Hejsa,
Jeg kunne godt bruge lidt input. Min mand og jeg er nemlig lidt i tvivl om, om vores søn er godt nok med aldersmæssigt. Vi skal snart til samtale i vuggestuen, men ville lige høre andre inden da. Jeg har to børn fra tidligere forhold, men kan ikke huske, hvordan de var i den alder.
Vi ved, at vores søn har sproglige problemer. Han er ørebarn og har dræn så umiddelbart tror vi det er mistanken. Det er hans udtale, den er gal med. Han har super flot ordforståelse og er rigtig dygtig til at kommunikere, bruger meget sit kropssprog, når det bliver klart for ham, at han ikke bliver forstået. Fx vifter med foden, imens han siger "go nå" (sko på) eller trækker os hen til det han vil og peger på det. Han taler i små sætninger "det min sut" fx og han har da en hel del ord, men hvis man ikke kender ham, er det meget svært at forstå ham. Hvad kunne jeres med sprog i den alder?
Så tænker vi også at hans selvhjulpenhed kunne være meget bedre på nogen områder. På andre er han fint med, altså spiser og drikker selv, hjælper til i det huslige og er vild med det. Men han kan ikke selv tage tøj og overtøj af og på. Han er begyndt ind i mellem at have held til at tage skoene af (men ikke på) og jakken af (med lidt støtte). Problemet er at han mister tålmodigheden og bliver frustreret, når det er svært, så det er svært at lære ham det. Kunne jeres selv klæde sig af og på i den alder?
I vuggestuen siger de han er glad for at være der og leger godt, men kan blive vældig frustreret fordi han ikke kan forklare, hvad han vil og hvordan han har det, og så kaster han med ting i afmagt eller får en lidt uheldig adfærd overfor de andre børn.. Det gør os selvfølgelig noget kede af det..
Og så har han også noget sansemæssigt med han på den ene side af meget sansesøgende, men på den anden side er meget bange for høje lyde. Bliver panisk når jeg støvsuger eller vi bruger fx røremaskine..
Anmeld
Citér