Jeg er så sulten!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.421 visninger
7 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. oktober 2020

Anonym trådstarter

Åh jeg har lige været til 32. Ugers undersøgelse og jeg har taget 3 kg på de sidste 3 uger!!! 
Jeg har ellers passet ret meget på min vægt fordi jeg er overvægtig i forvejen, men den sidste måned er min appetit fuldstændig eksploderet. Jeg er sulten hele tiden! Jeg spiser ikke masser af usundt, men jeg spiser mega mange kulhydrater (havregryn, rugbrød, pasta osv). Jeg kan spise en stor portion havregryn til morgen og en time senere er min mave rungende tom og jeg orker bare ikke at gå rundt og være sulten! 

Jeg husker fra tidligere graviditet at appetitten forsvandt her i 3 trimester, men jeg skal da love for at det er anderledes den her gang! 

Mon baby bare har brug for den ekstra energi lige nu? Jeg ved jo at hun vokser ca 200g om ugen i den her periode og der skal jo selvfølgelig lidt til, men jeg synes godt nok 3 kg på 3 uger er voldsomt! Især fordi jeg de første 29 uger kun har taget 4 kg på.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2020

Babilooo

Men hvorfor så mange kulhydrater ...? Drt tager man netop på af. Spis nødder, avokado, mandler kål, magert kød.

Hurtige kulhydrater giver et hurtigt boost og blodsukkeret stiger - men det falder lige så hurtigt og så er man sulten igen. 

Rugbrød er fint, men hold dig fra pasta og hvidt brød og kartofler.

Anmeld Citér

22. oktober 2020

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

Men hvorfor så mange kulhydrater ...? Drt tager man netop på af. Spis nødder, avokado, mandler kål, magert kød.

Hurtige kulhydrater giver et hurtigt boost og blodsukkeret stiger - men det falder lige så hurtigt og så er man sulten igen. 

Rugbrød er fint, men hold dig fra pasta og hvidt brød og kartofler.

Ja jeg ved godt at man tager på af kulhydrater Men det er altså det min krop “craver” lige nu! Så skal jeg måske være glad for at det ikke er mælkesnitter og kanelgifler, men bare havregryn med mælk og rugbrøds madder. 
Jeg spiser ikke hvidt brød, eller hvid pasta. Jeg spiser rugbrød, fuldkorns pasta, grovvalsede havregryn osv. jeg vælger netop de grove udgaver med højt fiber indhold i håb om at det holder mig mæt i længere tid (og fordi det har jeg altid gjort! Kan ikke huske hvornår jeg sidst har spist hvidt brød!).
Jeg spiser generelt ret sundt. Intet forarbejdet sukker, kun fuldkorn, masser af grønsager, men det er mængderne der stikker totalt af for mig!

Jeg har ikke brug for sundheds tips og tricks - jeg ved godt at gulerødder er sundere end kage

Men er det normalt at appetitten eksploderer? Jeg fx for en time siden spist et stykke rugbrød med makrel og 2 peberfrugter og man mave knurre allerede, som om jeg ikke har spist i et døgn! Det burde sku da ikke være muligt...

Anmeld Citér

22. oktober 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Nu kender jeg ikke “ reglerne” for gravide der er overvægtige. Men jeg vil til enhver tid sige at hvis man som gravid er sulten og maven rumler, så må man spise. 

Og så længe du prøver at holde sig til de sunde alternativer og gå udenom sukker osv, så synes jeg du gør det godt! Drik masser af væske også, og evt spis små måltider lidt hyppigere. Et æble og nogle nødder hist og pist, og så hovedmåltider med masser af grønt og fibre der mætter. 

Men jeg holder stadig på, at når man er højgravid og møg sulten, så spiser man. Hellere et par kg ekstra i sidste ende end en høj gravid mor der går og sulter sig selv. 

Og ja min appetit eksploderede også i slutningen! 

Anmeld Citér

22. oktober 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Ja jeg ved godt at man tager på af kulhydrater Men det er altså det min krop “craver” lige nu! Så skal jeg måske være glad for at det ikke er mælkesnitter og kanelgifler, men bare havregryn med mælk og rugbrøds madder. 
Jeg spiser ikke hvidt brød, eller hvid pasta. Jeg spiser rugbrød, fuldkorns pasta, grovvalsede havregryn osv. jeg vælger netop de grove udgaver med højt fiber indhold i håb om at det holder mig mæt i længere tid (og fordi det har jeg altid gjort! Kan ikke huske hvornår jeg sidst har spist hvidt brød!).
Jeg spiser generelt ret sundt. Intet forarbejdet sukker, kun fuldkorn, masser af grønsager, men det er mængderne der stikker totalt af for mig!

Jeg har ikke brug for sundheds tips og tricks - jeg ved godt at gulerødder er sundere end kage

Men er det normalt at appetitten eksploderer? Jeg fx for en time siden spist et stykke rugbrød med makrel og 2 peberfrugter og man mave knurre allerede, som om jeg ikke har spist i et døgn! Det burde sku da ikke være muligt...

