Det bliver nok lidt langt, men: For et år siden fik jeg konstateret cøliaki, og jeg har siden da ikke spist gluten. Et af mine symptomer er kvalme, og jeg har mange og lange perioder, hvor jeg har kvalme hver dag og hele tiden (til trods for at jeg ikke spiser gluten). Det er efterhånden meget belastende i hverdagen og har stået på i cirka 1½ år. I november var jeg til kontrol på hospitalet, hvor lægen foreslog, at jeg måske har allergi i spiserøret. Min kvalmefornemmelse sidder nemlig i spiserøret og ikke længere nede, som lægen siger er normalt. Jeg har dog ikke synkebesvær, hvilket lægen sagde ellers var et meget typisk symptom på allergi i spiserøret.
Lægen henviste mig til en speciallæge på hospitalet, som skal snakke med mig om hvorvidt jeg skal have foretaget en ny gastroskopi, da de ved den første ikke tog vævsprøver fra spiserøret. Men da corona hærger landet og mit tilfælde bestemt ikke er akut, så er der nok lange udsigter til at jeg kommer hen til den speciallæge, og jeg tænker ikke at min egen læge kan hjælpe med noget.
Så nu spørger jeg i desperation her, om der skulle sidde nogen et sted, som selv har prøvet at have allergi i spiserøret eller som ved noget om det?
Jeg aner ikke hvor jeg skulle starte med at ændre noget i kosten for at finde den fødevare som måske - og måske ikke - forårsager en allergisk reaktion. Jeg undgår allerede gluten, jeg er ikke laktoseintolerant (jeg er blevet testet), jeg spiser sjældent jordnødder eller skaldyr, soja er også sjældent, og æg spiser jeg meget tit, men jeg har også haft perioder uden kvalme, hvor jeg spiste rigtig mange æg samtidig med, så det virker også usandsynligt.
Jeg håber at nogen ved mere end mig. 
Anmeld
Citér