Autostol eller selepude?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.182 visninger
9 svar
6 synes godt om
15. september 2020

Rixus

Profilbillede for Rixus

Hej med jer.

Hvornår begyndte i at bruge selepuder til ungerne?

Vi står og skal have nummer 3 barn om et halvt år og vi har ikke plads i bilen til 3 autostole. Her håber jeg så at der er plads til en selepude til vores 3 årige dreng men er i tvivl om hvornår det er sikkert nok at bruge selepude?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2020

Tip!

Når han er 135 cm høj. 

Hvis I kommer i et biluheld så er der intet til at tage “fra” i siderne hvor dit barn sidder, ej heller ved kollision hvor bilen vil trille rundt, er det barnets hoved som vil tage skade og ikke autostolen. 

Tag hellere bil og børn med til en forhandler af autostole, så kan de vejlede jer korrekt og få den optimale sikkerhed ved kørsel. 

Anmeld Citér

15. september 2020

Ellie79

Rixus skriver:

Hej med jer.

Vi står og skal have nummer 3 barn om et halvt år og vi har ikke plads i bilen til 3 autostole. Her håber jeg så at der er plads til en selepude til vores 3 årige dreng men er i tvivl om hvornår det er sikkert nok at bruge selepude?

snakker vi ren selepude eller selepude med ryglæn? vores var 8 år før han havde fået den rette højde til at sidde lovligt på selepuden uden ryglæn.

Anmeld Citér

15. september 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Rixus skriver:

Hej med jer.

Vores seksårige der er ca 125 cm høj bruger stadig autostol. Men måske man kan finde nogle smalle modeller, så det kan lade sig gøre? 

Anmeld Citér

15. september 2020

Rixus

Profilbillede for Rixus

Tak for svar.

Nu bliver der skrevet  at 135cm høj = lovligt at sidde på selepude. Men som jeg læser reglerne så er det lovligt at sidde almindeligt i bilen når man er 135cm høj. 

Jeg vil selvfølgelig beskytte mit barn of være på den sikre side

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

16. september 2020

Babilooo

Det er ikke forsvarligt st have en 3 årig på en selepude. Med mindre du har en meget atypisk  dreng hvad angår højde og vægt. 
det er vel netop en af grundene til at mange skifter bil hvis de skal have tre eller fire børn ind.

Anmeld Citér

16. september 2020

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Jeg ville personligt ikke sætte en 3-årig på en almindelig selepude. Min datter på 10 år er først lige vokset ud af sin autostol (9-36 kg), og jeg har insisteret på, at hun skulle sidde i den indtil nu for at beskytte hende bedst muligt.

Anmeld Citér

16. september 2020

Ellie79

Rixus skriver:

Tak for svar.

Nu bliver der skrevet  at 135cm høj = lovligt at sidde på selepude. Men som jeg læser reglerne så er det lovligt at sidde almindeligt i bilen når man er 135cm høj. 

Jeg vil selvfølgelig beskytte mit barn of være på den sikre side

Det har du ret i. Mener at der på politiets hjemmeside om korrekt kørsel med børn, står noget om at hvis man har 3 børn på bagsædet men ikke plads til 3 autostole må det ældste barn over 3 år sidde uden autostol, men blot med sikkerhedssele. Vi var selv i den situation da vi fik nr. 3. Vi endte dog med at købe en ny bil så alle kunne sidde i deres autostole. 

Anmeld Citér

16. september 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

En selepude er på inden måde sikker til daglig brug. Både FDM og politiet fraråder dem til daglig brug, hvis de ikke har rygstøtte. Den er fin til (+3årige) at have hos bedsteforældre eller som ekstra. Men i det daglige er det altså slet ikke sikkert, for der er ingen nakkestøtte/sidestøtte i en kollision. 

Min søn på 5 år sidder i stol med støtte om hele ryg, nakke og side. Den er ligeså bred i bunden som en selepude.

Jeg ville aldrig gå på kompromis med mit barns sikkerhed i bilen, men det er selvfølglig op til den enkelte. 

Anmeld Citér

16. september 2020

AnoMor

Min dreng på 5 år og 117 cm sidder stadig i rigtig autostol. Ville aldrig sætte ham på en selepude da det langt fra er sikkert.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.