Rygning under graviditet...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2009

Sandra21

Jeg vil dog også mene det er den gravides eget valg om man vil ryge under graviditeten eller ej.

Jeg selv stoppede med det samme da vi fandt ud af jeg ventede mig, da det i mit hovede ser helt forkert ud når en gravid sidder med en cigaret i hånden.

Der er jo også blevet foretaget undersøgelser der viser hvor meget det kan skade barnet og være med til at foresage Astma f.eks.  Men som sagt er det den gravides eget valg.

Knus Sandra 25 + 4

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2009

Barbamama

Tulle28 skriver:

Vi kan diskutere dette emne fra nu og i al evighed - der er så mange klynkere i vores samfund, hvis du spørger mig!

Alting er samfundets skyld, hvad enten det er rygning, fedme, alkohol. Vi vil alle bare ha´ha´ha´, om det så er mere i bistand, mere i SU osv. osv. Vi har det så skidegodt i Danmark vi skulle skamme os!!

Du begyndte selv at ryge - hold selv op igen. Det er min holdning, hvor hårdt det så end lyder. Det kan godt være det er svært, men det skylder man sgu sit ufødte barn - det har IKKE bedt om at blive sat i verden og det kan IKKE selv vælge rygningen fra!

Lige mine ord!!!! Det er også det jeg bliver ved med at tænke. Barnet har ikke selv bedt om at komme til verden og så starter den sit spæde liv med at blive forpestet af røg. Det er bare så synd.

Og jeg ved ikke rigtig om jeg synes der burde være mere hjælp til rygere end der er nu. Jeg kan på en måde godt se dit synspunkt at så mange andre kan få hjælp. Der findes jo en cigaret-erstatning i form af nicotin-tyggegummi, men det ved jeg ikke om man må tage når man er gravid men det er vel næsten bedre end at indånde alle de farlige stoffer??? Men der er da alle mulige former for hjælp i form af rygestopkurser og man kan tale med sin læge og få hjælp, man kan prøve hypnose eller akupunktur. Der er jo altså flere muligheder end at læne sig tilbage og sige:Jeg kan ikke...

Anmeld

26. oktober 2009

guggle

qp skriver:

Jeg hører hvad du siger når du b.la siger at vi er dårlige uansvarlige forældre der kommer med tynde undskyldninger for, at ryge. Men hører du os når vi siger, at vi simpelthen ikke kan magte at stoppe? Tror du virkelig, at der nogen der tænker "nu skal mit barn have det dårligt"?

Hvorfor fastholde mennesker i "at være dårlige forældre" fremfor, at udvise dem den respekt og høre hvad de siger når de siger, at det rent faktisk er pisse svært, at stoppe?

Og derefter.... hvad tror du er mest effektivt i, at hjælpe nogle mennesker der besidder en afhængighed - At stemple dem som dårlige og uansvarlige forældre? - eller forsøge, at forstå at rygning er en afhængighed som nogle ikke bare kan magte, at komme ud af?

Jeg tror virkelig ikke, at folk kan forstå alvoren i rygeafhængighed hvilket er hvorfor mange ofte har en tendens til, at dømme gravide rygere som mennesker der bevidst vælger, at påføre skade på deres børn.

Jeg synes i det hele taget samfundet burde se mere alvorligt på gravide rygere - for selv om jeg har røget under min graviditet, så er der intet der kan retfærdiggøre det.

I Danmark findes der eks. antabus for mennesker med alkoholafhængighed og ved stofafhængighed findes der substutionsmidler som eks. metadon. Vi tilbyder vores afhængige medborgere "en hjælp ud af afhængigheden" og det er ydmere et tilbud ALLE kan få.

Når rygning under graviditeten er skadeligt for fostret mener jeg også, at der burde være en form for antabus imod rygning på ligefod med andre hjælpemidler i forbindelse med afhængighed.

Hvis jeg havde mulighed for en eller anden form for ryge-antabus, ville jeg 100% sikkert have taget imod den.

At være ikke-ryger fratager jer da ikke retten til, at tænke i det større perspektiv.....

