Jeg er lærer, endda matematik lærer i anden klasse
skal lige huske at skrive inden mit svar kommer er der lige som i alle andre fag og professioner er forskel på hvordan matematiklærere er, og hvor klasserne er kommet til osv.
Det er stor stor forskel.på eleverne i anden klasse, jeg har elever der stadig kæmper med at navngive og skelne tanken op til 100 og andre der har kunne læse tal til en million fra de startede i 1. Klasse. Jeg har ekstra obs på de elever, hvor jeg kan se deres forståelse af positionssystemet er svagt, dvs. De som ikke har en forståelse af at fx 25 er bygget op af tiere og enere, så kan det godt være de får byttet rundt og får sagt 52, men de ved 2 står for 2 tiere og 5 for 5 enere. Det er også der vi startet her i 2. Klasse: fat i talforståelse, positionssystemet og forståelsen at tallene henviser til konkrete mængder.
De fleste kan lægge etcifrede tal sammen uden tierovergange (andre klare fint tocifrede tal og laver fine tierovergange og har forståelse af at springe 1, 10, 20 osv.). Jeg har ekstra obs på dem der skal tænke forfra dvs. Hvor de starter med 1 og tæller op fx 4 +3, så starter de 1,2,3,4 + 5,6,7. Jeg ville gerne have en del af de små stykker blev automatiseret dvs. De vidste uden at tænke eller tænke at 5+1 Er 6. Det er springe med 1 altså plus 1, det er tiervenner fx 6+4 og det er talpar fx 4+4 som jeg gerne så var automatiseret på nuværende tidspunkt, men jeg ved også at det er de nok ikke for alle.
Der gælder lidt det samme med minus her er jeg dog også meget obs på deres forståelse af forskellige måder sprogligt at præsentere minus: mangle og forskel. Så det kommer hen til at jeg også er obs på de som ikke kan lave en meget simpel regnehistorie a la jeg har 4 kroner, du har 2 kroner, hvor mange kroner har jeg mere end dig? Det øver og øver vi, og det er absolut ikke alle der kan.
Derudover hmm så skal de kende til mønstre, altså vide det handler om gentagelser.
Det er de meget konkrete ting, men der også en masse andet fx at turde komme med kvalificerede gæt, kunne reflektere over de åbne spørgsmål, kunne gætte fx denne tid er 10 centicubes, denne er 20, hvor lang min så den her er.
Hmm det var lige det jeg kunne på stående fod en søndag
men som andre skriver få en snak med lærerne, for med matematik er det desværre sådan, at rigtig mange vanskeligheder bunder i en usikkerhed og mistro til egne evner, ja ligefrem en frygt for matematik og hvis vi kan fange de bekymringer før de bliver til vanskeligheder og frygt, så kan vi hjælpe langt flere børn til at være gode matematikere.