Den pokkers middagslur

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

862 visninger
3 svar
1 synes godt om
20. september 2020

Julda

Hejsa, 

Jeg kunne godt bruge jeres input. Det er om mit tredje barn, så jeg har egentlig rigeligt erfaring, men de andre kom det af sig selv, så jeg aner sgu ikke. 

Min søn er 2 år og 9 måneder og sover stadig lange middagslure, 2-3 timer. Han har bestemt brug for dem, som hans døgnrytme er lige nu. Men problemet er også, at han ikke kan finde ro om aftenen og er 1-2 timer om at falde i søvn. Vi putter kl 19 og han sover mellem 20-21 og skal op kl 6 næste morgen, hvor vi vækker ham og han er mega svær at få op.

I går faldt han i søvn på sofaen imens vi gjorde klar til frokost, nåede en powernap på 5 min hvorefter jeg ville løfte ham i seng, men så vågnede han og ville ikke sove igen. Så ingen reel lur. Til gengæld faldt han i søvn på ti minutter i aftes, har sovet mega godt og sover i øvrigt stadig her kl syv, så længe sover han normalt aldrig I weekenden.

Hvad stiller man lige op? Jeg er egentlig enig i, at man skal lade trætte børn sove, og de ikke skal vækkes fra lur og det der, men på samme tid får jeg indtryk af, at den lange lur faktisk forskyder hans døgnrytme, gør han ikke får nok timers søvn om natten og derved vedligeholder den onde cirkel af at have behov for en lur.

Hvad tænker i? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg tænker det er en ret klassisk periode i er inde i. Han har brug for luren der lidt på dagen men er ikke træt nok til at sove til normaltid om aften. 

Sådan en periode havde vi også med vores ældste, og jeg tror de fleste går igennem det indtil barnet så smider luren. 

Jeg tænker, at man skal forsøge at han fx ikke sover 3 timer til middag. Jeg ville ikke vække men efter 2 timer kan man godt begynde at larme. 
Og så put lidt før om aften, fx 18:30. Ikke fordi han falder i søvn der, men fordi hvis showet starter der så sover han måske kl 20 i stedet for, og så får han da lidt mere søvn om natten, er måske ikke ligeså træt næste dage og tager måske ikke ligeså lang en lur næste dag. 

Jeg kan sagtens huske perioden, den er forfærdelig - for det tager sååååå lang tid at putte om aften. Men der er ikke så meget at gøre tænker jeg, det er bare en periode i skal igennem indtil han smider luren. 

Anmeld Citér

20. september 2020

Ano18

Jeg er helt enig m dig i at børn skal have lov at sove, men da jeg stod i din situation nuppede jeg middagsluren og lynhurtigt sov min datter i stedet 12-14 timer om natten og meget tungere. Om dagen havde hun også svært ved at komme til sig selv efter en lur, så det var virkelig for hendes bedste. Måske prøv i weekenden (efterårsferien?) og se om han ikke hurtigt får ændret rytmen 

Anmeld Citér

20. september 2020

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

med mine har jeg da de var på den alder altså vækket dem hvis de sov mere end to timer til lur for at de netop fik en god rytme og sov godt om natten 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.