Hej.
Jeg har en søn på 22 måneder, som er en glad og dejlig dreng. Men også med temperament.
Især når han skal have overtøj og sko på. han bliver så ked af det og sur og det er så frustrende når det er stort set hvergang han skal have det på.. Både herhjemme og fx når vi skal hjem fra dagplejen.. han kan spænde helt op i kroppen og lave flitsbuen så det er svært at hjælpe ham.
Vi forbereder ham altid på hvad der skal ske, han hjælper selv til med at få det på, så godt han nu kan.. men der ender (næsten) altid ud i gråd og at han kaster sig bagud.. det har stået på i over 1 måned. jeg tænker det jo nok bare er en fase som så meget andet, og han er jo også godt på vej i selvstændighedsfase, men selvom han får lov selv ender det også tit i gråd :/
Jeg er pædagog i en vuggestue og har aldrig oplevet nogle børn reagere sådan når de får tøj på, så er virkelig på bar bund....
Hilsen en frustreret mor.
Trines svar
Kære du
Åhh jeg kender det så god…
Jeg har set det en masse gang og det er bare så frustrerende for forældre at stå på sidelinjen og ikke kunne finde ud af hvordan man kan hjælpe.
Men der er heldigvis rigtig mange måde at hjælpe din søn.
Først og fremmest er det en rigtig god ide, som du allerede gør, at forberede ham på hvad han skal. Det giver nemlig din søn en tryghed og en følelse at at have kontrol over situationen.
Prøv at “brække” instruktionerne ned i helt små bidder; Først skal du hente dine støvler på din plads, så skal du stille dem foran dine fødder, så skal du holde med den ene hånd på støvlen mens du med den anden hånd holder i bænken så du ikke falder osv.
En god ide er også at ændre situationen. Det virker som om denne situation er gået i hårdknude. Han og du ved det “går galt” derfor er der en negativ forventning og når der er en forventning så gør børn alt for at leve op til den.
Derfor vil jeg anbefale dig at købe et par nemme termostøvler som han bare lige kan hoppe i. Det hjælper ikke på, det at han ikke kan få sine sko på. Men det hjælper på han følelse af sejre.
Når han selv kan vokser han og så kan du langsom introducere de “svære” sko igen.
Du kan også flytte situationen ud af garderoben og lave den til en leg. Måsk får han lov til at sidde på køkkenbordet men skoene “flyver” på fødderne du se hvor hurtig han kan hente sin sko og jakke og så giver du ham det på.
En anden ting du også kan gøre at at begynde at stille nogle “krav” til hans frustration. Start med at fortælle ham at han nu skal ud at tage tøj på. Fortæl ham også du du ved at han godt kan men at han nogen gange bliver så gal når det ikke lige lykkes. Og fortæl ham så at hvis han begynder at blive vred, så får han ikke lov til selv at tage tøjet på. Så gør du det.
Hvis du vælger denne tilgang så husk at men hvad du siger. Han skal ikke have lov til selv at tage tøjet på hvis han først bliver vred. Mind ham gerne om det flere gange så kan du måske hjælpe ham med ikke at blive så frustreret, men hvis han først begynder at græde er det slut.
Og så en sidste ting. Husk at anerkend hver gang han når bare det mindste af alle de delmål det er at tage tøj på.
Sig gerne ting som; ja, du har hentet din jakke-jeg vidste at du kunne. Ej du har allerede taget det ene ærme på, sådan hvor er du god osv.
Jeg håber det giver mening og så ønsker jeg jer alt held og lykke og en dejlig jul.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk