Anonym skriver:
Jeg er faktisk ret enig, det er mor som har besluttet det. Hun mener bonus skal tabe sig, han er også kraftig - men jeg tror primært det handler han spiller computer HELE dagen lang efter skole og ikke rører sig. Vi har sagt vi gerne vil betale en sport han kan gå til, men han vil IKKE gå til noget... Hun arbejder aften og han er overladt til sig selv fra han kommer hjem fra skole og aftenen frem 3 dage om ugen i hverdagene. . jeg synes faktisk det er ret svært at håndtere, da jeg ikke synes han bliver passet ordentligt. Hvad kan vi gøre? (det er nyt det med arbejdet)
Vi bor 300 km. væk.. og har altid kun været "weekend-forældre", men vi har altid fået "skylden" for hans overvægt, selvom vi kun har haft ham hveranden weekend og han får sund mad hos os, vi er begge slanke forældre som træner og spiser sund kost - han kan dog godt få en dessert i form af en is eller lign. enten om fredagen eller om lørdagen med os som familie.
Ved simpelthen ikke hvad vi skal stille op. Til os siger han, at han aldrig får grøntsager hjemme og vi kan ikke tvinge det i ham selvom vi laver skåle med en masse forskellige alt lige fra agurk, gulerødder, tomat, ærter osv. Men hun siger til os, at han altid spiser det hjemme... nu har hun fået den ide, at hun mener han ikke kan tåle lactose og gluten, så det må han ikke få hos os - selvom vi aldrig har hørt en læge sige det. Synes godt nok det er svært...
Har I ikke nogle gode råd?
Før I indfører omfattende kostrestriktioner hos en 11 årig, skal de to biologiske forældre forbi en læge med ham SAMMEN.
Han skal hverken på gluten- eller laktosefri kost (og slet ikke veje sin mad SELV), før hans forældre har fået en plan fra en læge.
I region Sjælland ligger overvægtambulatoriet i Holbæk, i region H ligger der et lignende ambulatorium i Hillerød.
Jeg vil på ingen mulig måde, overhovedet ikke, ikke før helvede fryser over sætte en 11 årig på sådan en kostplan uden at tale med en fagperson!!! ALDRIG sætte på glutenfri diæt uden først at teste for cøliaki.
Jeg kunne skrive en doktorafhandling om, hvor ringe det lyder, men vejen frem er kontakt til en sundhedsfaglig, der skal få moderen ud af sin vildfarelse.