Hård tone herinde...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. oktober 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Og som sagt i forhold til fortolkning. Man kan godt fornemme en stemning i hvordan modparten skriver i forhold til de ord der bliver brugt. 

Hvis jeg skriver jeg har prøvet at blive gravid i 3 år og modpart skriver "Ej, slap af, der er andre, der har prøvet i 10 år, de har det værre end dig" - hvordan skal det tolkes? Jeg tolker det negativt. Og det LYDER negativt, når jeg læser det. Der ville jeg som modtager, når jeg ikke har snakket med andre om det og betror mig på nettet, så ville jeg hellere have en til at skrive "sender dig virtuel kram" eller noget i den stil, når man er sårbar.

Hvorfor skal jeg gro hård hud som trådstarter?

Jeg har skrevet om kommunikationen herinde generelt og ikke ud fra konkrete eksempler. Det eksempel du giver der er jo bare uempatisk og jeg skriver ikke nogen steder noget om at gro hård hud.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Altså jeg er til dels enig med dig, TS.. Men er også enig med de andre.. 

Alle har ret til at kommentere et opslag, medmindre man har blokeret personen (mener at det er herinde, at man kan det).. OGSÅ selvom man er uenig.. Og her tænker jeg, at modtageren har det "ansvar" at acceptere svar både fra folk, der er enige og uenige.. 

Modtageren har også det "ansvar" at sige fra, hvis han/hun føler sig trådt over tæerne, for det er ikke altid, at afsenderen er klar over, at personen får trådt andre over tæerne.. 

Afsenderen har derimod et "ansvar" for at skrive pænt og lige tænke over modtagerens følelser.. Jeg erkender, at jeg i et dårligt humør eller med en travl hverdag ikke altid lige får tænkt over, om mit svar kan virke dømmende eller negativt, og så undskylder jeg, hvis jeg får det af vide..

Jeg vil også give dig ret i, at det nærmest er umuligt at se folks konstruktive kritik som ja.. KONSTRUKTIV kritik, når man er følsom.. Så ser man ofte bare alt som kritik, hvis folk er uenige med én.. Dette er dog en hårfin grænse for, hvem der egentlig er "ansvarlig" for dette, for jeg synes egentlig, at det er trist, at man ikke kan se de gode råd i konstruktiv kritik, MEN afsenderen må også gerne lige tænke sig om, når trådstarteren skriver, at det er et følsomt emne/at personen bliver ked af det over svaret.. Så synes jeg egentlig ikke, at det er fair at blive ved med at køre på modtageren.. Jeg har selv fået ret negative kommentarer med på vejen, når jeg har skrevet om følsomme emner.. Nogle af dem kan jeg godt se nu var ment som gode og kærlige spark bag i/råd.. Men andre har bare skulle "have ret".. Derfor jeg har blokeret en bruger herinde, da hun blev ved med at ville have ret uden at se det fra min side af.. 

Og ja så er der de der deciderede svinere som bare ikke hører til på et voksent medie.. Jeg er blevet kaldt diverse ondsindet ting, fordi jeg har spurgt om hjælp, og det har KUN været med øje for at gøre mig ked af det!

Anmeld Citér

28. oktober 2020

Anonym

lineog4 skriver:

Det sidste afsnit synes jeg egentlig var unødvendigt, for der fik du lige skåret alle over en karm og glemte egentlig selv, st være den empatiske, rummelige, forstående og reflekterende over egne ord. 

Men det var egentlig jeres skriv frem og tilbage om ansvar  jeg ville svare på:

Selvsagt har den modtagende part ikke et ansvar, hvis ansvar betyder; mand dig op og gro hård hud. Men selvsagt har de et ansvar for at sige fra. 

Man må som udgangspunkt tro på, at alle mennesker vil det gode, ergo deres svar er ment godt. Men deres svar overtræder min grænse, og da de ikke som udgangspunkt vil mig noget ondt, så nå jeg på en måde få formidlet: du overskred min grænse. 

Menneskers grænser er forskellige fx overskred du min med din meget generaliserede tilgang til de fleste brugere her inde, og så har jeg et ansvar, og tager det ved at sige fra - det kunne jeg måske have gjort pænere i din optik, og så kan du tage ansvaret på dig og fortælle mig det- eller bare lade den ligge (det gør jeg selv rigtig tur, fordi jeg netop starter med en tro på  at alle vil mig det gode og vi kommunikerer forskelligt).

