1 år og 8 måneder sover kun 8t om natten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.325 visninger
7 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. maj 2020

Anonym trådstarter

Hej 

Nu prøver jeg at skrive herinde, da vi er godt møre efterhånden. 

Vi har en skøn pige på 1 år og 8 måneder. Hun er glad, smilende, aktiv og får stor ros i vuggestuen for sin udvikling.

Men på søvnområdet fungerer det ikke for os. Hun sover ca 1.5t lur fra ca kl 12 og er egentlig ret nem at putte der. Hjemme sover hun i barnevognen og i vuggestuen sover hun inde. Men om aftenen fungerer putningen ikke. Vi putter omkring kl 20 men hun sover først kl 21.30 - 22 og så vågner hun igen kl 6 frisk og glad. Det er jo slet ikke nok og vi er efterhånden også godt møre over at bruge 2t på putningen hver aften. Og over ikke at have noget tid, mens hun sover, til lige at få ordnet lidt praktisk eller bare slappe lidt af. Vi prøvede at putte kl 19 i en periode, men det betød bare putningen tog 3 t og hun stadig først sov kl 21.30-22..

Kan det passe at hun ikke har behov for at sove mere? Når jeg kigger på fx netsundhedsplejerske, så burde hun jo sove omkring 11t om natten og der er vi godt nok langt fra. Har I nogle råd til hvordan vi får forbedret søvn og putning?

Vi putter hende i sin tremmeseng, som står op af min seng. Vi putter hende og synger et par godnatsange men hun mosler rundt, rejser sig og efterspørger at komme op i vores seng og ligger ellers bare og sparker på tremmerne og falder ikke i søvn. Min mand eller jeg tilbyder at holde hende i hånden og ja, 2t senere så er der succes og vi er totalt bombet. Hvis jeg rykker mig væk fra sengen, fx bare ligger mig en halv meter væk og lader som om jeg sover, så græder hun hysterisk indtil jeg ligger mig op af tremmesengen igen.Vi har prøvet at have hende i vores seng, men putningen tager stadig 2t og til gengæld sover vi alle dårligere, så det fungerer ikke. Vi har kørt med nuværende rutine i 1.5 måned og der er ingen fremgang. Vi havde 2 gode uger med putning i slut marts, men så blev det sommertid. Ellers har aftenputningen faktisk ikke fungeret på noget tidspunkt, siden jeg stoppede med amning da hun var 11 måneder.

Så er der nogle gode råd? 

Det skal siges at når hun en sjælden gang imellem sover hos mine forældre, så sover hun også først kl 21.30-22 og vågner stadig omkring kl 6.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2020

Soonmom

Jeg ville helt sikkert putte kl 19 senest.

Putningen skal være den samme hver dag og I skal have lagt en taktik fra start af. Fx en sang og så godnat (ingen hånd ikke op i jeres seng), det lyder som om hun forsøger at holde sig vågen.

Kan give min erfaring hvordan jeg putter.

Vi giver nattøj på og så er der rolig leg/bøger et eller andet den sidste halve-hele time 

Når kl er 18:50/19:00. Krammer og møsser vi godnat og man får lige en lille tår at drikke.

Så går vi ud og lukker døren. Og alle børn ligger sig til at sove (selvfølgelig er der perioder hvor der bliver kaldt og forsøgt at finde på en masse at lave, men vi bliver aldrig derinde for så tager det netop 1 time + at putte og det har vi simpelthen ikke tid til.).

Alle børn sover på ca 10 min. (10 mdr, 3 år og 4 år).

Når I forsøger med nye tiltag er det vigtigt at I prøver dem af i ca 14 dage før i ændre taktik igen

Anmeld Citér

11. maj 2020

Anonym

Har I prøvet at putte tidligere? 

Vores ældste har samme problem. 
Om vi putter kl 20 eller 23 - så står hun op kl 6. Det har hun gjort altid. 
MEN hvis vi starter aftenritual kl 18.45. Så sover hun fra ca 19.30

Hun bliver simpelthen overkørt og overtræt hvis vi begynder at putte efter 18.45.. den er stensikker. Hun står stadig op kl 06... 

Hun er i øvrigt 4,5 år.. og det har været sådan siden hun var 8 måneder.

Hvis vores falder i søvn - om det er kl 11 eller kl 15 om dagen, så går hun i seng kl 23... men står stadig op kl 06. 
Vores datter har simpelthen kun 10-11 timer i døgnet - og bruger hun nogle af timerne om dagen - jamen så cutter hun dem om natten. 

Jeg vil forsøge at putte 18.30/45 i 14 dage. 

Anmeld Citér

11. maj 2020

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Jeg ville helt sikkert putte kl 19 senest.

Putningen skal være den samme hver dag og I skal have lagt en taktik fra start af. Fx en sang og så godnat (ingen hånd ikke op i jeres seng), det lyder som om hun forsøger at holde sig vågen.

Kan give min erfaring hvordan jeg putter.

Vi giver nattøj på og så er der rolig leg/bøger et eller andet den sidste halve-hele time 

Når kl er 18:50/19:00. Krammer og møsser vi godnat og man får lige en lille tår at drikke.

Så går vi ud og lukker døren. Og alle børn ligger sig til at sove (selvfølgelig er der perioder hvor der bliver kaldt og forsøgt at finde på en masse at lave, men vi bliver aldrig derinde for så tager det netop 1 time + at putte og det har vi simpelthen ikke tid til.).

Alle børn sover på ca 10 min. (10 mdr, 3 år og 4 år).

Når I forsøger med nye tiltag er det vigtigt at I prøver dem af i ca 14 dage før i ændre taktik igen

Tak for input og svar. Jeg kan godt lide måden du beskriver, det ville jo være noget nær et ønskescenarie, men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal føre den ud i livet uden at hun bliver hysterisk ked af det. Som sagt græder hun bare jeg lægger mig lidt væk, så vil aldrig komme ud af værelset før hun græder. Og hun skal ikke græde sig selv i søvn.

Vi har som nævnt prøvet at putte kl 19, det gjorde vi i en måneds tid i starten af året, men det kan være at vi skal prøve igen. 

Anmeld Citér

11. maj 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Har I prøvet at putte tidligere? 

Vores ældste har samme problem. 
Om vi putter kl 20 eller 23 - så står hun op kl 6. Det har hun gjort altid. 
MEN hvis vi starter aftenritual kl 18.45. Så sover hun fra ca 19.30

Hun bliver simpelthen overkørt og overtræt hvis vi begynder at putte efter 18.45.. den er stensikker. Hun står stadig op kl 06... 

Hun er i øvrigt 4,5 år.. og det har været sådan siden hun var 8 måneder.

Hvis vores falder i søvn - om det er kl 11 eller kl 15 om dagen, så går hun i seng kl 23... men står stadig op kl 06. 
Vores datter har simpelthen kun 10-11 timer i døgnet - og bruger hun nogle af timerne om dagen - jamen så cutter hun dem om natten. 

Jeg vil forsøge at putte 18.30/45 i 14 dage. 

Tak for svar. Vi har prøvet at putte kl 19 i en måneds tid, så tog det bare 3t at putte, men vi må prøve at putte tidligere igen, vi har jo ikke det store at tabe. 

Anmeld Citér

11. maj 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Tror jeg ville begynde på en helt ny rytme. Jeres datter er vidst kommet ind i en dum rutine. Så jeg ville nok flytte hendes seng, nyt sengetøj på, ny bamse og helt ny puttemetode - simpelthen starte forfra. 

Måske er hun stor nok til selv at falde i søvn, måske skal I gå ud ( og selvfølglig komme ind hvis hun græder), men ellers gøre det kedeligt.

Og ja så put tidligere, kl 20 er sent for en i den alder. Put 18:30/19, og begynd på putteritual med nattøj/en bog/tandbørstning omkring kl 18 så der er tid til at det er roligt. 

Herhjemme har vi en på 14 måneder og 4 år, de puttes begge 19 og er lillebror alt for overtræt tager det faktisk længere tid, normalt tager det 10-15 min, men er han overtræt kan det måske tage 30-45 min. 

Anmeld Citér

11. maj 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg vil sige det som vores sundhedsplejerske sagde til os:

"hvis barnet er glad og frisk og følger sin udvikling, så drop statistikkerne og følg barnets behov"

det følger jeg stadig...

vores mindste på samme alder som din sover fra kl. 20-06.30 ca.. men ofte er der afbrydelser i løbet af natten..

vi begynder putningen kl. ca. 19 efter aftensmaden.. der er masser af tid og ro på... den store skal være i seng til kl. 21 for at kunne hænge sammen næste dag så der er plads til at det tager tid med den lille...

først er det vasketid- han kan ikke tåle bad før sengetid pga børneeksem så det er afvaskning enten ved håndvasken på toilettet hvis han er frisk eller også en klud på puslebordet...

dernæst pjatter vi lidt i mens vi skifter til heldragt som han bruger om natten.. vi synger lidt og snakker lidt om det der er sket i løbet af dagen eller hvad han kan se ud af vinduet...

så kommer han ned i mens jeg lige rydder op..

så er det tid til at han får låget til sin sutteflaske imens jeg laver den, enten går han ind og sidder hos sin far imens eller også ligger han i sin seng med sin sut og sovemus og leger med låget...

når jeg har lavet flasken så får han den enten i sengen hvis han er meget træt eller kommer op og ligger i vores seng på sin fars pude (med sin egen pude ovenpå for at den ikke bliver alt for savlet til) imens han spiser sin flaske..

dernæst ligger vi og putter ved siden af hinanden indtil han sover og så bærer jeg ham ned i hans tremmeseng som står for fodenden af vores seng med den lave side ind imod os så han selv kan kravle op til os hvis han vågner..

nogen gange vil han gerne at jeg synger for ham i mens vi ligger der og andre gange ligger vi bare og putter..

Anmeld Citér

11. maj 2020

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg ville starte en ny rutine. Jeg ved ikke om I allerede gør sådan. Men vi går på værelset, han bliver skiftet, nattøj på, børste tænder. Så finder jeg to korte bøger (Kaj bøger er gode) og synger 2 sange. Synger de samme to i en lang periode så de bliver forbundet med putning og skifter en ud efter noget tid. 
når vi har sunget siger jeg godnat, kysser godnat og går. Sådan har vi gjort siden han var 8 måneder. Jeg ville starte putteritualet allerede kl 18.30. Sådan så der bliver sagt godnat senest kl 19. 
i starten vil hun nok græde, I går ind til hende, trøster og kysser godnat og går igen og bliver ved på samme måde. Det vil sige I bliver ikke, men kommer tilbage hver gang hun græder og trøster og kysser godnat igen. Efter nogen dage vil hun så småt begynde at forstå rutinen 
men alle mine har haft en periode hvor de har haft behov for jeg eller far lå med dem og det har vi bare gjort. Så det kan også være hun bare har et behov for at I er ved hende til hun falder i søvn. I disse perioder har vi haft vores liggende i vores seng med mig eller far så der ikke bliver moslet rundt og dermed hurtigere faldet i søvn. 
Held og Lykke - håber snart det vender for ved hvor vigtigt den lille voksentid om aften er

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.