Hvordan skal vi bo?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.817 visninger
10 svar
18 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. september 2020

Anonym trådstarter

Min mand og jeg købte i 2018 et hus med en stor have. Vi har købt det for 3,5 millioner og har derfor et lån på 1,2 millioner. 

Vi sidder for ca 10.000 (inkl lån) om måneden og ca 5000 i variable udgifter. 

Nu leger vi så med tanken om at sælge huset og købe noget billigere. Det vi har kig på står til 1,8 millioner, men med en månedlig husleje på 9.500 eksl. vand. Derudover ville forsikringer mv. komme oveni. Det er et familiekollektiv (andel) i Storkbh, som er ved at blive bygget nu.

Vi vil gerne være gældfri, da jeg skal gå hjemme og det vil blive reeeet stramt kun på mandens indtægt. Dog kan jeg jo måske finde noget vi kan supplere op med, meeeen alligevel.

SÅ: Ville I blive boende her med lån, men rimelig billigt eller ville I sælge, blive gældfri men sidde ret meget dyrere? Vi er gældfri om 27 år. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2020

LSS

Anonym skriver:

Min mand og jeg købte i 2018 et hus med en stor have. Vi har købt det for 3,5 millioner og har derfor et lån på 1,2 millioner. 

Vi sidder for ca 10.000 (inkl lån) om måneden og ca 5000 i variable udgifter. 

Nu leger vi så med tanken om at sælge huset og købe noget billigere. Det vi har kig på står til 1,8 millioner, men med en månedlig husleje på 9.500 eksl. vand. Derudover ville forsikringer mv. komme oveni. Det er et familiekollektiv (andel) i Storkbh, som er ved at blive bygget nu.

Vi vil gerne være gældfri, da jeg skal gå hjemme og det vil blive reeeet stramt kun på mandens indtægt. Dog kan jeg jo måske finde noget vi kan supplere op med, meeeen alligevel.

SÅ: Ville I blive boende her med lån, men rimelig billigt eller ville I sælge, blive gældfri men sidde ret meget dyrere? Vi er gældfri om 27 år. 

Sidder i stramt i det nu?

Anmeld Citér

16. september 2020

Anonym trådstarter

LSS skriver:

Sidder i stramt i det nu?

Ja det synes jeg. Pga. sygdom og barsel består vores indtægt af barselsdagpenge og ressourceforløbsydelse, så efter faste udgifter er betalt og der er afsat penge til mad og lidt til uventede udgifter har vi små 2000 til tøj, benzin, gaver o.s.v. og med to små børn skal der jo alligevel lidt tøj til, også selvom vi handler i diverse genbrugsbutikker.

Anmeld Citér

16. september 2020

Pb18

Det er jo ikke meget i skylder i huset, har I overvejet at tage nogle år med afdragsfrihed, altså bare til barsel er overstået? På sigt er hus jo som regel en god investering. Men et familiekollektiv er jo noget helt andet og tænker at der skal være mere end økonomien der trækker før at man vælger det. Overvej dog at de 9500 kr i husleje jo ikke nogensinde forsvinder, det gør jeres gæld i huset til gengæld

Anmeld Citér

16. september 2020

Anonym

Jeg ville personligt som tingene er nu, kigge på hvordan fremtidig budget ser ud....

Hvordan ser muligheder ud fremadrettet indkomst mæssigt ift beskæftigelse....nu tænker jeg både ift. Barsel, hvad skal der ske efter? Og især hvilke fremtidig beskæftigelse for pgl. Der er på ressoruceforløbs ydelse.....

Såfremt begge i en længere periode skal være på overførselsindkomst, hvad er så realitisk ift de to muligheder?

Anmeld Citér

16. september 2020

LSS

Anonym skriver:

Ja det synes jeg. Pga. sygdom og barsel består vores indtægt af barselsdagpenge og ressourceforløbsydelse, så efter faste udgifter er betalt og der er afsat penge til mad og lidt til uventede udgifter har vi små 2000 til tøj, benzin, gaver o.s.v. og med to små børn skal der jo alligevel lidt tøj til, også selvom vi handler i diverse genbrugsbutikker.

Så synes jeg det er dumt at sætte jer endnu strammere. 

Anmeld Citér

16. september 2020

drabo

Profilbillede for drabo

Lav et budget for de to scenarier - men synes ikke det virker til i sparer noget ved at flytte i familiekollektivet - udover at de penge i betaler i husleje ikke går til at afdrage jeres gæld men til husleje (eller er det en andel?)

Gælden som sådan er jo ikke problemet for om i kan få det til at løbe rundt, men de månedlige udgifter. 

I kan også tale med banken om omlægning af lånet - det lyder til i skylder meget lidt og der f.eks. nu produkter på markedet som giver 30års afdragsfrihed, hvis man skylder under 60% af husets værdi (og med fast rente) - det var måske en måde at holde de månedlige udgifter nede.

Men tag fat i banken og få lagt realistiske budgetter for de to scenarier

Anmeld Citér

17. september 2020

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Pb18 skriver:

Det er jo ikke meget i skylder i huset, har I overvejet at tage nogle år med afdragsfrihed, altså bare til barsel er overstået? På sigt er hus jo som regel en god investering. Men et familiekollektiv er jo noget helt andet og tænker at der skal være mere end økonomien der trækker før at man vælger det. Overvej dog at de 9500 kr i husleje jo ikke nogensinde forsvinder, det gør jeres gæld i huset til gengæld

Helt enig. I skylder jo reelt  kun 1/3 af jeres hus' værdi (her antager jeg naturligvis, at jeres hus ikke er faldet væsentligt i værdi)

I betaler således pt. af på en gæld som dermed bliver afdraget og forsvinder hvorimod I ved at flytte vil smide jeres penge til husleje som ikke giver nogen værdi på længere sigt.

Jeg undrer mig dog over, at I pt. betaler 10.000/mdr. og først er færdige med at betale 1,2 mio. af om 27 år?

Anmeld Citér

17. september 2020

Bellabum

SØS skriver:

Helt enig. I skylder jo reelt  kun 1/3 af jeres hus' værdi (her antager jeg naturligvis, at jeres hus ikke er faldet væsentligt i værdi)

I betaler således pt. af på en gæld som dermed bliver afdraget og forsvinder hvorimod I ved at flytte vil smide jeres penge til husleje som ikke giver nogen værdi på længere sigt.

Jeg undrer mig dog over, at I pt. betaler 10.000/mdr. og først er færdige med at betale 1,2 mio. af om 27 år?

Enig her. Undre også mig

Vi har 2,2 i gæld og betaler 9800 af om måneden og mangler 27 år med 2 pct. Fast rente... Så virker ikke helt logisk   lånet må jo være skiftet ca. Samtidig med vores, så rente kan jo ikke være meget højere

Anmeld Citér

17. september 2020

Mamman

Profilbillede for Mamman

Jeg skylder 1.150.000 og er færdig om 26 år. Jeg betaler 15.000 kr. i kvartallet med en rente på 0,5. Det kan da ikke kun være realkreditlån siden beløbet er så stort om måneden??

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.