Ørevoks

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.208 visninger
6 svar
8 synes godt om
18. november 2020

Lomm

Profilbillede for Lomm

Hvor ofte renser I ører på jeres børn, og er der meget ørevoks?

Er klar over at der nok er stor forskel fra barn til barn, men synes bare min dreng på 5 har virkelig meget, efter få dage er det helt mørkegult/brunt, og jeg skal bruge 3-4 vatpinde per øre (ja, har godt hørt at man skal nøjes med en håndklædesnip, men seriøst så vokser det ud af ørerne på ham med brune plamager)

Storsøster på 8 har knapt så meget, men nævner ofte at hendes ører klør. Vi voksne har ikke nogen videre problemer.

Er i tvivl om hvad der er normalt, om vi gør noget forkert eller...?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2020

Sanneh

Det lyder godt nok af meget. Jeg renser øre på mit barn ca hver 3 dag, og synes ikke der er noget særligt. Men altså nogle sveder også mere end andre, så tror ikke det er noget man skal være urolig for. Ellers spørg din læge ad:-)

Anmeld Citér

18. november 2020

nanan78

Profilbillede for nanan78

Man skal ikke rense ører på børn(eller voksne) med vatpinde. Vatpinden fjerner en smule, men skubber for det meste voksnes ind mod trommehinden. Jo mere du renser, jo mere stimulerer du dannelsen af nyt ørevoks.

Er der så meget, at hørelse påvirkes eller det driver ud, er det bedre at skylle øret med en øresprøjte og 37 grader varmt vand.

Anmeld Citér

18. november 2020

Mort3

Mine børn danner næsten ingen ørevoks, så det er virkelig sjældent, som i nok maks. 4 gange om året, hvor jeg bruger vatpind. 

Når de har været i bad, så tørrer jeg lige rundt i i det yderste af øret med håndklædet

Anmeld Citér

18. november 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Lomm skriver:

Er klar over at der nok er stor forskel fra barn til barn, men synes bare min dreng på 5 har virkelig meget, efter få dage er det helt mørkegult/brunt, og jeg skal bruge 3-4 vatpinde per øre (ja, har godt hørt at man skal nøjes med en håndklædesnip, men seriøst så vokser det ud af ørerne på ham med brune plamager)

Storsøster på 8 har knapt så meget, men nævner ofte at hendes ører klør. Vi voksne har ikke nogen videre problemer.

Det lyder ret vildt. 
jeg har ikke brugt vatpinde til vores. En sjælden gang imellem bliver der lige tørret en lille “klat” væk der har skubbet sig ud og ligger i øret.  Men det er virkelig sjældent og altid i forbindelse med bad. 

Anmeld Citér

18. november 2020

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Lomm skriver:

Min den ene søn danner også rigtig meget ørevoks. Dette er helt normalt ifølge ørelæge og et godt tegn at det selv finder ud. 

Ved godt man siger at man aldrig skal bruge vatpinde. Men vores ørelæge sagde at vi gerne må bruge det til vores søn. Aldrig stikke den helt ind i øregangen, men til at holde det yderste af øregangen ren (håber det giver mening) da hjærnet at en lille klud eller andet ikke kan holde rent. 

Og min søn er 9 år. Har nu en alder hvor det gerne skal holdes pæn ren. 

Jeg holder mig på højest at gøre dette 1-2gange ugeligt da øregangen let kan blive irriteret. 

Anmeld Citér

18. november 2020

Lomm

Profilbillede for Lomm
hannetheis skriver:

Min den ene søn danner også rigtig meget ørevoks. Dette er helt normalt ifølge ørelæge og et godt tegn at det selv finder ud. 

Ved godt man siger at man aldrig skal bruge vatpinde. Men vores ørelæge sagde at vi gerne må bruge det til vores søn. Aldrig stikke den helt ind i øregangen, men til at holde det yderste af øregangen ren (håber det giver mening) da hjærnet at en lille klud eller andet ikke kan holde rent. 

Og min søn er 9 år. Har nu en alder hvor det gerne skal holdes pæn ren. 

Jeg holder mig på højest at gøre dette 1-2gange ugeligt da øregangen let kan blive irriteret. 

Tak for info, det er jo heller ikke fordi jeg graver langt ind, det kommer bare ud sådan at man allerede efter få dage på afstand kan se han er helt brun i øret. Så det er altså mængder hvor jeg vil mene man ikke kan nøjes med lige at tørre med en klud.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.