Strækmærker og vægtøgning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

575 visninger
7 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. juni 2020

Anonym trådstarter

Hej alle, som overskriften fortæller så handler dette om strækmærker og vægtøgning. Og før nogle slår mig oven i hovedet, så jo, jeg ved godt at laver et barn og jo, jeg elsker min baby inde i maven overalt på jorden! 
Men sagen er, jeg kan ikke forlig mig med nye strækmærker eller den vægtøgning jeg allerede har fået mig. Jeg har altid været en lille spirrevip på 58 kg, og nu vejer jeg 73 kg og jeg har her til morgen opdaget strækmærker, og jeg har på intet tidspunkt igennem mine 25 års levetid haft sådan et.

Jeg er kun 26+3, så der er stadig lang vej endnu, og der vil dermed stadig kunne nå at komme flere, og mere vægtøgning.

Så kvinder, hvordan bevare i positiviteten igennem alle disse krop forandringer?? Jeg synes det er svært, også selvom jeg er ved at lave den smukkeste lille baby..

Er der nogle af jer, der har fået jeres krop tilbage forholdsvis hurtigt? Og kunne I mindske jeres strækmærker efterfølgende, altså få dem til at blive mindre synlige??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2020

Babilooo

Smøre kroppen med olie. 
jeg vil sige at 15 kg ved uge 26 også er forholdsvis meget. Jeg tog ca 12 kg på ialt, og var tilbage til normalvægt ca 20 -30 dage efter fødsel. Meget af det var væske og amningen hjalp bestemt også.

For at være ærlig så er det bedste, du kan gøre at holde igen med kage, slik eller andre ting, og begrænse vægtøgningen den sidste del af graviditeten. 

Stort tillykke med at skulle være mor!

Anmeld Citér

5. juni 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle, som overskriften fortæller så handler dette om strækmærker og vægtøgning. Og før nogle slår mig oven i hovedet, så jo, jeg ved godt at laver et barn og jo, jeg elsker min baby inde i maven overalt på jorden! 
Men sagen er, jeg kan ikke forlig mig med nye strækmærker eller den vægtøgning jeg allerede har fået mig. Jeg har altid været en lille spirrevip på 58 kg, og nu vejer jeg 73 kg og jeg har her til morgen opdaget strækmærker, og jeg har på intet tidspunkt igennem mine 25 års levetid haft sådan et.

Jeg er kun 26+3, så der er stadig lang vej endnu, og der vil dermed stadig kunne nå at komme flere, og mere vægtøgning.

Så kvinder, hvordan bevare i positiviteten igennem alle disse krop forandringer?? Jeg synes det er svært, også selvom jeg er ved at lave den smukkeste lille baby..

Er der nogle af jer, der har fået jeres krop tilbage forholdsvis hurtigt? Og kunne I mindske jeres strækmærker efterfølgende, altså få dem til at blive mindre synlige??

Jeg var også på 58 kg før min første graviditet og jeg stoppede med at veje mig Med nr. 1 , da jeg ramte 70 kg. Jeg kunne slet ikke have det. Med nr. 2 tog jeg maks 10kg på. Nu er det 3 år siden jeg har været gravid og min vægt ligger stabilt på 51-52 kg. Jeg kan simpelthen ikke komme højere op i vægt, selvom jeg gerne ville ramme de 55kg. Med nr. 1 tog det 3 måneder før jeg var nede på mon før Graviditetsvægt og med nr 2 gik der maks 14 dage og så fortsatte vægttabet altså bare. Jeg har intet gjort for at tabe mig, tilgengæld har jeg ikke nær så meget tid til at spise som før i tiden. Det skal gå lynhurtigt med to små børni spisesituationerne. 

Anmeld Citér

5. juni 2020

serinasmor

altså jeg fik strækmærker som teenager hvor kroppen udviklede former ... de er fine sølvfarvede/hvide i dag - og har været det i mange år .. måske gik der et par år før de falmede. 