1. Jeg kan ikke vise folk der bevidst skader deres barn respekt!

2. Der er tusindevis at gratis rygestop kurser/tilbud, men ønsker man det bedste for ens barn, læner man sig da ikke tilbage og venter på at andre skal gøre noget. Man må aktivt deltage i kampen og afprøve alle muligheder. Også selvom det så skal koste én penge.... Sådan er det jo...det er hårdt, dyrt og koster blod, sved og tårer, men vi skylder dem det bedst af det bedste!

Hvilke tilbud/kurser og alternative behandlingsmuligheder har i da prøvet???? 

Jeg er gammel ryger, havde røget i utrolig mange år da jeg blev gravid og var bestemt ikke bare hyggeryger... Jeg har prøvet at stoppe millioner af gange, men har altid givet op til sidst... Men når det handler om ens eget behov frem for et lille barns sundhed, så må man simpelthen lide. det var ikke nemt. Der gik også 4 år før jeg havde "glemt" den last. Jeg kunne ikke se en film hvor der var en der røg, være i selskab med rygere eller gå ind på en tank uden at jeg tænkte på smøger. Men så må man holde sig fra disse ting/steder. Der er hypnotisører der er så dygtige at de kan få folk til at stoppe med at ryge, men selvfølgelig skal viljen være til stede, for uanset hvor meget man så bliver hjulpet, handler det om at holde sig fra vanen, når først afhængigheden er forduftet. Vanen er faktisk den største last i årene efter et rygestop. Jeg kunne ikke bruge nogle af de rygestopsmidler man kan købe, for for mig var det ikke kun afhængigheden af nikotinen, det var ligeså meget afhængigheden af at inhallere og føle en kvælende nikotin os i halsen. Men rygninig er skadeligt og meget usundt. Var total tit syg, havde halsbetændelser og lungebetændelser med jævne mellemrum osv.. Eftter jeg er stoppet med at ryge er jeg en person der max. er syg 1. gang hver 4. år.

Brug pengene i bruger på smøgerne til et rygestop og derefter kan i og jeres børn få glæde af de mange kroner der bare går op i røg. Man skylder også sit barn at passe på sig selv. Rygning er skadeligt og kan medføre døden........og hvad så med jeres barn???? Der er ikke noget mere forfærdeligt end et barn der har mistet en forældre.

Anmeld

26. oktober 2009

MyntheMus

Syntes det er sjovt som alle bruger denne som "undskyldning" : " Min mor røg da hun ventede mig, og jeg fejler ingenting" ...

Jeg kan gøre det kort : Jeg mener at barnet hjem( livmoderen ) er et fuldkomment røgfrit område. Der skal hverken ryges eller drikkes. Basta!

rygning foregår udenfor her. Er vi andre steder fortælle jeg dem også min holdning til dette. Heldigvis er familen indforstået, så de ryger også udenfor hos dem selv, når vi kommer på besøg.

Rygning og børn hører under ingen omstændigheder sammen. Det er min mening.

Anmeld

26. oktober 2009

Sees

MyntheMus skriver:

Syntes det er sjovt som alle bruger denne som "undskyldning" : " Min mor røg da hun ventede mig, og jeg fejler ingenting" ...

Jeg kan gøre det kort : Jeg mener at barnet hjem( livmoderen ) er et fuldkomment røgfrit område. Der skal hverken ryges eller drikkes. Basta!

rygning foregår udenfor her. Er vi andre steder fortælle jeg dem også min holdning til dette. Heldigvis er familen indforstået, så de ryger også udenfor hos dem selv, når vi kommer på besøg.

Rygning og børn hører under ingen omstændigheder sammen. Det er min mening.

Sjovt, for den undskyldning har jeg ikke brugt - Ingen af mine forældre ryger !
Jeg var ikke stærk nok psykisk til at stoppe med at ryge - JEG PRØVEDE, og da jeg gik helt ned over det, så min læge hellere at jeg røg, de 2-5 smøger om dagen, end at jeg gik og var ked af det, sur, fustreret og stresset !
Jeg fuldte min læges råd, det er vel ikke forkert ?
Man stoler ved på sin læge, gør man ikk ?

Anmeld

26. oktober 2009

LouiseNielsen

Kunne aldrig drømme om at bede folk ryge et andet sted end hvor mit barn er, hvis jeg er uden for mit eget hjem.... Syntes det er så uforskammet! Hvis jeg ikke kan tåle at folk ryger når mit barn er i nærheden, så må jeg dælme holde mig væk....

