Huskøb på su?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.071 visninger
6 svar
5 synes godt om
17. september 2020

reesau

Hej skønne damer.

Min kæreste og jeg bor lige pt. i lejlighed, og føler vi smider penge ud af vinduet til husleje hver måned. Vi kunne derfor rigtig godt tænke os at påbegynde projekt huskøb!

Min kæreste har fast job (i en bank) og tjener omkring 33.000 før skat om måneden. Jeg er studerende og får SU og studiejob ved siden af, så jeg samlet set får ca. 10.000 udbetalt om måneden.

Har nogen af jer erfaring med at blive godkendt til at låne? Og i så fald hvor meget? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2020

Bellabum

EmilieThomsen skriver:

Hej skønne damer.

Min kæreste og jeg bor lige pt. i lejlighed, og føler vi smider penge ud af vinduet til husleje hver måned. Vi kunne derfor rigtig godt tænke os at påbegynde projekt huskøb!

Min kæreste har fast job (i en bank) og tjener omkring 33.000 før skat om måneden. Jeg er studerende og får SU og studiejob ved siden af, så jeg samlet set får ca. 10.000 udbetalt om måneden.

Har nogen af jer erfaring med at blive godkendt til at låne? Og i så fald hvor meget? 

Hej 

Bankerne har jo nogle generelle krav til om meget man skal have i rådighedsbeløb, men de kigger jo også på hvor meget i bruger nu.  Derudover er der krav om at i har opsparet mindst 5 pct. At købesummen.

Afhænger jo fuldkommen af hvor i kigger hende, hvilke forventninger i har samt dine fremtidsmuligheder for job og hvornår du er færdig

Men ja lav et budget og evt brug denne fra Danske bank, der kan man se på er kort hvilke boliger der er til salg som er realistiske med udgangspunkt i ens budget  

https://danskebank.dk/bolig/

Anmeld Citér

17. september 2020

Chihiroo

Vi lånte i sommeren ‘19, hvor min mands indkomst var ca. 24.000 om måneden før skat og min indkomst var kun SU. SU er overførselsindkomst og tæller derfor ikke “rigtigt” med. Selvfølgelig er det et plus når en ekstra person kan hæfte for gælden, men selve indkomsten har meget lidt at sige (og at man læser på en uddannelse er jo heller ingen garanti for, at man færdiggør den og får et job med en vis indkomst). Et budgetark er jo heller ingen garanti for at det er ens faktiske forbrug, men selvfølgelig en måde hvor på SU’en kan trække op. Derudover havde vi sparet ca. 200.000kr op.

Vi fik afslag hos to banker, men hos den tredje måtte vi låne ca. 900.000kr (10 års afdragsfrit) til et hus ca. 40 mins kørsel (samt offentligt transport) fra Aarhus C, men i en anden kommune. Dette svarer til en gældsfaktor på ca. 3,1 (kun medregnet min mands indkomst) - man kan stensikkert få en højere gældsfaktor, hvis man kigger inde i fx Aarhus eller København (men om man så har råd til det, er noget andet ).

Jeg håber, det hjalp lidt!

Anmeld Citér

17. september 2020

Pb18

Når nu din kæreste arbejder i en bank kan i muligvis få lidt fordele derigennem, så tag fat i medarbejderbanken og hør dem ad  

Anmeld Citér

17. september 2020

Naha

Min kæreste tjener lidt mere end din før skat om måneden.

Han har her i august købt hus alene til os for 1,3 mio, vi havde først fået ja til 1,35 mio, men endte dog med et billigere både i pris, afdrag og skatter. Også blev det lige netop i den ny vi begge ønskede som er på Midtfyn 

Han lagde selv 70.000 kr og har her 2 måneder efter vi er flyttet ind igen 50.000 kr stående på kontoen  

Han har ikke barn, jeg har barn han er ikke far til barnet derfor skulle hans.

Det skal siges han er ekstremt sparsomlig, og bruger kun penge på det mest nødvendige

Anmeld Citér

17. september 2020

Birthdaybaby

Vi købte hus i 2014 da min mand stadig var studerende - på slutlån! - og i øvrigt ikke var min mand endnu.  Jeg havde et job med ca 30k før skat. Vi blev lånegodkendt til omkring 2,5-2,6 - men det afhænger jo meget af hvad det koster at bo i huset hvad banken siger. Det relativt høje beløb skyldtes at vi uden problemer opsparede kr. 10.000 om måneden og generelt havde tjek på økonomien (ingen gæld udover min mands kr. 200.000 i SU-lån) 

Vi endte i øvrigt med at købe hus for kun 1,1 million, med lave forbrugsudgifter - til gengæld med en anelse mere vedligehold. 

Anmeld Citér

18. september 2020

M O R til J Vega

Vi har lige været igennem hele møllen for anden gang (da vi ønskede noget større) og vi snakkede med 3 banker - alle ønskede faktisk at hjælpe. 

men mit indtryk er helt klart, at det er jeres forbrug og udgifter der er den størreste factor! Ikke så meget hvad man tjener. 
du kan tjene gode penge, men have et kæmpe forbrug og du kan tjene nogenlunde, eller under gennemsnittet og være super god til at spare. 

vi solgt vores hus for 1,3 mio. 117 km2 (vi bor på landet på Sjælland) vi kom ud med ca. 450.000kr i hånden. Mægler skulle have 65.000kr for salget. Så betalte vi vores ny bil ud (3 år gammel) på 137.000kr 

vi blev godkendt til 2.100.000 mio. fandt drømmehuset til 2 mio. (170km2 plus garage) lagde 150.000 kr i egenbetaling. 

de penge der var tilbage fra salget, har vi brugt på lidt møbler, maling og lave lidt på huset, yderst lidt - da det var renoveret. Og resten ca. 40.000kr står på en opsparing. 

vi har to små børn (3 år og 0 år) 

vil ligger 4500kr tilside hver måned når alt er betalt (opsparingen.)

jeg har UDBETALT 11.000kr ca. og min mand ligger på 35.000 FØR skat. 

så det kommer ligeså meget an på jeres forbrug og udgifter samt hvad I ligger i egenbetaling, blot de 5 % eller om I ligger mere?
Og hvad I evt. har af gæld.

vi har ingen, udover huset selvfølgelig. 

det ikke kun alene hvad man tjener 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.