Tilbudt virksomhedspraktik til jobsamtale

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.964 visninger
9 svar
12 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. juni 2020

Anonym trådstarter

Jeg var til jobsamtale i sidste uge, og de lød egentlig meget interesseret, men pludselig sagde en af dem:

"Har du overvejet at komme i virksomhedspraktik?"

Og nej, det havde jeg ærlig talt ikke overvejet, jeg  har alligevel kun været ledig i 14 dage. Men de begyndte at tale om at jeg jo kunne komme i virksomhedspraktik i 8 uger, og derefter komme i et forløb i et halvt års tid med løntilskud, og i den tid kunne begge parter jo se hinanden an. Til jobsamtalen var jeg lidt overrasket, og sagde at jeg jo kunne prøve og høre kommunen hvad de sagde, og så aftale vi at tales ved. 

Jeg snakkede med kommunen, og de sagde at som dagpengemodtager kunne kun komme i virksomhedspraktik i 4 uger, og jeg kan ikke få løntilskud føren jeg har været ledig i 6 måneder. Jeg meldte tilbage til pågældende firma, og fik af vide at jeg ville høre fra dem. Jeg har ikke hørt noget endnu..

Jeg fik hurtigt en dårlig fornemmelse, som om de bare ville have mig længst muligt for færrest mulige penge, men jeg ved ærlig talt ikke hvor normalt de er? Og jeg har altid haft en klar opfattelse af at man brugte de første tre måneders prøvetid på at se hinanden an? 

Jeg skal heldigvis til flere jobsamtaler i denne uge, så jeg tænker at jeg takker nej til jobsamtale, men er nu nysgerrig på hvor mange der bliver tilbudt virksomhedspraktik og et forløb med løntilskud når de er til en jobsamtale hvor man tror man er til samtale om et job med normale vilkår? Har i prøvet det, og hvordan gik det? Fik i jobbet efterfølgende?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2020

Anonym

Jeg ville tage benene på nakken og droppe at søge job i den virksomhed. Det lyder klart som om de er ude efter den billigst mulige arbejdskraft i længst muligt tid - ikke okay, hvis du spørger mig. 
Held og lykke med jobsøgningen 

Anmeld Citér

22. juni 2020

Sprit25

Nej nej nej! Jeg har været i så mange virksomhedspraktikker og alle har lovet guld og grønne skove. Ikke en blev til noget. 

Anmeld Citér

22. juni 2020

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg var til jobsamtale i sidste uge, og de lød egentlig meget interesseret, men pludselig sagde en af dem:

Og nej, det havde jeg ærlig talt ikke overvejet, jeg  har alligevel kun været ledig i 14 dage. Men de begyndte at tale om at jeg jo kunne komme i virksomhedspraktik i 8 uger, og derefter komme i et forløb i et halvt års tid med løntilskud, og i den tid kunne begge parter jo se hinanden an. Til jobsamtalen var jeg lidt overrasket, og sagde at jeg jo kunne prøve og høre kommunen hvad de sagde, og så aftale vi at tales ved. 

Jeg snakkede med kommunen, og de sagde at som dagpengemodtager kunne kun komme i virksomhedspraktik i 4 uger, og jeg kan ikke få løntilskud føren jeg har været ledig i 6 måneder. Jeg meldte tilbage til pågældende firma, og fik af vide at jeg ville høre fra dem. Jeg har ikke hørt noget endnu..

Jeg fik hurtigt en dårlig fornemmelse, som om de bare ville have mig længst muligt for færrest mulige penge, men jeg ved ærlig talt ikke hvor normalt de er? Og jeg har altid haft en klar opfattelse af at man brugte de første tre måneders prøvetid på at se hinanden an? 

Jeg skal heldigvis til flere jobsamtaler i denne uge, så jeg tænker at jeg takker nej til jobsamtale, men er nu nysgerrig på hvor mange der bliver tilbudt virksomhedspraktik og et forløb med løntilskud når de er til en jobsamtale hvor man tror man er til samtale om et job med normale vilkår? Har i prøvet det, og hvordan gik det? Fik i jobbet efterfølgende?

Jeg har været i virksomhedspraktik, løntilskud og fik jobbet efterfølgende ....

Du kunne jo sagtens tage de 4 uger og se om jobbet og stedet i det hele taget er noget for dig - men du skal have din mavefornemmelse i orden ... 

info: på et eller andet tidspunkt hvis du ikke når at få job inden så skal du i en eller anden form for aktivering - og virksomhedspraktik kunne være en af løsningerne...

Virksomhedspraktik er en god løsning til at få nogle udtalelser, noget mere netværk og noget på cv'et ... 

har du haft job før? er du nyuddannet? Hvad er din situation

Og derudover så tror jeg mange virksomheder er en smule pressede på økonomien og derfor godt kan se fordelen i at prøve nye medarbejdere af inden ansættelse ... er det fair ? ... måske ikke ... i hvert fald ikke når du var kaldt til regulær jobsamtale og ikke havde hørt om det med praktikken inden

Anmeld Citér

22. juni 2020

Carina:-)

Nogen udnytter muligheden for billig / gratis virksomhedspraktik. 

Andre bruger det til at se om folk er motiverede , og så bruge tiden på at lære folk godt op  

Vi bliver tit ringet op af diverse kommuner,  og  jobcemtre  , og spurgt om vi ikke lige vil have en i praktik .

Vi siger konsekvent nej , da vi har prøvet det - og det var ikke en succes ....

Men for nogen er det lige det der skal til for at komme igang. 

Synes det er spøjst at du skal have gået ledig i 6 mdr - alt andet lige er det da bedre at du laver noget - der evt kan få dig videre. Frem for bare at gå det næste halve år . 

Men det er vist en helt anden tråd. 

Anmeld Citér

22. juni 2020

Miti's mama

Jeg ville sige nej tak. De er langt over grænsen af hvad de må (og det burde de vide). I følge loven er de første tre mdr af ansættelse en prøveperiode alligevel, så der er ikke noget at hente der. Man ved som regel også om det er en god medarbejder inden for 2 mdr, så ved ikke hvorfor de vil løntilskud i så lang tid, det lugter langt væk.

Anmeld Citér

22. juni 2020

Janet1989

Løntilskud / virksomhedspraktik bliver fanme tir brugt som billig arbejdskraft - og det er virkelig ikke okay! Uanset om virksomheden er i økonomisk vanskeligheder eller ej.

Anmeld Citér

22. juni 2020

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Jeg har ikke selv prøvet det, men kender mange i transport, detail og rengøringsbrachen som har prøvet det. Systemet bliver desværre misbrugt og flere oplever at praktikken går rigtig fint, men ikke udmønter i ansættelse og virksomheden så blot finder endnu en praktikant . Jeg kender endda til en der blev fyret og genansat efter han først havde været i løntilskudsordning og dernæst et halvt år med fastansættelse, så fyring og så en ledighedsperiode der optjente ret til en ny runde med løntilskud og fastansættelse. Det var som buschauffør.

Anmeld Citér

22. juni 2020

Soonmom

Det synes jeg godt nok er flabet, de kunne have luftet ideen når de ringede til dig for at fortælle at du ikke havde fået jobbet, det der er bare for at score en gratis medarbejder (de alligevel måske havde ansat) 

Anmeld Citér

23. juni 2020

ønskebørn74

Anonym skriver:

det lyder som om de mangler ferieafløsning..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.