Matematik i 2. klasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.424 visninger
9 svar
16 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. august 2020

Anonym trådstarter

Kære medforældre.

Jeg har en søn som lige er startet i 2. klasse. Han har her til aften fortalt mig at han er ked af det i matematiktimerne, fordi han ikke føler at han kan følge med. “De andre er meget bedre end mig”, siger han.

Jeg har ikke indtryk af at han er bagud, men samtidig er jeg også ret overbevist om at han ikke er foran.

Så nu spørger jeg jer, forældre til børn i 2. klasse, eller forældre som kan huske da jeres børn startede i 2. klasse eller matematiklærere i indskolingen; Hvad skal man egentlig kunne når man lige er startet i 2. klasse?

På forhånd tak.. :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2020

drabo

Profilbillede for drabo

Hvad med at spørge hans lærer. Forskellige bogsystemer og lærere gør ikke tingene ens, og læreren kan sikkert også give gode råd, hvis du gerne vil hjælpe din dreng med hans matematik.

Anmeld Citér

22. august 2020

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Hvad med at spørge hans lærer. Forskellige bogsystemer og lærere gør ikke tingene ens, og læreren kan sikkert også give gode råd, hvis du gerne vil hjælpe din dreng med hans matematik.

Jeg spørger bestemt også læreren hvis det er noget min søn bliver ved med at være ked af.

Men jeg vil også lige slå koldt vand i blodet og ikke ulejlige læreren unødvendigt, hvis det bare lige er et par timer i matematik der har været dårlige.

Anmeld Citér

22. august 2020

Girafmor

Det kan være så individuelt, det kan også være hans følelse af at være dårlig, selvom han ikke er det - det har vi haft en del af herhjemme.

Jeg ville spørge læreren hvordan det går så du i hvert fald ved det. Uanset om han så er med på på pensum eller ej, ville jeg hjælpe ham med matematikken, så han føler han gør noget ved "problemet". Hvis han får noget ekstra hjælp, så kan man lykkes med at tage toppen af det her med at "de andre er bedre"..

Men jeg ville bare udramatisk høre læreren, om det reelt er et problem, eller han ligger fint.

Anmeld Citér

22. august 2020

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Anonym skriver:

Jeg spørger bestemt også læreren hvis det er noget min søn bliver ved med at være ked af.

Men jeg vil også lige slå koldt vand i blodet og ikke ulejlige læreren unødvendigt, hvis det bare lige er et par timer i matematik der har været dårlige.

Jeg er lærer - dog ikke i matematik. Hvis en af mine elever gav udtryk for at være ked af et fag, fordi h*n følte sig bagud, ville jeg meget gerne vide det, og bestemt ikke se det som en ulejligelse. Måske er det forbigående, måske er det en dybere følelse, der gør at barnet kan lukke ned for det pågældende fag og få det endnu mere svært. Hvis han reelt ikke er bagud, er det  måske hans faglige selvtillid der skal arbejdes med, og der kan læreren være en stor hjælp. Så mit råd er at snakke med læreren med det samme og ikke se tiden an  

Anmeld Citér

22. august 2020

Babilooo

Tal med læreren. Mine har typisk haft om geometriske former, måleopgaver med lineal, minus og plus stykker med mente. 

Tabeller...

Forståelse for systemet med 10, 100, 1000, 10.000 osv. Hvordan man regner med enere, 10’ere osv

Anmeld Citér

23. august 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Kære medforældre.

Jeg har en søn som lige er startet i 2. klasse. Han har her til aften fortalt mig at han er ked af det i matematiktimerne, fordi han ikke føler at han kan følge med. “De andre er meget bedre end mig”, siger han.

Jeg har ikke indtryk af at han er bagud, men samtidig er jeg også ret overbevist om at han ikke er foran.

Så nu spørger jeg jer, forældre til børn i 2. klasse, eller forældre som kan huske da jeres børn startede i 2. klasse eller matematiklærere i indskolingen; Hvad skal man egentlig kunne når man lige er startet i 2. klasse?

På forhånd tak.. :-)

Helt sikkert snakke med læreren. Hør hvad læreren om din søns arbejde i matematik. Måske kan din søns kammerater lige en ting mere end din søn, og han føler de kan mere. Så snak med læreren

Anmeld Citér

23. august 2020

Carina:-)

Helt sikkert tale med læren .

Og selv om du ikke mener han er bagud , er det hans følelser- og det er vigtigt at tage det seriøst. 

Sådan at skoletiden bliver noget positivt,  og givende.

Anmeld Citér

23. august 2020

lineog4

Jeg er lærer, endda matematik lærer i anden klasse  skal lige huske at skrive inden mit svar kommer er der lige som i alle andre fag og professioner er forskel på hvordan matematiklærere er, og hvor klasserne er kommet til osv. 

Det er stor stor forskel.på eleverne i anden klasse, jeg har elever der stadig kæmper med at navngive og skelne tanken op til 100 og andre der har kunne læse tal til en million  fra de startede i 1. Klasse. Jeg har ekstra obs på de elever, hvor jeg kan se deres forståelse af positionssystemet er svagt, dvs. De som ikke har en forståelse af at fx 25 er  bygget op af tiere og enere, så kan det godt være de får byttet rundt og får sagt 52, men de ved 2 står for 2 tiere og 5 for 5 enere. Det er også der vi startet her i 2. Klasse: fat i talforståelse, positionssystemet og forståelsen at tallene henviser til konkrete mængder.

De fleste kan lægge etcifrede tal sammen uden tierovergange (andre klare fint tocifrede tal og laver fine tierovergange og har forståelse af at springe 1, 10, 20 osv.). Jeg har ekstra obs på dem der skal tænke forfra dvs. Hvor de starter med 1 og tæller op fx 4 +3, så starter de 1,2,3,4 + 5,6,7. Jeg ville gerne have en del af de små stykker blev automatiseret dvs. De vidste uden at tænke eller tænke at 5+1 Er 6. Det er springe med 1 altså plus 1, det er tiervenner fx 6+4 og det er talpar fx 4+4 som jeg gerne så var automatiseret på nuværende tidspunkt, men jeg ved også at det er de nok ikke for alle. 

Der gælder lidt det samme med minus her er jeg dog også meget obs på deres forståelse af forskellige måder sprogligt at præsentere minus: mangle og forskel. Så det kommer hen til at jeg også er obs på de som ikke kan lave en meget simpel regnehistorie a la jeg har 4 kroner, du har 2 kroner, hvor mange kroner har jeg mere end dig? Det øver og øver vi, og det er absolut ikke alle der kan.

Derudover hmm så skal de kende til mønstre, altså vide det handler om gentagelser. 

Det er de meget konkrete ting, men der også en masse andet fx at turde komme med kvalificerede gæt, kunne reflektere over de åbne spørgsmål, kunne gætte fx denne tid er 10 centicubes, denne er 20, hvor lang min så den her er. 

Hmm det var lige det jeg kunne på stående fod en søndag  men som andre skriver få en snak med lærerne, for med matematik er det desværre sådan, at rigtig mange vanskeligheder bunder i en usikkerhed og mistro til egne evner, ja ligefrem en frygt for matematik og hvis vi kan fange de bekymringer før de bliver til vanskeligheder og frygt, så kan vi hjælpe langt flere børn til at være gode matematikere.

Anmeld Citér

23. august 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Dét er bestemt ikke at ulejlige! Hvis jeg var det mindste i tvivl, ville jeg spørge læren om, mit barn var bagefter eller det blot var en følelse 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.