Anonym skriver:
Borgerlige er noget man udvikler i de første måneder efter fødslen. Det kan udløse ved manglen på kropskontakt, øjenkontakt osv.
Følgerne deraf kan være at man har svært ved at styre sine følelser (følelsesregulering), man kan reagere "barnligt" og misforstå ting/stemning/signaler/om folk siger noget lidt hårdt kan misforståes som at de er sure på en osv.
Min mor har borgerlige og udviklede det ved at hun, da hun blev født i 72' og kom til verden før termin, skulle ligge i kovøse og ingen kropskontakt fik. Man vidste ikke dengang hvor vigtigt det var. Da mine bedsteforældre fik hende hjem fra hospitalet var hun helt kold og tom i blikket. Ret uhyggeligt har min mormor fortalt.
Jeg har en dejlig mor, men hun har sine udfordringer, en tackler dem så godt hun kan 
Ej, det er nu slet ikke rigtigt. For det første kan man sagtens udvikle det senere, for det andet er der også nogen, der oplever tidlige svigt som du beskriver, der ikke udvikler en personlighedsforstyrrelse, og endelig findes der også mennesker med borderline, som ikke har oplevet svære svigt gennem opvæksten, om end det typisk er en væsentlig faktor udi at udvikle forstyrrelsen. Du udvikler ikke borderline, "bare" fordi du har ligget i kuvøse. Hvis du efterfølgende og i det hele taget ellers har modtaget kærlighed, omsorg, er blevet reguleret på en sund måde af dine forældre osv. Osv., er det overvejende usandsynligt, at du skulle udvikle en personlighedsforstyrrelse 
Jeg arbejder med udredning til daglig. Jeg skriver det ikke for at være bedrevidende, men bare for med det samme at få udryddet eventuelle misforståelser 
Anmeld
Citér