Gravid på SU- hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.134 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. august 2020

Anonym trådstarter

Jeg må lige høre jer. Jeg er gravid og på SU da jeg er igang med min uddannelse. Jeg er i mine andre graviditeter blevet sygemeldt forholdsvist tidligt grundet slem bækkenløsning og daglige smerter heraf.

Men hvordan fungerer det med indtægten. Er der noget med, at man har 12 SU-klip? Er de ikke beregnet til selve barslen? 

Hvad nu, hvis man bliver sygemeldt under sin uddannelse imens man er på SU, hvor får jeg så indtægt fra- SU? Man har måske mere end de 12 klip kun, eller?

Håber I kan hjælpe 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2020

JC2014

Profilbillede for JC2014

Man får tildelt 12 fødselsklip som tidligst kan anvendes fra 3 måneder inden fødslen (hvis jeg husker rigtigt). Jeg har ikke selv prøvet at være sygemeldt under en uddannelse, men min veninde har. Hun lavede en individuel aftale med sit studiested, og så søgte om om at få refunderet de SU-klip hun brugte under sygemeldingen senere (så hun ikke stod uden i den anden ende). 

Anmeld Citér

6. august 2020

Anonym trådstarter

Okaj, super. Tak for svar 

Jeg håber der er flere, som har lidt erfaring med det, da det stresser mig lidt at der er en tvivl om, om man kan få SU under sygmelding 

Anmeld Citér

6. august 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg håber der er flere, som har lidt erfaring med det, da det stresser mig lidt at der er en tvivl om, om man kan få SU under sygmelding 

Spørg studievejlederen på dit uddannelsessted. Han/hun kender praksis på netop din uddannelse. 

Anmeld Citér

6. august 2020

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Jeg ville spørge su vejlederen. 

Jeg har 2 gange skulle sygemeldes pga graviditet under studie, og begge gange kom jeg på uddannelseshjælp under sygemelding og barsel. Det har dog været på ungdomsuddannelser, så jeg ved ikke om det er anderledes på en videregående uddannelse. 

Anmeld Citér

6. august 2020

Anonym

Jeg har lige været møllen igennem. 

Jeg blev sygemeldt og min su forsatte, man kan dog efter barsel søge om at få de klip tilbage. 

Du får 12 fødselsklip er svarende til alm su. Så forvent at du mister dit forsøgertillæg under din barsel. 

Du kan frit vælge hvordan du bruger dine klip. 

12 klip - 12 mdrs barsel. Jeg får 8600 udbetalt inkl lån.

Dobbelklip - 6 måneder barsel og 2x su udbetalt i måneden. 

Mixklip - Du er studieaktiv, og får derfor din fødselsklip ved siden af din almindelige su. 

Håber at det hjalp dig lidt på vej 

Anmeld Citér

6. august 2020

Sscm

Jwg blev sygemeldt inden barsel, og fik su som sygmeldt(det kræver en seddel fra lægen mener jeg) og overgik på alm barsel fra den måned jeg fødte...jeg var sat til den 3 mener jeg og meldte derfor barsel fra den måned jeg var sat til at skulle føde og fik derfor su klip(barsel) fra det tidspunkt..

Men du skal hive fat i din su vejleder på studiet og snakke med dem.

Anmeld Citér

7. august 2020

Anonym trådstarter

Tusind tak for de gode svar, det var en stor hjælp  

For en sikkerhedsskyld vil jeg, som I foreslår, snakke med mit uddannelsessted 

Anmeld Citér

7. august 2020

2018mor

Anonym skriver:

Jeg må lige høre jer. Jeg er gravid og på SU da jeg er igang med min uddannelse. Jeg er i mine andre graviditeter blevet sygemeldt forholdsvist tidligt grundet slem bækkenløsning og daglige smerter heraf.

Men hvordan fungerer det med indtægten. Er der noget med, at man har 12 SU-klip? Er de ikke beregnet til selve barslen? 

Hvad nu, hvis man bliver sygemeldt under sin uddannelse imens man er på SU, hvor får jeg så indtægt fra- SU? Man har måske mere end de 12 klip kun, eller?

Håber I kan hjælpe 

Jeg blev sygemeldt mens jeg var på su (har jeg egentlig været af to omgange, kun 2. gang grundet graviditet). Tag en snak med din studievejleder og hvis du bliver sygemeldt er set vigtigt du får en lægeerklæring, da du skal bruge denne til dokumentation over for SU-kontoret. Det antal måneder du er sygemeldt får su bare din almindelige SU, og så skal du efterfølgende søge om at få kompensation - dvs. hvis du er sygemeldt i 4 måneder, får su 4 måneders ekstra SU i sidste ende. Din sygemelding stopper den dag du går på barsel og her overgår du så til de fødsels-klip du selv nævner. 

man kan få 12 ekstra SU klip på barsel. Dem kan du vælge at få udbetalt på 3 forskellige måneder. 
enten:

12 måneders alm. su = 12 måneders barsel fra studiet. 
6 måneders dobbelt SU = 6 måneders barsel fra studiet. 
mixklip, fx. 6 måneders alm. su og 3 måneders dobbelt su = 9 måneders barsel fra studiet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.