Begge mine unger har haft/har sådanne venner.
Den ældstes bedste veninde havde en lang overgang en tendens til at kalde lillesøster grimme ting. Råbe at hun skulle skride, at hun var træls og dum osv osv.
Her fik hun at vide, at hvis hun havde et problem med lillesøster, stod det hende heldigvis frit for at tage hjem. Og hvis hun ik ville hjælpe med at rydde op, så ku få lov til at sidde på en stol, indtil hendes forældre kunne hente hende (hun var typen der rodet en million ting på 5 minutter, også ikke gad lege med det alligevel) Efter en lege aftale, hvor hun havde været så strid, fik hun at vide at nu kunne hun ikke længer lege med vores datter, og fik forklaret hvorfor, samtidig med at vi flere gange havde taget en snak om det med hende og hendes forældre, gik der 6 mdre, hvor de ikke fik lov til at lege sammen, forstod hun det, og lege aftaler kunne genoptages. Nu går de i nye klasser og ses ikke så tit mere (de er 12, og han kendt hinanden siden 0 klasse)
Lillesøster har en veninde, som har rigtig svært ved at følge regler, stikker af, snakker knap så pænt, skylder ikke ud i wc'et, vasker ikke hænder og gå direkte i frugtskålen bagefter (addddddd) Vi kan ikke ha en slikskål på bordet, uden hun går direkte i den og propper munden og tømmer skålen.
Hende har vi virklig også været nød til at sætte stramme regler op for. Feks skal hun altid sige når hun går på wc, også står vi udenfor døren, så vi kan høre hun skylder ud og vasker hænder, og når hun glemmer det (og det gør hun hver gang) så blir hun sendt tilbage, og grundigt vejledt. Hoveddøren bliver låst på begge låse, slik skålen fjernes, frugten bliver ligeligt fordelt i hver deres skåle.
Alt grim tale bliver korrigeret og hun får at vide, hvordan JEG forventer at hun snakker til mig/is i mit hus. Jeg gider simpelhen ikke høre på eder og forbandelser. Og man behandler vores dyr ordentligt.
De har så også holdt en pause fra lege aftaler, og nu er det mere periodisk de leger sammen, for orker ikke altid at hun blir sur, når hun ikke får sin vilje (de er 8 og har kendt hinanden altid)
Jeg er veninde med moren og faren, og vi har self haft mange snakke omkring deres lege aftaler.