Middagslur eller ej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.252 visninger
4 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. maj 2020

Tinstin

Der er mange spørgsmål om det her emne og nu blev det min tur til at stille det, da jeg har brug for andres syn på sagen... Skal min søn mon snart skippe sin lur?

Han er 3 år og sover stadig sin middagslur i en barnevogn i haven, som han altid har gjort. I disse tider henter jeg ham fra børnehaven ved middagstid og så sover han herhjemme. Han virker træt, er relativt nem at putte og sover godt en time... men så sover han også først kl. 21 eller 21:30 igen...! Han står op ca. kl. 7 om morgenen, vågner af sig selv.

Når han ikke sover middagslur er han helt ubrugelig fra ca kl. 16 og kan nemt puttes kl. 19. Det virker bare synd, fordi han er så træt sidst på dagen, men omvendt er det skønt for os voksne, at han kan sove så tidligt.

Ville I skippe den og lade ham være ekstra træt sidst på dagen i nogle måneder eller ville I fastholde luren og så bare acceptere, at han sover der kl. 21?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Tinstin skriver:

Der er mange spørgsmål om det her emne og nu blev det min tur til at stille det, da jeg har brug for andres syn på sagen... Skal min søn mon snart skippe sin lur?

Han er 3 år og sover stadig sin middagslur i en barnevogn i haven, som han altid har gjort. I disse tider henter jeg ham fra børnehaven ved middagstid og så sover han herhjemme. Han virker træt, er relativt nem at putte og sover godt en time... men så sover han også først kl. 21 eller 21:30 igen...! Han står op ca. kl. 7 om morgenen, vågner af sig selv.

Når han ikke sover middagslur er han helt ubrugelig fra ca kl. 16 og kan nemt puttes kl. 19. Det virker bare synd, fordi han er så træt sidst på dagen, men omvendt er det skønt for os voksne, at han kan sove så tidligt.

Ville I skippe den og lade ham være ekstra træt sidst på dagen i nogle måneder eller ville I fastholde luren og så bare acceptere, at han sover der kl. 21?

Hvis han falder let i søvn, og virker til at have brug for det, ville jeg lade ham beholde den. Synes det er synd at holde ham vågen, hvis han gerne vil tage en lur. 

Anmeld Citér

7. maj 2020

Soonmom

Så længe han falder i søvn uden problemer,ville jeg ikke tage den væk.

Anmeld Citér

8. maj 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

Min den store har altid haft et stort søvnbehov, og ku sagtens tage en lur på 1-2 timer midt på dagen, frem til hun var 5 år. Hun ville ik sove i børnehaven, så tit faldt hun i søvn på i bilen, på de 2 min det tog at køre hjem, hvorefter hun sov på sofaen, indtil vi sku spise aftensmad, også ku vi putte hende igen kl 19. Hvis hun ik fik luren, var hun total udkørt og ku slet ik spise aftensmad. Så vi valgte at hun ku sove. Hun er 11 1/2 år nu, og nogen dage kommer hun stadig i seng kl 19.30, og sover 6.15, hvor vi er nød til at trække hende ud af sengen. 

Den lille har et helt andet søvnbehov, og der var vi nød til at droppe middagsluren, da hun startede i børnehave, fordi vi ellers ik ku putte hende før kl 21-22 om aften. Hun springer gladeligt ud af sengen før kl 6 alle dage.

Så jeg ville som minimum vælge at lade ham hvile sig, evt bare i hans seng, eller få en lille lur. Vh Stine 

Anmeld Citér

12. maj 2020

Tinstin

Mange tak for jeres svar!

Jeg tror, I har ret. For at gøre et forsøg, så skippede jeg hans lur i lørdags og selvom han egentlig klarede det flot; altså han lagde sig ikke til at sove nogle steder eller blev helt ustyrlig, så var han bare helt træt i øjnene til sidst og ja, han sov kl. 19 og det var dejligt for de voksne her, men det var synd for knægten!

Så selvom han er over 3 år, ja så står den altså stadig på middagslur i barnevogn til ham Det nyder han. Og så må vi samtidig bare acceptere at han først sover ca. 20-20:30 om aftenen - det vigtigste er jo, at han trives.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.