Skal jeg være bekymret?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.237 visninger
6 svar
3 synes godt om
7. juni 2020

Anonym trådstarter

Hej.

Jeg har en søn på 13 måneder som dårligt nok pludre (han kan sige bababa i lang tid af gangen men det er også det) og han reagere overhoved ikke på sit navn. Han er meget aktiv og meget fremme motorisk, så derfor flyver hans opmærksomhed rundt på alt muligt andet spændende. Vi har snakket om det måske er derfor han overhoved ikke høre efter og ikke vil holde fokus, men hvad tror i? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2020

Babilooo

Anonym skriver:

Hej.

Jeg har en søn på 13 måneder som dårligt nok pludre (han kan sige bababa i lang tid af gangen men det er også det) og han reagere overhoved ikke på sit navn. Han er meget aktiv og meget fremme motorisk, så derfor flyver hans opmærksomhed rundt på alt muligt andet spændende. Vi har snakket om det måske er derfor han overhoved ikke høre efter og ikke vil holde fokus, men hvad tror i? 

Det eneste jeg synes der lyder bekymrende er at han overhoved ikke reagerer på sit navn.

hvordan reagerer han på lyde? - er hans hørelse blevet tjekket?

Anmeld Citér

7. juni 2020

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

Det eneste jeg synes der lyder bekymrende er at han overhoved ikke reagerer på sit navn.

hvordan reagerer han på lyde? - er hans hørelse blevet tjekket?

hans hørelse er fin, han danser til musik og griner af fjollede lyde. Han kan sagtens koncentrere sig om legetøj. 

Anmeld Citér

7. juni 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Synes ikke det lyder bekymrende. Især ikke når han er fremme på andre punkter.

I den alder er sprogforståelsen faktisk vigtigst. 
Man kan fx øve ved at tage en dagligdags ting ( sut, sutsko, kop, bamse - hvad han nu kender og bruger fra dagligdagen) og lægge på gulvet et par meter fra ham. Så lege lidt og så sige “ hvor er sutten henne? “ kan du give mor sutten ?” Og så skulle han gerne lede og evt kravle/gå hen til sutten og forsøge at give til mor. Måske med lidt hjælp i starten. Det træner sprogforståelsen og betyder at han ved hvor ordet “ sut” betyder. 

Tal en masse med ham, spørg en masse ting. “ vil du have flere blåbær?”” Mere at drikke ? Osv. 

Så skal det med ordene nok komme. Min ældste sagde ikke et ord indtil han var 1,5 år. Pludselig efter 14 dages sommerferie begyndte han at snakke og lærte derefter 2-3-4 nye ord hver dag. Han talte i hele sætninger som 2 årig og scorede højt i sprogvurdering som 3 årig. Så øv og tal med jeres barn, så skal det nok pludselige komme  

Anmeld Citér

7. juni 2020

Soonmom

Det jeg hæfter mig ved er også at han ikke reagerer på sit navn, ville helt sikkert få hørelsen tjekket. 

(og man kan godt have problemer med hørelsen selvom man kan høre musik osv. Det kommer an på lydniveauer, toneart mm) 

Anmeld Citér

8. juni 2020

Marie2016

Jeg synes tit, at det er svært at vurdere, når man ikke har mødt barnet, men bare får en kortere skriftlig beskrivelse.

Der findes børn, som er forsinket sproglig i forhold til de almindelige milepæle, men når de først får hul på sproget, så taler de fint. På den anden side findes der børn med store sproglige vanskeligheder, hvor forældrene ville ønske, at de havde bedt om hjælp meget tidligere.

Det er svært at vurdere, hvordan det bliver for din søn, når vi ikke har mødt ham, men hvis du er bekymret, synes jeg at du skal kontakte sundhedsplejersken. Hun kan bedre vurdere situationen end os herinde og hun vil sikkert vide, hvem der kan hjælpe jer videre, hvis det bliver nødvendigt

Anmeld Citér

8. juni 2020

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg ville få tjekket ørene for en sikkerhedsskyld. 

Begge mine børn er ørebørn, og det har bare haft stor betydning for sproget.

den store snakkede først da hun var 3, men hun snakker fint nu. Ja, faktisk uafbrudt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.