Jeg var til jobsamtale i sidste uge, og de lød egentlig meget interesseret, men pludselig sagde en af dem:
"Har du overvejet at komme i virksomhedspraktik?"
Og nej, det havde jeg ærlig talt ikke overvejet, jeg har alligevel kun været ledig i 14 dage. Men de begyndte at tale om at jeg jo kunne komme i virksomhedspraktik i 8 uger, og derefter komme i et forløb i et halvt års tid med løntilskud, og i den tid kunne begge parter jo se hinanden an. Til jobsamtalen var jeg lidt overrasket, og sagde at jeg jo kunne prøve og høre kommunen hvad de sagde, og så aftale vi at tales ved.
Jeg snakkede med kommunen, og de sagde at som dagpengemodtager kunne kun komme i virksomhedspraktik i 4 uger, og jeg kan ikke få løntilskud føren jeg har været ledig i 6 måneder. Jeg meldte tilbage til pågældende firma, og fik af vide at jeg ville høre fra dem. Jeg har ikke hørt noget endnu..
Jeg fik hurtigt en dårlig fornemmelse, som om de bare ville have mig længst muligt for færrest mulige penge, men jeg ved ærlig talt ikke hvor normalt de er? Og jeg har altid haft en klar opfattelse af at man brugte de første tre måneders prøvetid på at se hinanden an?
Jeg skal heldigvis til flere jobsamtaler i denne uge, så jeg tænker at jeg takker nej til jobsamtale, men er nu nysgerrig på hvor mange der bliver tilbudt virksomhedspraktik og et forløb med løntilskud når de er til en jobsamtale hvor man tror man er til samtale om et job med normale vilkår? Har i prøvet det, og hvordan gik det? Fik i jobbet efterfølgende?
Anmeld
Citér