Hjælp til boliglån!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.163 visninger
7 svar
7 synes godt om
26. september 2020

Anonym trådstarter

Hej med jer. 

Vi står og skal til at stifte boliglån om et års tid. Vi skal lige spare de 5% op først. Vi har Nordea som bank men ønsker at skifte bank. 

Vi er totalt nybegyndere og ved kun det vi kan Google os til. 

Det efterlader os med en masse spørgsmål!

- er det bedre at fjerne alt forbrugs gæld inden vi begynder at spare de 5% udbetaling op?

- hvor får vi det billigste lån?

- hvor meget skal vi have i rådighedsbeløb som mor, far og 3 små børn?

- skal vi have fast eller variabel rente?

Hvor pokker begynder vi henne??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2020

Naha

Hej med jer. 

Vi står og skal til at stifte boliglån om et års tid. Vi skal lige spare de 5% op først. Vi har Nordea som bank men ønsker at skifte bank. 

- er det bedre at fjerne alt forbrugs gæld inden vi begynder at spare de 5% udbetaling op?

Man plejer at sige 4000 kr i rådighedsbeløb pr voksen og 2000 kr pr barn

Det vil for jer så blive 8000+6000 kr =14.000 kr 

Det skal siges at dette skal i have tilbage når alt er betalt, i skal kunne sparre ca 14.000 kr op om måneden.

Derudover er det bedst at indhente tilbud fra mindst 3 banker, kig på årlig ÅOP, renten, om det er med eller uden afdragsfrihed, er det med vil jeg anbefale man starter med at knalde af på lånet også gemme afdragsfrihed til hvis det skulle ske noget uventet, f.eks mister dit job, bliver syg eller ligende. 

Variabel rente kan være godt nu hvor renten er meget lav, det koster dog at konventere lånet hvis i en dag ønsker at få fast rente. 

Fast rente gør at i altid vil vide hvad i skal betale og hvor meget der er tilbage. 

Det gør ikke noget man har gæld til f.eks store ting som bil, su gæld. Men forbrugs gæld ser bankerne ikke ret godt på,  da det jo er penge man har lånt for at dække sit forbrug. 

Når i skal låne hos banker er det godt at i lægger et budget ud fra det hus i kikker på og ikke for det i bor i nu. 

Så skal i huske at forsikringer bliver dyrere i og med der er meget der skal forsikres. 

Derudover er det godt at have sparet op til de små renoveringer, som hvis i ønsker der skal males, lægges nye gulve eller andet som lige skal laves inden i flytter ind.

Også skal i huske ejerskifte forsikring, her skal i regne med en pris på 16.000 kr - 26.000 kr dette skal i også have penge til  hver skal tidligere ejer betalt halvdelen af den billigste forsikring som ejendomsmægler har fundet. 

Vi har selv lige købt hus allerede 2 måneder efter vi er flyttet ind har vi 50.000+ stående på opsparingen igen, dette er efter alle de første regninger er betalt som forsikringer, maling, tapet, el, gas, vand, renovation osv vores 5% var på 70.000  

Det er dyrt at købe hus, men ikke umuligt hvis man prioriterer korrekt  

Mvh finansøkonom studerende  

Anmeld Citér

28. september 2020

Anonym trådstarter

Naha skriver:

Man plejer at sige 4000 kr i rådighedsbeløb pr voksen og 2000 kr pr barn

Det vil for jer så blive 8000+6000 kr =14.000 kr 

Det skal siges at dette skal i have tilbage når alt er betalt, i skal kunne sparre ca 14.000 kr op om måneden.

Derudover er det bedst at indhente tilbud fra mindst 3 banker, kig på årlig ÅOP, renten, om det er med eller uden afdragsfrihed, er det med vil jeg anbefale man starter med at knalde af på lånet også gemme afdragsfrihed til hvis det skulle ske noget uventet, f.eks mister dit job, bliver syg eller ligende. 

Variabel rente kan være godt nu hvor renten er meget lav, det koster dog at konventere lånet hvis i en dag ønsker at få fast rente. 

Fast rente gør at i altid vil vide hvad i skal betale og hvor meget der er tilbage. 