Her hjemme er der også røgfri når Nicklas er oppe. Om aftenen hvis vi har gæster må folk gerne ryge efter Nicklas er lagt i seng, for så kan jeg lufte ud mens, og ikke mindst bagefter inden han står op næste morgen!

Min mor ryger, men jeg ville da aldrig bede hende om at gå uden for eller ind i et andet rum for at ryge..... Men vil vil ikke have folk siddder med min søn mens de ryger, og de skal ikke puste ud hen mod ham! Men hos mine forældre står der altid et vindue åben så der er ikke total lukket til af røg...

Anmeld

26. oktober 2009

MyntheMus

NoOne skriver:

Sjovt, for den undskyldning har jeg ikke brugt - Ingen af mine forældre ryger !
Jeg var ikke stærk nok psykisk til at stoppe med at ryge - JEG PRØVEDE, og da jeg gik helt ned over det, så min læge hellere at jeg røg, de 2-5 smøger om dagen, end at jeg gik og var ked af det, sur, fustreret og stresset !
Jeg fuldte min læges råd, det er vel ikke forkert ?
Man stoler ved på sin læge, gør man ikk ?

Jeg retter lige så : "Syntes det er sjovt som MANGE........"

2-5 smøger er ikke meget. Går ud fra du røg flere inden?! Jeg syntes trods alt det betyder noget at man skærer lidt ned på forbruget, hvis man da slet ikke kan stoppe. Hellere det end at ryge uændret. At gå fra 20 til 5 smøger har da betydning, trods alt..

Anmeld

26. oktober 2009

Sees

MyntheMus skriver:

Jeg retter lige så : "Syntes det er sjovt som MANGE........"

2-5 smøger er ikke meget. Går ud fra du røg flere inden?! Jeg syntes trods alt det betyder noget at man skærer lidt ned på forbruget, hvis man da slet ikke kan stoppe. Hellere det end at ryge uændret. At gå fra 20 til 5 smøger har da betydning, trods alt..

Jeg gik fra 15-20 smøger om dagen til at ryge 2-5 .. MAX 5, og det var jeg virkelig stricks med !!
Jeg ryger udenfor, og stadig MAX 5 smøger om dagen.

Anmeld

26. oktober 2009

MyntheMus

Jeg siger da heller  ikke " Hvis i ryger, så kommer vi ikke eller noget. " - De kender bare til min mening om spædbørn og rygning, og har derfor valgt ikke at ryge indenfor når vi er der.

Når min datter bliver ældre er jeg nok heller ikke ligeså pylleret/fanatisk mht røg. - Syntes bare det er forkert at have et spædbarn i et tilrøget lokale. Deres lunger er sq så små og sarte.

Anmeld

26. oktober 2009

MyntheMus

LouiseLarsen skriver:

Kunne aldrig drømme om at bede folk ryge et andet sted end hvor mit barn er, hvis jeg er uden for mit eget hjem.... Syntes det er så uforskammet! Hvis jeg ikke kan tåle at folk ryger når mit barn er i nærheden, så må jeg dælme holde mig væk....

Her hjemme er der også røgfri når Nicklas er oppe. Om aftenen hvis vi har gæster må folk gerne ryge efter Nicklas er lagt i seng, for så kan jeg lufte ud mens, og ikke mindst bagefter inden han står op næste morgen!

Min mor ryger, men jeg ville da aldrig bede hende om at gå uden for eller ind i et andet rum for at ryge..... Men vil vil ikke have folk siddder med min søn mens de ryger, og de skal ikke puste ud hen mod ham! Men hos mine forældre står der altid et vindue åben så der er ikke total lukket til af røg...

Jeg siger da heller  ikke " Hvis i ryger, så kommer vi ikke eller noget. " - De kender bare til min mening om spædbørn og rygning, og har derfor valgt ikke at ryge indenfor når vi er der.

Når min datter bliver ældre er jeg nok heller ikke ligeså pylleret/fanatisk mht røg. - Syntes bare det er forkert at have et spædbarn i et tilrøget lokale. Deres lunger er sq så små og sarte.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.