Alternative måder at bruge sin læreruddannelse på?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.322 visninger
6 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. juli 2020

Anonym trådstarter

Hej alle

Jeg er læreruddannet og har arbejdet som lærer i snart 10 år. Jeg har elsket mit arbejde, og nydt at komme afsted. Men de sidste 2-3 år har jeg gradvist mistet lysten til alt der rundt om undervisningsdelen. Jeg nyder at undervise. Men jeg er kørt træt i alle de andre krav, jeg skal opfylde - forældrekontakt, trivsel, teamsamarbejde, kommunikation generelt osv. Opgaver som jo er en del af arbejdet og unægteligt også en del af arbejdet andre steder. Min arbejdsplads gennemgår store forandringer for tiden, og jeg tror oprigtigt, At det for det meste er gode forandringer. Men jeg er kørt så sur i dem. Som sagt er det kommet over tid, men især tiden efter coronanedlukningen har kostet kræfter. Troede egentlig bare at jeg havde brug for ferie, men kan mærke stresssymptomer som hjertebanken og kvalme bare ved tanken om at skulle tilbage om en uges tid.

Jeg ved ikke, om jeg “bare” skal forsøge at genvinde glæden på en anden skole, eller om jeg helt skal skifte branche. Men jeg er begyndt at kigge udover den traditionelle arbejdsopgave som læreruddannet. Jeg har bare svært ved at se, hvad man kan bruge uddannelsen til, udover skolelivet. Mon nogen herinde har ideer?

Det gør ikke noget, hvis det kræver videre uddannelse. Jeg er ret åben overfor ar skulle tilegne mig nye kvalifikationer. Men vil selvfølgelig gerne kunne bruge min nuværende. 

Så nogen med gode alternative ideer til hvad man kan bruge sin læreruddannelse til? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2020

2017morigen

Det er folkeskolen du underviser i? Og hvad er dine hovdefag?

En mulighed er f.eks erhvervsskoler på enten grundforløb og nogle hovdeforløbsfag.

Jeg har selv været ledig i en periode og tænke at bibliotek kunne være en mulighed. Det fik jeg at vide at de praktik pladser næsten altid gik til dansk lærer som også har en viden omkring litteratur til børn 

Anmeld Citér

25. juli 2020

Anonym trådstarter

2017morigen skriver:

Det er folkeskolen du underviser i? Og hvad er dine hovdefag?

En mulighed er f.eks erhvervsskoler på enten grundforløb og nogle hovdeforløbsfag.

Jeg har selv været ledig i en periode og tænke at bibliotek kunne være en mulighed. Det fik jeg at vide at de praktik pladser næsten altid gik til dansk lærer som også har en viden omkring litteratur til børn 

Ja, folkeskolelærer og er på en folkeskole nu. Har dansk, historie, engelsk og billedkunst. 

Jeg er ikke sikker på, at det overhovedet er “skolelivet” i nogen form, jeg skal videre med. Men bibliotek lyder spændende.

Har også kigget på en uddannelse som museumsformidler, hvor man udarbejder forløb for skoler, underviser på museet osv. Men der er ganske få ledige stillinger om året og det er jo også en del af overvejelserne.

Anmeld Citér

25. juli 2020

Aggemusen

Profilbillede for Aggemusen

Jeg var, som dig, også kørt træt i folkeskolen. Jeg fik job på en erhvervsskole, hvor jeg underviste i dansk, engelsk og samfundsfag på c-niveau (højeste niveau, man må undervise på som læreruddannet), og det er noget helt andet. Færre konfrontationstimer, fleksible arbejdstider, mere modne og motiverede elever og meget mindre teamsamarbejde. Fedt, fedt job, som jeg virkelig nød. Jeg fik dog for nylig et jobtilbud på FGU i den by, jeg bor i, og jeg valgte derfor at takke ja for at spare to timers transport dagligt. Mit nye job er også fedt, dog er det en anden type elever end på erhvervsskolen - generelt har de faglige og sociale udfordringer, hvor mine relationelle kompetencer bliver bragt mere i spil end i mit tidligere job, hvor jeg typisk havde eleverne i de 20 uger, et grundforløb tager, og fokus primært var at hæve deres niveau. 

Begge jobs kan varmt anbefales, hvis livet som folkeskolelærer ikke længere er drømmen

Anmeld Citér

27. oktober 2020

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Hvad med at Tag en kandidat uddannelse der uddannet dig væk fra din fag profession. 2 år på universitetet. 

Anmeld Citér

27. oktober 2020

Anonym trådstarter

libramarie12 skriver:

Hvad med at Tag en kandidat uddannelse der uddannet dig væk fra din fag profession. 2 år på universitetet. 

Jeg har allerede en kandidat, som jeg tig inden folkeskolelæreruddannelsen. Derfor kan jeg desværre ikke tage en mere.

Anmeld Citér

27. oktober 2020

drabo

Profilbillede for drabo

der er også ting som privat mentor/lærer med en til en undervisning eller ansættelse på et VUC i deres AVU afdeling.

Eller måske i forlagsbranchen omkring lærerbøger

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.