvor meget. 

Derfor har jeg tænkt at det var bedst at bruge mit personfradrag - altså mit hovedkort, på su'en. Men mit fradrag er større end su'en. 

Er der nogle som er inde i skatteregler der ved om det resterende af mit fradrag så bare går tabt? Eller kan jeg få dem tilbage som restskat, nu hvor jeg samtidigt skal arbejde ved siden af og betale fuld skat af alle de penge jeg tjener der? 

Vi har alle et person fradrag og fradrag udefra fagforening/a-kasse kontingent og rente fradrag på gæld. Og dit arbejde får dit frikort. Så trækkes resten fra der.

Anmeld Citér

22. april 2021

bigge123

Du skal også være opmærksom på forskellen mellem personfradrag og beskæftigelsesfradrag.

Så vidt jeg kan læse mig frem til dækker personfradraget al form for indtægt, hvor beskæftigelsesfradraget kun dækker am-bidragspligtig løn. Altså ikke SU, men fx arbejde ved siden af studiet

LINK SLETTET AF MODERATOR

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.