Navngivning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.402 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. september 2020

sol_og_sommer_<3

• Hej med jer

Vi har en lille gut på 5 uger som skal have sit navn på et tidspunkt, men pga coronaen kan vi måske ikke holde dåb lige foreløbig. Jeg kunne godt tænke mig at navngive hurtigst muligt hvis der nu kommer til at gå længe før vi kan holde dåb. Men da far er født i udlandet skal han fremvise fødsels- og dåbsattest for at vi kan navngive på borger.dk. Han har en fødselsattest men ikke en dåbsattest. Hvad gør vi så for at kunne navngive? Er der nogen eksperter på området? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2020

Kir

Er det fordi han ikke har cpr nr de kræver det? Umiddelbart tænker jeg at en fødselsattest er nok, det er jo ingen forudsætning for hverken dåb eller navngivning at faren er døbt. Men ellers ville jeg ringe til kommunen og spørge, de har nok et mere kvalificeret svar 

Anmeld Citér

26. september 2020

DueFar

sol_og_sommer_<3 skriver:

• Hej med jer

Vi har en lille gut på 5 uger som skal have sit navn på et tidspunkt, men pga coronaen kan vi måske ikke holde dåb lige foreløbig. Jeg kunne godt tænke mig at navngive hurtigst muligt hvis der nu kommer til at gå længe før vi kan holde dåb. Men da far er født i udlandet skal han fremvise fødsels- og dåbsattest for at vi kan navngive på borger.dk. Han har en fødselsattest men ikke en dåbsattest. Hvad gør vi så for at kunne navngive? Er der nogen eksperter på området? 

Jeg tror altså at i har læst forkert.
Man skal bruge en fødselsattest eller dåbsattest.

Vores to yngste er ikke døbt i folkekirken, og så vidt jeg husker, brugte vi bare vores NemID. Fødselsinfo var registreret

Anmeld Citér

26. september 2020

sol_og_sommer_<3

Kir skriver:

Er det fordi han ikke har cpr nr de kræver det? Umiddelbart tænker jeg at en fødselsattest er nok, det er jo ingen forudsætning for hverken dåb eller navngivning at faren er døbt. Men ellers ville jeg ringe til kommunen og spørge, de har nok et mere kvalificeret svar 

Han har cpr nr og nem-id, så jeg synes det er mærkeligt at det kræver ekstra dokumentation. Vores datter blev døbt, og der skulle han ikke fremvise noget, det er kun ved navngivning. Man tænker det burde være nok at han loggede ind med nem-id, men det er det åbenbart ikke 

Anmeld Citér

26. september 2020

sol_og_sommer_<3

DueFar skriver:

Jeg tror altså at i har læst forkert.
Man skal bruge en fødselsattest eller dåbsattest.

Vores to yngste er ikke døbt i folkekirken, og så vidt jeg husker, brugte vi bare vores NemID. Fødselsinfo var registreret

Det kan godt være, det giver jo ikke mening med dåbsattesten, for det er jo ikke alle der er døbt eller kristne. Vi kan prøve at sende fødselsattesten ind, så må vi se om det er nok, men den er ikke på dansk, så måske skal der vedlægges en oversættelse. 

Anmeld Citér

26. september 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Altså skulle de også have dine papirer? For jeg mener ikke, at vi gjorde andet end at trykke vores nem-id ind.. Men vi er også begge danskere 

Anmeld Citér

26. september 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Unicorn1 skriver:

Altså skulle de også have dine papirer? For jeg mener ikke, at vi gjorde andet end at trykke vores nem-id ind.. Men vi er også begge danskere 

Haha lige meget.. Jeg skulle bare lige læse din tekst igen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.