Toxoplasma?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

585 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. juli 2020

Anonym trådstarter

Kære alle

Har nogen af jer herinde mon oplevet at teste IgM positiv og IgG negativ på en toxoplasma-test, som efterfølgende viste sig at være negativ?

Der var ved ultralydsscanning først tvivl om øget mængde væske i hjernen på vores foster og derfor blev der taget blodprøve. Nu har ultralyden vist sig at være normal men lægerne er stadog bekymrede for det positive blodprøve-svar selvom det godt kan være falsk positivt...

Ville sætte stor pris på alle erfaringer, gode som negative da jeg nu er meget bekymret ����

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juli 2020

fehår

Jeg har en bekendt i udlandet, som blev smittet med toxoplasmosis under graviditeten. Der tog de en prøve direkte fra baby, for at tjekke, om baby også havde det. Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt den positive og derefter negative prøve var fra dig selv eller baby?

Anmeld Citér

14. juli 2020

Anonym trådstarter

Hej Fehår

Mange tak for svar!

Det er udelukkende mig, som er mistænkt for toxoplasma, men hvor man så frygter at det kan overføres til barnet (hvis det viser sig at jeg ER sandt positiv). Ved du om din bekendtes barn så havde det? Og var det fostervandsprøve eller først efter fødslen?

Anmeld Citér

14. juli 2020

fehår

Anonym skriver:

Hej Fehår

Mange tak for svar!

Det er udelukkende mig, som er mistænkt for toxoplasma, men hvor man så frygter at det kan overføres til barnet (hvis det viser sig at jeg ER sandt positiv). Ved du om din bekendtes barn så havde det? Og var det fostervandsprøve eller først efter fødslen?

I hendes tilfælde havde det desværre spredt sig, og barnet levede ikke til fødslen. Hun fik det konstateret ved hjælp af fostervandsprøve. Men hun fik også at vide, at hun havde været virkelig, virkelig uheldig.

Skal du have taget flere blodprøver? I de fleste tilfælde undgår moren jo heldigvis, at det overføres til baby 

Anmeld Citér

14. juli 2020

Anonym trådstarter

Okay - meget ked af at høre på din bekendtes vegne for lyder rigtig hårdt.

jeg har kun den ene blodprøve som er unormal. Er booket til ny blodprøve om et par dage og så fostervandsprøve om ca. 1,5 uges tid - spørgsmålet vi så skal tage stilling til er om vi allerede nu skal starte behandling op så derfor jeg også var lidt spændt om om det var en hyppig problemstilling...

Tak for dit svar.

Anmeld Citér

14. juli 2020

fehår

Anonym skriver:

Okay - meget ked af at høre på din bekendtes vegne for lyder rigtig hårdt.

jeg har kun den ene blodprøve som er unormal. Er booket til ny blodprøve om et par dage og så fostervandsprøve om ca. 1,5 uges tid - spørgsmålet vi så skal tage stilling til er om vi allerede nu skal starte behandling op så derfor jeg også var lidt spændt om om det var en hyppig problemstilling...

Tak for dit svar.

Er der store risici involveret ved medicinen? For ellers ville jeg klart starte op, ved mindre du er langt henne i graviditeten, for alt tyder jo på, at baby påvirkes mindre, jo længere man er henne.

Anmeld Citér

14. juli 2020

Anonym trådstarter

Jeg bliver ringet op fra hospitalet i morgen for vejledning - det skulle undersøges nærmere. Umiddelbart burde det være relativt sikkert for fosteret men der er jo kun ganske få studier at gå ud fra så man kan ikke vide noget med sikkerhed

Anmeld Citér

14. juli 2020

fehår

Ja, min bekendte er også fra New Zealand, som jo også er et relativt småt land, ligesom Danmark. Der var det også lidt svært for hende at få klare svar, fordi situationen var ret uvant. 

Jeg vil dog sige, at i min bekendtes tilfælde, var der tegn på svære misdannelser, og det blev kun værre og værre hele tiden. Det vil sige, at de altså opdagede det forholdsvist sent, og det var derfor, det blev så slemt. Det er som sagt meget sjældent, at det ender så skidt. Men fordi jeg kender hendes historie, ville jeg selv tage medicinen. 

Men jeg håber, du får nogle svar i morgen, der kan give dig ro i maven 

Anmeld Citér

15. juli 2020

Anonym trådstarter

Virkeligt tak for dine svar, fehår.

Vi er for nu anbefalet flere blodprøver for verificering af diagnose og afhængigt af disse så opstart af medicin - vi har besluttet også at følge anbefalingerne uanset men godt nok svær beslutning. Det er også meget sjældent her i DK så det er svært at få noget statistik på hvor hårdt banet evt. ville blive ramt, men vi er informeret om at det kan udvikle sig rigtig slemt - håber selvfølgeligt meget på godt blodprøve-resultat ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.