Dårlig samvittighed

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

960 visninger
8 svar
21 synes godt om
27. september 2020

Anonym trådstarter

Hej. 

Jeg er idag 38+6 med andet barn. Min kæreste og jeg har en dreng fra 2018 også. Jeg har og har haft en rigtig hård graviditet og her til sidst er jeg så uendeligt træt hele tiden og sover knap nok om natten på grund af smerter og kvalme. Min kæreste er som regel god til at støtte mig og tage den store, men her på det sidste er han blevet irriteret på mig. Idag har vi haft gæster til frokost og jeg har ryddet op og gjort rent imens han så efter den store. Min kæreste lavede så maden imens jeg så efter storebror og snakkede med gæsterne. Da gæsterne så var gået, sagde jeg at jeg nu bliver nødt til at gå ind i soveværelset og hvile mig lidt fordi jeg har rigtig ondt i kroppen og er helt vildt træt. Min kæreste siger ok, men lægger slet ikke skjul på at han altså også gerne vil slappe af og så må han jo bare køre på imens jeg får slappet af. Han virker virkelig irriteret. Jeg siger til ham at jeg forstår godt at han også gerne vil slappe af, men at jeg altså er højgravid med mange smerter, er meget udmattet og kun har sovet 1,5-2 timer i nat.

Alligevel får jeg dårlig samvittighed over at jeg har brug for et lille hvil i løbet af dagen. Vores store på 2 år er slet ikke hård at se efter, og er ikke et barn der kravler på væggene, men er sådan stille og rolig og kan lege meget selv.

Er det mig der er galt på den? Har man ikke brug for at hvile lidt når man er så langt i graviditeten? Jeg ville hjertens gerne lade min kæreste hvile lidt også, men fordi jeg har bækkenløsning i meget svær grad, har jeg svært ved at se efter den store alene i ret lang tid ad gangen.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2020

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg synes ikke der er en der har ret. Selvfølgelig har du brug for at hvile dig (og det skal du også!), men derfor kan det stadig godt være hårdt for ham. Jeg ville bare tage det som udtryk for at han har brug for en pause. Når man er presset er det nemt at komme til at sammenligne hvem der har det hårdest. Jeg synes tit det hjælper at anerkende dens andens følelser og måske prøve at gøre noget der kan lette den andens dag (bestille mad udefra, spørge om bedsteforældre kan tage den store et par timer) og så huske hinanden på at det her ikke er for evigt. 

Som eksempel kunne du (efter at have hvilet dig) foreslå at du tager den store en time mens han slapper af. Sæt en film på eller tag legetøjet i stuen. Sørg for at du har alt indenfor rækkevidde. 

Anmeld Citér

27. september 2020

MEF

Anonym skriver:

Hej. 

Jeg er idag 38+6 med andet barn. Min kæreste og jeg har en dreng fra 2018 også. Jeg har og har haft en rigtig hård graviditet og her til sidst er jeg så uendeligt træt hele tiden og sover knap nok om natten på grund af smerter og kvalme. Min kæreste er som regel god til at støtte mig og tage den store, men her på det sidste er han blevet irriteret på mig. Idag har vi haft gæster til frokost og jeg har ryddet op og gjort rent imens han så efter den store. Min kæreste lavede så maden imens jeg så efter storebror og snakkede med gæsterne. Da gæsterne så var gået, sagde jeg at jeg nu bliver nødt til at gå ind i soveværelset og hvile mig lidt fordi jeg har rigtig ondt i kroppen og er helt vildt træt. Min kæreste siger ok, men lægger slet ikke skjul på at han altså også gerne vil slappe af og så må han jo bare køre på imens jeg får slappet af. Han virker virkelig irriteret. Jeg siger til ham at jeg forstår godt at han også gerne vil slappe af, men at jeg altså er højgravid med mange smerter, er meget udmattet og kun har sovet 1,5-2 timer i nat.

Alligevel får jeg dårlig samvittighed over at jeg har brug for et lille hvil i løbet af dagen. Vores store på 2 år er slet ikke hård at se efter, og er ikke et barn der kravler på væggene, men er sådan stille og rolig og kan lege meget selv.