Strækmærker kan man egentlig ikke gøre så meget ved - men tiden heler dem ... 

hvor mange har du fået og hvor store er de mon? nogle får jo ingen - og andre får hele maven fuld

Anmeld Citér

5. juni 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Med den første tog jeg 32 kg på.. og jeg spiste ikke usundt og var aktiv med lange gåture hver dag og diverse øvelser hjemme på gulvet...

Jeg tror bare man tager mere på første gang da det er noget kroppen ikke har prøvet før og derfor hamstrer den ekstra til depoterne af det man spiser...

med nr 2 var det 12 kg...

og denne gang tror jeg det er 15 kg...

jeg havde virkelig mange strækmærker første gang... gik fra 85 kg til 118 kg da jeg var i fødsel...

i dag selvom jeg er gravid og kun har 4 uger tilbage til termin er de gamle strækmærker ikke kommet tilbage.. de er stadig små lyse striber henover maven..

jeg læser gang på gang og snakker med jordemoder og læge... og der er ikke noget at gøre mod strækmærker... det er muligvis genetisk betinget hvor meget man får...

jeg har det svært denne gang med at vægten er blevet det højere da jeg var i gang med at tabe mig efter nr 2 da jeg blev gravid igen.. så det at være over de 100 kg igen efter at have ramt de 88 kg er svært at acceptere lige nu...

så jeg sørger for at tænke på hvad de ekstra kilo er fra...

gravid app'en man kan hente til 30 kr på playstore er super god til at følge med i hvorfor man tager de kilo på man gør...

det har hjulpet mig at tænke på det som: nu er det mælkefedtdepoterne der dannes og derfor gik vægten opad.. nu bliver der dannet mere fostervand så er det derfor vægten går opad igen.. osv osv...

der findes også en side der har videoer af at baby vokser i 3D animation hvor de fortæller på engelsk hvad der sker med baby.. det er virkelig også fantastisk at følge med i...

Fra foster til baby, se fosterudvikling i livmoderen her ⇒

denne her :)

Anmeld Citér

5. juni 2020

AnoMor

Jeg tog 16 kg på da jeg ventede min søn. Vejede kun 48 kg da jeg blev gravid. Så det var helt uvant pludselig at blive “tyk”. Slap for strækmærker og tabte 11 kg den første måned efter fødsel. Det var primært væske jeg havde. Også hjalp amning også på det. 
jeg har dog beholdt de sidste 5 kg da jeg var for tynd i forvejen. 

Anmeld Citér

5. juni 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg tog 23 kg på første gang. Smurte med olier hver dag. Fik en del strækmærker nederst på maven ( under navlen agtigt). 
Anden gang tog jeg 15 kg på. Smurte ikke en dag. Fik flere strækmærker ( længere ud mod siderne agtigt) og et par enkelte over maven. 

Helt ærligt, så skulle jeg lære at leve med min ‘nye’ krop efter jeg blev mor for første gang. Pludselig står man der med en mave der er slap ( selvom man taber selve kg vil maven ofte være længere tid om at trække sig sammen) og med nye dybe røde strækmærker steder man aldrig har haft det før. Jeg fødte min ældste i december og den første sommer var ikke sjov. 
Jeg skulle virkelig lære at accepterer den nye krop og det er faktisk helt okay. 
Med tiden lærer man det og bare 1år efter er strækmærkerne utrolig utydelige. De vil altid være der og forsvinder aldrig, men man lærer at leve med dem og de bliver meget mere utydelige med årene. 

Her med nr2 har jeg været fuldstændig ligeglad med de strækmærker der måtte komme og ligeledes også med kroppen bagefter. Det er en del af det, det er mor kroppen - på godt og ondt. 

Anmeld Citér

6. juni 2020

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Jeg har også hørt at strækmærker er genetisk bestemt. Min mor fik ingen og jeg har to børn og fik heller ingen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.