Energi om eftermiddagen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.036 visninger
9 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. august 2020

Anonym trådstarter

Hej med jer.

Jeg er den glade mor til to velfungerende unger på 3 og 5 år. Jeg arbejder som lærer og er på nedsat tid (80%) og jeg er rigtig glad for mit job.

Min udfordring er, at jeg simpelthen er så smadret når jeg kommer fra arbejde, de dage hvor jeg ikke har nedsat tid (4 dage i ugen)Så jeg synes slet ikke, jeg får nok ud af mine børn. Jeg har ikke lyst eller overskud til at lege eller sætte gang i noget, fordi jeg er helt fyldt op og træt i knolden. Jeg synes det mest hyggelige er, hvis vi ser noget ramasjang sammen, men jeg synes også bare det er lidt ærgerligt, at jeg ikke lige sætter gang i noget. Faktum er bare, at det ikke er noget jeg nyder, hvis vi fx tegner eller lignende, for jeg er bare træt!

Så mit spørgsmål er: hvordan er jeres energiniveau om eftermiddagen? Og hvilke små aktiviteter sætter I i gang med jeres unger, som er rolige og hyggelige for både børn og voksne?

Er det mig, der forventer for meget af hverdagen, eller er der mon nogle gode råd til, hvordan man kan holde energien lidt højere oppe, så man får nydt sin eftermiddag med børnene og ikke bare flader ud på sofaen?

Ps: Jeg kan godt lide at lave ting med mine børn i weekenden osv. 
Vi henter som regel ca 15:30, så der er jo alligevel noget tid før det er puttetid.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2020

Konjac

Profilbillede for Konjac

Hvis du mangler energi, er det bedste at se på, hvad du spiser i løbet af dagen, om du dyrker motion og får din søvn. Hvis der er HELT styr på det, kan det være så meget andet, så som manglende vitaminer eller mineraler, arbejdsmiljø.... 

For mit vedkommende, plejer en positiv tilgang til alt, at give mig lidt mere energi. Også selvom man kan være træt efter en arbejdsdag. 

Anmeld Citér

18. august 2020

Anonym

Det er neget forskelligt hvor meget energi jeg/far har om eftermiddagen, men som regel lykkes det at kæmpe os igennem med noget hyggeligt: besøg hos venner, en is på hjemvejen, tur i parken... eller bare hjem i gården og øve at cykle/løbehjul/rulle. Hvis energien er helt flad plejer jeg faktisk bare at smække en du på bordet og lade dem gå amok i kreakassen - så kan jeg sidde og hænge lidt over en kop kaffe imens det står på 

Anmeld Citér

18. august 2020

Anonym

Jeg har også nogle dage hvor jeg er rigtig træt sidst på eftermiddagen. Der kan min datter godt få lov til at se tv i en times tid når vi kommer hjem, men det er ofte at hun går hen og leger i stedet efter 10-25 minutter. 

Her om sommeren er vi dog aller mest bare udenfor. Hun leger i legehus, vi bygger sand slotte og sandkager, vandet blomster og finder sjove insekter. 

Vi kan også finde på at sætte høj musik på anlægget og danse alt det trætte og trælse humør væk, det hjælper faktisk tit for både store og små 

Anmeld Citér

18. august 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart

Der står ikke skrevet nogen steder at der skal ske alt muligt om eftermiddagen. Der har været knald på hele dagen for både børn og voksne. Herhjemme er det helt legalt at tiden efter børnehave bliver brugt med lidt afslappende hygge hvad enten det er noget krea, en skærm eller et spil.

Anmeld Citér

18. august 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Her er både mit og børnenes energi niveau meget lavt om eftermiddagen, det tror jeg de flestes er, man har jo ligesom været igang hele dagen. 

Så enten får de lov at sidde med ipaden lige og koble af eller også se lidt tv. Her i sommervejret vil de dog gerne lege videre udenfor når de kommer hjem, det resulterer dog i en del konflikter pga træthed . Jeg sidder og overvåger, guider og snakker med dem i en stol 

Anmeld Citér

18. august 2020

san

Her er vi hjemme kl 15:45 hver dag, og vi er alle trætte. Så vores store søn på 6 år, ser ipad eller fjernsyn en times tid, den lille på 2 år ser måske lidt bamse eller lytter til musik, mens hun leger lidt selv. Jeg selv og deres far, slapper en halv time inden vi går igang med maden (en af os). Når vi har spist, går vi en lille tur hvis vejret er til det. Og så er det også ved at være godnat for ungerne... 

Anmeld Citér

18. august 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg har ingen krav eller forventninger til eftermiddagen. 
jeg har tre børn - de store er dog lidt ældre end dine - 10 og 7. De leger ude, stener tv, mødes med vennerne. 
den lille på knap tre, leger med sig selv eller ved siden af os. Nogen gange ser vi tv og tager en slapper. 
jeg er også selv ofte ret træt - og det synes jeg er okay 

Anmeld Citér

18. august 2020

sol_og_sommer_<3

Anonym skriver:

Hej med jer.

Jeg er den glade mor til to velfungerende unger på 3 og 5 år. Jeg arbejder som lærer og er på nedsat tid (80%) og jeg er rigtig glad for mit job.

Min udfordring er, at jeg simpelthen er så smadret når jeg kommer fra arbejde, de dage hvor jeg ikke har nedsat tid (4 dage i ugen)Så jeg synes slet ikke, jeg får nok ud af mine børn. Jeg har ikke lyst eller overskud til at lege eller sætte gang i noget, fordi jeg er helt fyldt op og træt i knolden. Jeg synes det mest hyggelige er, hvis vi ser noget ramasjang sammen, men jeg synes også bare det er lidt ærgerligt, at jeg ikke lige sætter gang i noget. Faktum er bare, at det ikke er noget jeg nyder, hvis vi fx tegner eller lignende, for jeg er bare træt!

Så mit spørgsmål er: hvordan er jeres energiniveau om eftermiddagen? Og hvilke små aktiviteter sætter I i gang med jeres unger, som er rolige og hyggelige for både børn og voksne?

Er det mig, der forventer for meget af hverdagen, eller er der mon nogle gode råd til, hvordan man kan holde energien lidt højere oppe, så man får nydt sin eftermiddag med børnene og ikke bare flader ud på sofaen?

Ps: Jeg kan godt lide at lave ting med mine børn i weekenden osv. 
Vi henter som regel ca 15:30, så der er jo alligevel noget tid før det er puttetid.

Er det noget dine børn selv efterspørger, eller er det dit eget ønske?  Måske er de også selv trætte og synes egentlig bare det er super hyggeligt at sidde i sofaen sammen med mor efter en lang dag 

Anmeld Citér

19. august 2020

Anonym trådstarter

Tak for svar... det er jo rart at man ikke er den eneste, der ikke lige har overskuddet til det helt store om eftermiddagen, selv om man kunne ønske det var anderledes.

Mine børn efterspørger ikke noget - de kunne se ramasjang døgnet rundt, hvis de fik lov. Det er mig selv, der godt kunne tænke mig at få lidt mere ud af hverdagene sammen med dem. Men selvfølgelig er de også trætte, og derfor skal det heller ikke være det helt store show. 
men tak for de forskellige input, jeg kn helt sikkert godt bruge dem til noget.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.