Eksperthjælp: Gravid med tredje barn og i tvivl om det skal være

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

817 visninger
0 svar
1 synes godt om
15. juli

Gitte Sander

sagen er den at jeg er gravid, med mit 3. Barn. Min mand og jeg har i forvejen to børn på 4 og 7. Vi har kendt hinanden i 14 år og har et godt forhold. Frem til for ca. 6. Måneder siden, har jeg altid troet, at vores familie ville være fuldendt med et 3. Barn jeg ønskede det brændende og var blind overfor alle de udfordringer, det også ville give. Men for lidt mere end 6. Måneder siden begyndte jeg at trives med den tilværelse vi har nu, jeg føler jeg lige akkurat har overskud til mine børn. Det er mig der står for alt der praktiske i hverdagen, hente/bringe børn, legeaftaler, skoleopgave, tøjvask, mad osv. Dette fordi min mand har meget arbejde og arbejder langt væk. Han har i mere end et år søgt job tættere på, men det er svært i den branche. Jeg arbejder 33 timer og har sammenlagt en times transport om dagen. Det har fungeret fint.

vi snakker tit om at vi burde gøre forskellige ting med børnene i hverdagen. Men overskuddet er der simpelthen ikke.

Jeg kan mærke at i takt med den yngste, som er meget mor syg, bliver ældre, får jeg mere overskud, både til børnene, men også mig selv og mit arbejde.

jeg er nervøs for, hvad et 3.barn vil betyde for mit overskud til mine børn og alt det praktiske. Jeg er bange for at det skal knække mig helt.

Samtidig vil jeg også gerne kunne give mine børn en søskende, som jeg ved de ønsker sig.

Et ekstra barn vil ikke være noget problem rent pladsmæssigt, økonomisk ville det blive lidt presset, men ville godt kunne hænge sammen

da jeg stod med testen tænkte jeg fuck, og jeg har grædt siden af forvirring over, hvad jeg skal vælge. Min mand ønsker barnet, han lytter til mig. Men som type tænker han ikke så meget over de fremtidige dagligdags praktiske udfordringer. Jeg har snakket med mine forældre om, hvad jeg skal gøre, og de siger, at hvis der er nogen, der kan klare det, så er det os. Men sådan føler jeg ikke lige nu?? jeg føler mig alene og ude af stand til at træffe en beslutning?? det ene øjeblik tænker jeg at det kun vil være hårdt i en periode og at vi burde kunne klare det. Det næste øjeblik tænker jeg at jeg ikke kan byde mine børn en træt mor uden overskud. I forvejen føler jeg skyld overfor den ældste at hun fik mindre mor tid og overskud da jeg fik den yngste. Og det er som om hun bare er blevet så stor uden jeg har opdaget det.
Jeg skal til samtale med min læge på fredag. Men jeg har brug for gode råd/vinkler på hvor jeg er
Mvh. Den forvirrede

Gittes svar

Hej Stumpen13,

Det er en helt personlig beslutning at få et barn, så det er næsten umuligt at rådgive i forhold til.

Men! Jeg tror du skal have dette barn :-) Og det tror jeg fordi, du skriver at du har ønsket det brændende og haft det sådan længe at jeres familie ville være fuldendt med et tredje barn. Og din mand ønsker det, I har råd til det, og dine forældre bakker op.

Hvad angår om børnene får nok, så slip bekymringerne, det skal nok gå. Alle forældre har disse bekymringer om de på den ene og den anden måde er gode nok forældre - og det er de som regel. Dem der ikke er det, har sjældent sådanne bekymringer.

Når man får det, man længe har ønsket sig, vil der ofte indtræffe en "tvivls-fase". Man går over i det andet ringhjørne og begynder at overveje de negativ aspekter af situationen. Rent psykisk er det jo en form for "gennem-tjek" om alt nu også er som det skal være. Men disse tanker kan være overvældende, fordi man kastes over i at se alle ulemperne ved sit valg.

Dette ser man især ved "større commitments", altså når man har forpligtet sig til noget eller er i gang med at forpligte sig til noget. Det fungerer som et slags trygheds-sikkerhedstjek. Kan jeg nu føle mig tryg? Vil der ske noget ved denne beslutning, som jeg frygter?

For eksempel ser man det tit på brudepars bryllupsrejse, at deres honeymoon ikke bliver så fed som de havde ønsket sig, selvom alle forudsætninger var til stede. En af dem - eller begge - begynder pludselig at få "kolde-fødder-tanker" og ser alle de negative aspekter af partneren. Man kan også se det ved køb af ejendom. Nu har vi drømt om at købe et lille byhus og arbejdet på det i mange, men nu hvor vi så fik det, så synes jeg bare at du bruger al din tid på huset, eller så bliver jeg i tvivl om vi ikke hellere skulle være flyttet ud til vandet. Osv.

På en måde kan man sige, at den slags tanker er med til at fordybe ens commitment til den store livsbegivenhed. Fordi tankerne får en til at tage alle aspekter med og se mere realistisk på hele situationen. Og når man gør det, så committer man sig jo fuldhjertet, med både fordele og ulemper.

For dit vedkommende er det jo "let nok" at gå og tænke romantiske tanker om et tredje barn. Men nu, hvor du venter dig, så kommer det op i dig, at dette her er ikke ren romantik. Du kommer til at arbejde hårdt og tage en stor del af slæbet, lyder det til.

Det lyder også til at det er mest det praktiske, der bekymrer dig. Måske kan du overveje om du har brug for hjælp til nogle ting fra din mand og dine forældre? Det er jo sandt at tre børn kræver arbejde og indsats. Måske skal du åbne dig op for mere hjælp? Rengøringshjælp? Have-hjælp? En ung pige til at hente og bringe? Din mand mere hjemme i nogle år? Forældre-orlov?

Jeg tænker at det bliver skønt for jer at få en nummer tre. I skal bare have jer indrettet, så du får hjælp og støtte nok, så du ikke står alene med alt for meget.

Mange hilsener,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.