Det her lyder dumt, men husker du at drikke nok vand?

jeg var også konstant sulten så meget at jeg havde ondt hvis jeg ikke spiste når jeg kunne mærke det..

så spurgte lægen om jeg huskede at drikke ekstra vand i løbet af dagen og selvfølgelig til maden også... det er noget jeg altid har været mega dårlig til og det blev ikke bedre da jeg var gravid...

men da jeg begyndte at sætte vandflaske på mit bord til konstant påmindelse fik jeg drukket det man minimum siger som gravid og det hjalp faktisk på sulten :)

men ellers ja, så spis når du kan mærke det.. prøv at lav en meget lille portion hver gang så du "snyder" hjernen ved at du jo spiser men bare ikke lige så meget.. spis så langsomt som muligt.. overdriv med hvor mange gange du tygger maden inden du synker... det hjælper med at maven når at sende signal til hjernen om at den har fået det den bad om.. (kan ikke huske den præcise tid men mener det er omkring 10-20 minutter før maven får signalet til hjernen at man faktisk er mæt)...

det var lige mine bedste tips... fra en der først tog på i sidste trimester..

Anmeld Citér

22. oktober 2020

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

Det her lyder dumt, men husker du at drikke nok vand?

jeg var også konstant sulten så meget at jeg havde ondt hvis jeg ikke spiste når jeg kunne mærke det..

så spurgte lægen om jeg huskede at drikke ekstra vand i løbet af dagen og selvfølgelig til maden også... det er noget jeg altid har været mega dårlig til og det blev ikke bedre da jeg var gravid...

men da jeg begyndte at sætte vandflaske på mit bord til konstant påmindelse fik jeg drukket det man minimum siger som gravid og det hjalp faktisk på sulten :)

men ellers ja, så spis når du kan mærke det.. prøv at lav en meget lille portion hver gang så du "snyder" hjernen ved at du jo spiser men bare ikke lige så meget.. spis så langsomt som muligt.. overdriv med hvor mange gange du tygger maden inden du synker... det hjælper med at maven når at sende signal til hjernen om at den har fået det den bad om.. (kan ikke huske den præcise tid men mener det er omkring 10-20 minutter før maven får signalet til hjernen at man faktisk er mæt)...

det var lige mine bedste tips... fra en der først tog på i sidste trimester..

Jeg spiser helt sikkert for hurtigt! Jeg tror også det er fordi jeg prøver at trække den lidt, så jeg når at blive meget sulten inden jeg spiser og så skal jeg bare kaste maden ned i maven så hurtigt som muligt! Det må jeg prøve at lave om på! 
Hmm jeg tror jeg drikker nok vand. Men jeg har da godt nok aldrig sådan målt hvor meget.. måske skulle jeg prøve en dag at holde øje med hvor meget jeg egentlig får..

tak for de meget brugbare råd!!

Anmeld Citér

22. oktober 2020

Anonym trådstarter

Oddi skriver:

Nu kender jeg ikke “ reglerne” for gravide der er overvægtige. Men jeg vil til enhver tid sige at hvis man som gravid er sulten og maven rumler, så må man spise. 

Og så længe du prøver at holde sig til de sunde alternativer og gå udenom sukker osv, så synes jeg du gør det godt! Drik masser af væske også, og evt spis små måltider lidt hyppigere. Et æble og nogle nødder hist og pist, og så hovedmåltider med masser af grønt og fibre der mætter. 

Men jeg holder stadig på, at når man er højgravid og møg sulten, så spiser man. Hellere et par kg ekstra i sidste ende end en høj gravid mor der går og sulter sig selv. 

Og ja min appetit eksploderede også i slutningen! 

Jeg tror ikke som sådan der er nogle regler. Andet end at jeg skal være ekstra obs på at det ikke løber helt af sporet. I “gamle dag” blev jeg vist sådan et skema for at man ikke måtte tage mere end 8 kg på når man havde forhøjet BMI, men jeg tror de er gået væk fra den tankegang lidt. Der er i hvert fald ikke nogen læge eller jordemoder der har vist mig det forfærdelig skema den her gang

Tak for dine gode råd og tanker

Anmeld Citér

22. oktober 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Jeg spiser helt sikkert for hurtigt! Jeg tror også det er fordi jeg prøver at trække den lidt, så jeg når at blive meget sulten inden jeg spiser og så skal jeg bare kaste maden ned i maven så hurtigt som muligt! Det må jeg prøve at lave om på! 
Hmm jeg tror jeg drikker nok vand. Men jeg har da godt nok aldrig sådan målt hvor meget.. måske skulle jeg prøve en dag at holde øje med hvor meget jeg egentlig får..

tak for de meget brugbare råd!!

Var så lidt :)

i forhold til vægtøgning fik jeg af vide at da jeg er disponeret for diabetes skulle jeg holde mig under 15 kg vægtøgning for at mindske risikoen for at udvikle graviditetsdiabetes.. jeg burde veje 75 i følge BMI men jeg har det bedst ved 85.. og denne gang gik jeg fra 90 til 104 kg da jeg gik i fødsel...

Køb en drikkedunk der er gennemsigtig på ca. 1.7 L når du har drukket den 2 gange på et døgn har du fået nok vand.. og det er udover alt andet væske ;)

Hvis du har svært ved at finde lysten til vand så er mit tip (hvis du kan lide det) at putte 2 dråber hyldeblomst saftevand i.. det giver en sødet smag uden at det øger sukkerlysten.. og ellers sørg for at skifte vandet så det hele tiden er koldt.. jeg kunne slet ikke klare at drikke det når det var stuetemperatur... hvilket også gjorde at jeg drak mere fordi jeg virkelig hader at smide ud også selvom det bare er vand

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.