Så jo jeg mener faktisk alle har er ansvar, ikke til at mande sig op og gro hård hud. Men alle har et ansvar som tager udgangspunkt i, at vi skal gå ud fra, at alle vil hinanden det bedste, og vi derfor, hvis vi har overskuddet og muligheden,  siger vi fra, når vores grænser bliver overskredet.

Ja man kan blive krænket, noget er åbenlyst skriver jeg din store ko, så ved jeg godt jeg krænker. Men skriver jeg; jeg er uenig fordi...... Så har jeg ingen jordisk chance for at vide, at lige præcis det krænkede dig, for der er ingen universel regel om, at uenighed er lig med at krænke. 

Jeg oplever faktisk slet ikke, at ts virker uempatisk med det afsnit, du omtaler. Hun har netop lavet opslaget, fordi hun tit føler, at tonen er hård herinde. Det er en subjektiv følelse, hun har. Og den er helt legitim. Hun nævner heller ikke navne eller noget.

Jeg vil lige påpege, at jeg synes, at du er nok en af de eneste herinde, som VIRKEKIG forstår at formulere dig på en rigtig god, sober og medfølende måde. Jeg oplever oftest, at du formår at se tingene fra flere forskellige vinkler. Du plejer ikke at være dømmende over for ts. Du plejer at komme med gode råd. Ja du virker god til at være reflekterende og det synes jeg er en virkelig god måde at formulere sig på, på skrift. 

Så falder jeg så lige over, at du synes, at ts skære alle over en kam. Men det gør hun helt faktuelt ikke. For det første giver hun udtryk for, at det er noget, hun synes, dvs. det er hendes oplevelse. Hvad hun oplever, er der ikke nogen, der kan tage fra hende. Det er dermed ikke en direkte konstatering. Hvis hun skrev, at alle herinde var uempatiske, så ville det være både at skære alle over en kam og en konstatering. Men hun skriver, at hun synes, at mange herinde er hårde i tonen. Det er et godt eksempel på, at man skal huske at prøve at læse, hvad der står og ikke konstatere noget ud fra noget, som der ikke står. Med andre ord kan det måske siges som at man får læst opslaget. Så var der nogle ord ud af hele opslaget, som får en til at se rødt. Og vi mennesker har det jo med at fokusere på det negative. Jeg oplever indimellem, at ts bliver pålagt nogle meninger og holdninger, fordi dem der svarer ikke sådan "rigtigt" får læst, hvad det var der egentlig stod.

Eksemplet, hun gav, med at en skrev, at der er andre, der havde det værre end hende, det er at negligere hendes følelser og det er faktisk ret uempatisk at give hende følelsen af, at hun ikke har ret til at have de følelser, fordi der er andre, der har det værre end hende. Og de følelser stod hun med lige der i nuet på det tidspunkt. Så kan det føles som at blive sparket til, imens man ligger ned. Hendes følelser blev gjort forkerte - bare fordi en anden ikke ville have taget det så tungt. Eller måske havde hun ikke selv prøvet det og ved derfor ikke, hvordan det føles. Man skal helt generelt heller ikke bede en deprimeret person om at tage sig sammen. Jeg oplever, at mange mennesker godt kan have en tendens til at være gode til at kloge sig på, hvad der er godt eller skidt for alle andre end dem selv og det synes jeg er ærgeligt. Jeg taler her ikke om dig, for som beskrevet, synes jeg du virker rigtig god til at være reflekterende. Men det er sådan helt generelt, for det er helt klart min opfattelse.

Anmeld Citér

28. oktober 2020

Abracadabra

Jeg synes, at anonym-funktionen bidrager til den dårlige stemning: Både fordi, at det bliver ‘gratis’ at sende en sviner af sted, men også fordi, at det er nemmere at skrive grimt til en anonym. Hvis man har et navn (som jo ER selvvalgt og forhåbentlig temmelig anonymt) og et profilbillede (som ligeledes er selvvalgt og temmelig anonymt), bliver det sværere at skrive noget grimt til vedkommende. ‘Kendskab gi’r venskab’, som ideen med legegrupper er baseret på. 