Det gør ikke noget man har gæld til f.eks store ting som bil, su gæld. Men forbrugs gæld ser bankerne ikke ret godt på,  da det jo er penge man har lånt for at dække sit forbrug. 

Når i skal låne hos banker er det godt at i lægger et budget ud fra det hus i kikker på og ikke for det i bor i nu. 

Så skal i huske at forsikringer bliver dyrere i og med der er meget der skal forsikres. 

Derudover er det godt at have sparet op til de små renoveringer, som hvis i ønsker der skal males, lægges nye gulve eller andet som lige skal laves inden i flytter ind.

Også skal i huske ejerskifte forsikring, her skal i regne med en pris på 16.000 kr - 26.000 kr dette skal i også have penge til  hver skal tidligere ejer betalt halvdelen af den billigste forsikring som ejendomsmægler har fundet. 

Vi har selv lige købt hus allerede 2 måneder efter vi er flyttet ind har vi 50.000+ stående på opsparingen igen, dette er efter alle de første regninger er betalt som forsikringer, maling, tapet, el, gas, vand, renovation osv vores 5% var på 70.000  

Det er dyrt at købe hus, men ikke umuligt hvis man prioriterer korrekt  

Mvh finansøkonom studerende  

Tak for svar. 

Hvordan indhenter man rent praktisk tilbud fra bankerne?

Tænker de ikke sender et standard tilbud ud, da alting vel afhænger af ens økonomiske situation  

Anmeld Citér

28. september 2020

Rockertand

Tak for svar. 

Tænker de ikke sender et standard tilbud ud, da alting vel afhænger af ens økonomiske situation  

Lige en tilføjelse i forhold til den studerendes svar: 

Der kræves ofte et rådighedsbeløb på 5000 kr pr voksen og nogle banker siger 2500 kr pr barn. Det er naturligvis afhængigt af forbrugsmønstre og geografi- men bare så I ikke bliver overraskede.  Det er erfaringen fra familie og venner, jeg ved ikke personligt, hvad vores bank forlanger.

Anmeld Citér

28. september 2020

Naha

Rockertand skriver:

Lige en tilføjelse i forhold til den studerendes svar: 

Der kræves ofte et rådighedsbeløb på 5000 kr pr voksen og nogle banker siger 2500 kr pr barn. Det er naturligvis afhængigt af forbrugsmønstre og geografi- men bare så I ikke bliver overraskede.  Det er erfaringen fra familie og venner, jeg ved ikke personligt, hvad vores bank forlanger.

Helt korrekt  

Det jeg skrev er hvad Finanstilsynet har lavet som tommelfingerregel, nogen banker lytter andre hæver beløbene  

Anmeld Citér

28. september 2020

Naha

Anonym skriver:

Tak for svar. 

Hej.

Du kan i princippet bare ringe til en banke og sige jeg ser er lige et budget og papir op det hus vi kikke på, vil i kikke på det og give mig en tilbagemelding med hvad i kan tilbyde at lån.

Det gør ikke noget at gøre banken opmærksom på man spørg flere steder. 

Anmeld Citér

29. september 2020

Barn3

Anonym skriver:

Hej med jer. 

Må jeg høre hvorgår vil i ikke Nordea som bank?

Vi har lige købt hus og lånt fra Nordea. 

Også 3 små børn. Kun manden jobber da jeg er studerende og er på SU.

Vi fik fast rante.

I starten,syntes jeg,er kæmpe udgifter. 

Skat+tingelysning +firskellige kloak og vandforbrug acconto.....

Vi fik sparet ca 33%af husets værdi og har kyn realkredit,i 10%.

Var vi klogere den gang ville vi aldrig give så stor beløb væk som indbetaling. 

Da vi har afgifter til renovering . Og luge pludselug stod vi i situation,hvor 1 bil kunne ikke synes.

Held og lykke til jer

Anmeld Citér

29. september 2020

Mamman

Profilbillede for Mamman

For nogle år siden var Nordea de billigste at låne til hus hos.
det var de også da jeg købte hus med min ex for 14 år siden. 
om decstadigvæk er det - det ved jeg ikke. 
Jeg overtog hus og lån da vi gik fra hinanden - der skulle jeg have et rådighedsbeløb på 5000 pr voksen og 2500 pr barn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.