Er det mig der er galt på den? Har man ikke brug for at hvile lidt når man er så langt i graviditeten? Jeg ville hjertens gerne lade min kæreste hvile lidt også, men fordi jeg har bækkenløsning i meget svær grad, har jeg svært ved at se efter den store alene i ret lang tid ad gangen.. 

Jeg er ikke så langt som du - 29 uger henne. Jeg har haft bækkenproblemer i mange uger nu og vi har et barn på 2 år. 
Jeg tror ikke din mand ikke synes du har fortjent at hvile dig. Jeg tror også bare det er rigtig hårdt at være sammen med en højgravid med bækkenløsning! 
Min mand minder mig om det en gang i mellem “Det er altså også hårdt for mig det her”. Det har han fandme ret i! Jeg glemmer bare nogle gange at han også slæber rundt på en ekstra byrde.

Jeg synes ikke du skal have dårlig samvittighed! Men anerkend at han også er på overarbejde lige nu. Og så lad vær med at inviter folk på frokost! Brug jeres krudt på hinanden og jeres knægt.

Anmeld Citér

27. september 2020

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar. Jeg synes sådan set også at jeg anerkender at det også er hårdt for ham. Men jeg står bare i en situation hvor jeg fysisk ikke kan hjælpe ret meget til fordi jeg er så påvirket af graviditeten. Og så hjælper det bare ingenting at jeg også skal have dårlig samvittighed, så jeg virkelig ikke kan stille noget op. Som jeg skrev så vil jeg hjertens gerne give ham pauser, men det er bare ikke en mulighed for mig

Anmeld Citér

27. september 2020

MEF

Anonym skriver:

Tak for jeres svar. Jeg synes sådan set også at jeg anerkender at det også er hårdt for ham. Men jeg står bare i en situation hvor jeg fysisk ikke kan hjælpe ret meget til fordi jeg er så påvirket af graviditeten. Og så hjælper det bare ingenting at jeg også skal have dårlig samvittighed, så jeg virkelig ikke kan stille noget op. Som jeg skrev så vil jeg hjertens gerne give ham pauser, men det er bare ikke en mulighed for mig

Jamen du skal heller ikke have dårlig samvittighed! Giv din mand et kys og fortæl ham at du ved godt at det er hårdt for jer begge to lige nu. Jeg er sikker på at han ikke har forsøgt at give dig dårlig samvittighed, men han er nok bare presset. 
Jeg håber du snart får din baby ud, så du kan begynde at få din krop tilbage

Anmeld Citér

27. september 2020

Rockertand

Anonym skriver:

Hej. 

Så lad være med at bringe jer selv i situationer, hvor I skal lave en arbejdsfordeling?! Hvis I ikke kan holde til at have gæster, så lad være.

Anmeld Citér

27. september 2020

Babilooo

Jeg havde ladet pander osv. stå og så havde begge slappet af på sofaen med en serie eller film. 

Anmeld Citér

28. september 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg havde nok bedt ham lade oprydning være oprydning og komme med ind og putte/hvile sammen. Så kunne i have fixet det sidste sammen, senere. det løber jo ingen vegne - desværre ;-) 

Anmeld Citér

28. september 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Altså, jeg skal lige forstå det. I har haft gæster, og har skiftet til at passe jeres ældste. Nu skal der ryddes op og det er så her der opstår udfordringer fordi du egentlig er helt brugt efter en lang dag? 

Jeg synes det er helt berettiget at du lægger dig og tager en pause. Det er møghårdt at være højgravid. 
Selvfølgelig skal det også anerkendes at det er hårdt for din mand også, men han og I kan altså ligeså godt vænne jer til fx at rydde op/lave mad samtidig med at man har ansvaret for et barn - for sådan bliver det når I har 2. 

Så mit råd: 

1. sæt tv på til den store mens far rydder op/du slapper af. 
2. lad rodet ligge. tag opvasken i morgen. 
3. lad vær at invitere gæster hvis I ikke har overskud til det. 

Men er du berettiget til en pause ? Hell Ya, du har været på på samme niveau som din mand + du er højgravid, det giver dig billet til afslapning først. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.