Man beskytter sig selv ved at stå ved sig selv - for der skrives generelt pænere til ikke-anonyme profiler. (Naturligvis med forbehold: Laver man 14 kugleskøre opslag om ugen, hjælper et profilbillede af en kattekilling ikke... )

Anmeld Citér

28. oktober 2020

Emsatoft

Anonym skriver:

Jeg bruger denne hjemmeside til at få nogle gode råd af andre mødre, som allerede har børn og af kommende mødre som går igennem de samme ting jeg også gør for at få inspirationer til forskellige ting osv og lære nogle ting. Har godt kunnet lide at man kan komme herinde og læse om andres erfaringer i forhold til graviditet, infertilitet osv.

Det jeg synes trækker denne hjemmeside ned, det er at der kan være kvinder herinde, som opfører sig bedrevidende, hårde og er ret tarvelige i kommentarerne. Synes tonen er hård, når man søger råd og inspiration. Man får nogle gange kommentar, der gør at man føler sig dum i stedet for man kommer med noget pænt at sige og noget konstruktivt, der er ingen respekt for andre mennesker og andre meninger og holdninger.

Hvis der er ting I ikke er enige i eller kan relatere til, hvorfor skal I så nedgøre et andet menneske? I kan bare lade vær med at kommentere på opslaget og komme videre i jeres liv. Kvinder kan være så bitchy overfor hinanden. Mange herinde, har jeg lagt mærke til, har brug for støtte og kan være i et følsomt stadie. 

Beklager hvis der er skrevet mere i tråden og min kommentar måske er uinteressant.. 

Jeg synes bestemt måden at svarer hinanden på er negativ. Jeg har været her siden 2009 med anden profil og tidligere to graviditeter.. dengang var her rart at være! 

Jeg er 3. Gangs geavid pt og meldte mig tilbage her, men synes ikke her er rart. 

Jeg håber for dig og mange andre første Gangs fødende alligevel kan få det godt herinde. Prøv at lade det negative ude. Det svært men prøv for din egen skyld 

Anmeld Citér

28. oktober 2020

Carina:-)

Med så mange brugere , vil der være forskellige typer .

Personligt synes jeg det er skønt med direkte og friske debatter . 

Men har man det svært med nogen , kan man jo blokere .

Eller bare scolle videre .

Synes de her tråde er en anelse dobbelt- for de starter med at en skriver at hun synes tonen kan være lidt hård - og fair nok alt efter hvordan man tager tingene KAN tonen vel indimellem være lidt direkte .

Men så øges det efterhånden som der fx kommer en , og prøver at foreslå at personen fx bare ryster på hovedet .

Så bliver det mere , og mere direkte , med halve hentydninger til brugere herinde , og mere og mere protest imod alle forslag. 

Og så tænker jeg lidt  - hvad er baggrunden for den her tråd? 

Hvis alt alligevel skydes  ned , og alle forsøg på at vejlede bliver misforstået og drejet ' - og intet er brugbart. 

Hvad vil man så ,andet end at have ret I at her kan være nogen man ikke er enig i hvordan de debattere ? 

Jeg kan kun opfordre til at anmelde hvis noget er krænkende,  og ellers blokere de brugere man ikke bryder sig om. 

Og ellers acceptere at det der giver det her site liv - er forskellige holdninger , et bredt sortiment af debatter - og ikke mindst mange forskellige typer debattører. 

Anmeld Citér

28. oktober 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Carina:-) skriver:

Med så mange brugere , vil der være forskellige typer .

Personligt synes jeg det er skønt med direkte og friske debatter . 

Men har man det svært med nogen , kan man jo blokere .

Eller bare scolle videre .

Synes de her tråde er en anelse dobbelt- for de starter med at en skriver at hun synes tonen kan være lidt hård - og fair nok alt efter hvordan man tager tingene KAN tonen vel indimellem være lidt direkte .

Men så øges det efterhånden som der fx kommer en , og prøver at foreslå at personen fx bare ryster på hovedet .

Så bliver det mere , og mere direkte , med halve hentydninger til brugere herinde , og mere og mere protest imod alle forslag. 

Og så tænker jeg lidt  - hvad er baggrunden for den her tråd? 

Hvis alt alligevel skydes  ned , og alle forsøg på at vejlede bliver misforstået og drejet ' - og intet er brugbart. 

Hvad vil man så ,andet end at have ret I at her kan være nogen man ikke er enig i hvordan de debattere ? 

