Erfaringer med kugledyne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.594 visninger
10 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. september 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Hvad er jeres erfaringer med kugledyne? 

Putter I den almindelige dyne imellem barnet og kugledyne, så det er lidt blødere? 

Hvor lang tid gik der, før barnet beholdte dynen på? 

Gav det en bedre søvn og hvornår virkede det?

Andre ting/gode fif?

Vores på 2 år er stadig længe om at falde i søvn, og har stadig en del opvågninger, så nu prøver vi med en kugledyne.. Men hun ligger mega uroligt med den og ender med at sparke den af (hun er ikke fan af dyner), og til sidst opgav jeg at lægge den på hende, da jeg ellers ikke ville få noget søvn i nat..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2020

Pb18

Vi har prøvet en tyngdepose da vores pige var ekstrem urolig både under putningen men også om natten. Hun var 1 år og 9 måneder tror jeg.. Den hjalp men det var ikke et mirakelmiddel. Men det er en slags sovepose, så den kan ikke sparkes af. Men den første uges tid var hun virkelig gal over at have den på og prøvede ihærdigt at tage den af, derefter begyndte hun selv at tage den når hun skulle sove. Vi brugte den i en måneds tid og så blev det for varmt om natten til at hun kunne have den på. Men de gode takter for putningen holdt ved (vi gik fra 3t til 1t putning) og med meget mere ro på. Nu er hun 2 og vågner nu igen en del om natten så vi overvejer at prøve den igen. Den er ret dyr fra ny men man kan finde nogle brugt på reshopper.

Vi valgte tyngdeposen, da jeg synes at dynerne var meget tunge med mindre de var med fx risfyld og det tænker jeg er for upraktisk.. 

Anmeld Citér

29. september 2020

Skouboe

Jeg har syet tyngdedyner til mine unger med kirsebærsten og et fleecetæppe, så de kan have den bløde side nedad inden i dynebetrækket. Kirsebærstenene gør at den kan vaskes. 

Anmeld Citér

29. september 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart

Vi har brugt kugledyne til vores barn gennem en 3 års tid og med god effekt. Vi bruger ikke nogen anden dyne sammen med kugledynen, da det ikke har været nødvendigt og i øvrigt alt for varmt for vores barn.

Du behøver ikke nødvendigvis gøre så meget for at dynen skal være over barnet hele tiden. Vores sparker også konstant dynen af og har altid gjort det. Vi har fået at vide, at bare det kugledynen er i sengen så de ligger delvist på den eller op ad den kan sagtens have en effekt alligvel.

Anmeld Citér

29. september 2020

Tip!

Har i rådført jer med en fys/ergo terapeut, andet fagprofessionalt rådgiver i forhold til brugen af dynen? 

Jeg bruger kugle/kæde/tyngde ting i mit arbejde med børn. 

Anmeld Citér

29. september 2020

Unicorn1

IenFart skriver:

Vi har brugt kugledyne til vores barn gennem en 3 års tid og med god effekt. Vi bruger ikke nogen anden dyne sammen med kugledynen, da det ikke har været nødvendigt og i øvrigt alt for varmt for vores barn.

Du behøver ikke nødvendigvis gøre så meget for at dynen skal være over barnet hele tiden. Vores sparker også konstant dynen af og har altid gjort det. Vi har fået at vide, at bare det kugledynen er i sengen så de ligger delvist på den eller op ad den kan sagtens have en effekt alligvel.

Super mange tak .. Hvordan har det forbedret søvnen for jeres? Og hvor hurtigt kom effekten? 

Anmeld Citér

29. september 2020

Unicorn1

Pb18 skriver:

Vi har prøvet en tyngdepose da vores pige var ekstrem urolig både under putningen men også om natten. Hun var 1 år og 9 måneder tror jeg.. Den hjalp men det var ikke et mirakelmiddel. Men det er en slags sovepose, så den kan ikke sparkes af. Men den første uges tid var hun virkelig gal over at have den på og prøvede ihærdigt at tage den af, derefter begyndte hun selv at tage den når hun skulle sove. Vi brugte den i en måneds tid og så blev det for varmt om natten til at hun kunne have den på. Men de gode takter for putningen holdt ved (vi gik fra 3t til 1t putning) og med meget mere ro på. Nu er hun 2 og vågner nu igen en del om natten så vi overvejer at prøve den igen. Den er ret dyr fra ny men man kan finde nogle brugt på reshopper.

Vi valgte tyngdeposen, da jeg synes at dynerne var meget tunge med mindre de var med fx risfyld og det tænker jeg er for upraktisk.. 

En sovepose er desværre nok ikke nogen god idé til vores, da hun er en meget varm pige, og derfor kommer til at være for varm, hvis hun ikke kan få den af.. Men godt at det hjalp hos jer 

Anmeld Citér

29. september 2020

Unicorn1

Tip! skriver:

Har i rådført jer med en fys/ergo terapeut, andet fagprofessionalt rådgiver i forhold til brugen af dynen? 

Jeg bruger kugle/kæde/tyngde ting i mit arbejde med børn. 

Både og.. Det er fagpersonale, der har sagt, at vi skal prøve det, men har bare helt glemt at spørge om de her ting 

Anmeld Citér

29. september 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
Unicorn1 skriver:

Super mange tak .. Hvordan har det forbedret søvnen for jeres? Og hvor hurtigt kom effekten? 

Jeg synes det har givet flere nætter hvor barnet morgenen efter virker udhvilet. Hvor hurtigt effekten kom og hvor meget der kan tilskrives dynen alene er svært at sige for vi ændrede i den periode på andre ting også.

Vores barn var svært søvnforstyrret især de første år så vi blev tilknyttet en søvnklinik og det var med vejledning fra dem at barnet kom på eget værelse, prøvede kugledyne og andre ting. Men ret hurtigt kom der nætter hvor vi kun skulle ind en enkelt gang eller to mod 10-20 opvågninger tidligere. Så det var også nogle vaner der blev ændret. 

Anmeld Citér

29. september 2020

Unicorn1

IenFart skriver:

Jeg synes det har givet flere nætter hvor barnet morgenen efter virker udhvilet. Hvor hurtigt effekten kom og hvor meget der kan tilskrives dynen alene er svært at sige for vi ændrede i den periode på andre ting også.

Vores barn var svært søvnforstyrret især de første år så vi blev tilknyttet en søvnklinik og det var med vejledning fra dem at barnet kom på eget værelse, prøvede kugledyne og andre ting. Men ret hurtigt kom der nætter hvor vi kun skulle ind en enkelt gang eller to mod 10-20 opvågninger tidligere. Så det var også nogle vaner der blev ændret. 

Ja det kan jeg så godt se.. Men er da dejligt, at det blev ændret så meget, selvom det stadig er hårdt at blive afbrudt i sin nattesøvn.. 

Men tak for råd.. Vi prøver at lade hende ligge op ad den, når hun sparker den af 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.