Anonym skriver:
Hej kære mødre og kommende mødre,
Jeg har til daglig et stående job i butik, hvor der ikke er mulighed for at sætte sig ned. De seneste par dage har jeg fået lov til at få opgaver, hvor jeg er siddende, men det kan jeg ikke få lov til resten af tiden til jeg går på barsel. Mit stående job er et stort problem for min lænd, da den låser fast og gør rigtig ondt, når jeg står for meget og har endda hælspore.
Hvad ville I gøre? Jeg ser ingen andre muligheder end at sygemelde mig, men hvordan gør jeg? Min jordemoder sagde at det skulle gå gennem lægen...
Jeg tænker på, om din arbejdsgiver egentlig har gjort nok for at imødekomme dig og din graviditet? Hvis du har haft mulighed for et par dage at sidde ned, hvorfor har du så ikke den mulighed resten af graviditeten? Jeg tænker på henvisning til arbejdsmiljøloven for gravide.
Hvis nej, så ved jeg egentlig ikke, hvordan man griber det an, men arbejdsgiveren er forpligtet til at give dig arbejde, som ikke udgør en risiko for graviditeten, som eksempel at fosteret ikke udvikler sig, som det skal, for tidlig fødsel osv.
Hvis ja og du har gener, så er det rigtigt, at du skal have en sygemelding gennem din læge. Din arbejdsgiver skal nok bruge en lægeerklæring, men det er mig bekendt noget, din arbejdsgiver betaler! Og der er jo selvfølgelig også arbejdspladser, hvor det ikke er muligt at imødekomme den gravide, som er nødvendigt, men det betyder så bare sygemelding.
Anmeld
Citér