Jeg kan kun opfordre til at anmelde hvis noget er krænkende,  og ellers blokere de brugere man ikke bryder sig om. 

Og ellers acceptere at det der giver det her site liv - er forskellige holdninger , et bredt sortiment af debatter - og ikke mindst mange forskellige typer debattører. 

Har lige et spørgsmål, som jeg håber, at du kan svare på.. Når man har blokeret en person, kan personen så stadig skrive som anonym på ens indlæg? 

Anmeld Citér

28. oktober 2020

Carina:-)

Unicorn1 skriver:

Har lige et spørgsmål, som jeg håber, at du kan svare på.. Når man har blokeret en person, kan personen så stadig skrive som anonym på ens indlæg? 

Det tjekker jeg lige op med " bossen" 

Anmeld Citér

28. oktober 2020

Abracadabra

Til Unicorn1: Nix. Det er jo mig, du har blokeret...  Derfor ved jeg altid, når du laver anonyme opslag...  Jeg kan ikke svare på dem - overhovedet. Heller ikke ikke, hvis jeg var anonym (hvilket jeg aldrig er). 

Anmeld Citér

28. oktober 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg oplever faktisk slet ikke, at ts virker uempatisk med det afsnit, du omtaler. Hun har netop lavet opslaget, fordi hun tit føler, at tonen er hård herinde. Det er en subjektiv følelse, hun har. Og den er helt legitim. Hun nævner heller ikke navne eller noget.

Jeg vil lige påpege, at jeg synes, at du er nok en af de eneste herinde, som VIRKEKIG forstår at formulere dig på en rigtig god, sober og medfølende måde. Jeg oplever oftest, at du formår at se tingene fra flere forskellige vinkler. Du plejer ikke at være dømmende over for ts. Du plejer at komme med gode råd. Ja du virker god til at være reflekterende og det synes jeg er en virkelig god måde at formulere sig på, på skrift. 

Så falder jeg så lige over, at du synes, at ts skære alle over en kam. Men det gør hun helt faktuelt ikke. For det første giver hun udtryk for, at det er noget, hun synes, dvs. det er hendes oplevelse. Hvad hun oplever, er der ikke nogen, der kan tage fra hende. Det er dermed ikke en direkte konstatering. Hvis hun skrev, at alle herinde var uempatiske, så ville det være både at skære alle over en kam og en konstatering. Men hun skriver, at hun synes, at mange herinde er hårde i tonen. Det er et godt eksempel på, at man skal huske at prøve at læse, hvad der står og ikke konstatere noget ud fra noget, som der ikke står. Med andre ord kan det måske siges som at man får læst opslaget. Så var der nogle ord ud af hele opslaget, som får en til at se rødt. Og vi mennesker har det jo med at fokusere på det negative. Jeg oplever indimellem, at ts bliver pålagt nogle meninger og holdninger, fordi dem der svarer ikke sådan "rigtigt" får læst, hvad det var der egentlig stod.

Eksemplet, hun gav, med at en skrev, at der er andre, der havde det værre end hende, det er at negligere hendes følelser og det er faktisk ret uempatisk at give hende følelsen af, at hun ikke har ret til at have de følelser, fordi der er andre, der har det værre end hende. Og de følelser stod hun med lige der i nuet på det tidspunkt. Så kan det føles som at blive sparket til, imens man ligger ned. Hendes følelser blev gjort forkerte - bare fordi en anden ikke ville have taget det så tungt. Eller måske havde hun ikke selv prøvet det og ved derfor ikke, hvordan det føles. Man skal helt generelt heller ikke bede en deprimeret person om at tage sig sammen. Jeg oplever, at mange mennesker godt kan have en tendens til at være gode til at kloge sig på, hvad der er godt eller skidt for alle andre end dem selv og det synes jeg er ærgeligt. Jeg taler her ikke om dig, for som beskrevet, synes jeg du virker rigtig god til at være reflekterende. Men det er sådan helt generelt, for det er helt klart min opfattelse.

Tak for din forståelse. Føler du forklarede det bedre end jeg kunne, men det er lige sådan jeg har det.

Fortæller jo bare at jeg synes tonen er hård, men så kommer der bare forskellige kommentar på at jeg skal være lidt hårdere og mindre sart og at jeg bare skal ignorere de negative kommentar osv.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.