Orientere forældregruppe om diagnose

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.321 visninger
3 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. maj 2020

Anonym trådstarter

Kære alle forældre.

Vi har en søn som går i 1. klasse i en almindelig folkeskoleklasse. Han har for et par måneder fået en autismediagnose.

Han har en god selvindsigt og har i en lang periode været opmærksom på, at han på nogle punkter er anderledes end hans klassekammerater og søskende.

Vi valgte derfor at være åbne omkring diagnosen og det har givet ham ro at vide at han ikke gør noget forkert, men at noget i hans hjerne er specielt og at han derfor har meget nemt ved nogen ting og meget svært ved andet. 

Han har også ytret ønske om at hans klassekammerater ved hvorfor nogle ting er svære og hvorfor han reagerer anderledes end andre på bestemte ting. Det vil hans klasselærer hjælpe ham med på mandag.

... og nu til mit spørgsmål:

Vi har sammen med klasselæreren besluttet også at orientere forældregruppen i forlængelse af at børnene får det at vide. Men hvad pokker skal man skrive i sådan en besked? Hvad ville I som forældre gerne vide, hvis det var et barn i jeres barns klasse? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. maj 2020

Mamacita til 2 piger

Kære alle forældre.

Vi har en søn som går i 1. klasse i en almindelig folkeskoleklasse. Han har for et par måneder fået en autismediagnose.

Han har en god selvindsigt og har i en lang periode været opmærksom på, at han på nogle punkter er anderledes end hans klassekammerater og søskende.

Vi valgte derfor at være åbne omkring diagnosen og det har givet ham ro at vide at han ikke gør noget forkert, men at noget i hans hjerne er specielt og at han derfor har meget nemt ved nogen ting og meget svært ved andet. 

Han har også ytret ønske om at hans klassekammerater ved hvorfor nogle ting er svære og hvorfor han reagerer anderledes end andre på bestemte ting. Det vil hans klasselærer hjælpe ham med på mandag.

... og nu til mit spørgsmål:

Vi har sammen med klasselæreren besluttet også at orientere forældregruppen i forlængelse af at børnene får det at vide. Men hvad pokker skal man skrive i sådan en besked? Hvad ville I som forældre gerne vide, hvis det var et barn i jeres barns klasse? 

Jeg har et særligt sensitivt barn og ved hvordan det er. Jeg har bare sagt som det er. Vil anbefale at skrive noget ala:

Kære medforældre i ... 

Vi føler det er tid til at melde ud at vores søn x har fået konstateret xxx - det vil for ham sige at følgende situationer især, kan være xxx 

Han er selv bevidst om det, men vi ved at det kan skabe konflikter/uoverensstemmelser mm. i klassen. Vi hjælper ham så godt vi kan og det skal ikke lyde som en undskyldning for adfærd/opførsel, men så ved I at der er en årsag og så vil det være dejligt, hvis I vil være behjælpelige med at tale med Jeres børn om hvorfor det opstår. Fx. at x’s hjerne er virkelig god til nogle ting og har svært ved andre ting. 
Vi håber I har lyst til at hjælpe x til at få en dejlig skoletid, trods udfordringerne, og imødeser meget gerne en direkte dialog, hvis der er problemer, så vi kan få løst det hurtigt. 

De bedste hilsner 

xxxx

Anmeld Citér

3. maj 2020

Malene76

Ja jeg synes bestemt I skal orientere forældregruppen også. Min søn går i 1. kl. og der er flere af drengene som jeg tænkte mit om da de startede i klasse sammen. En af dem er nu diagnosticeret med ADHD og det skrev forældrene ud i samarbejde med klasselæren. Jeg synes det er så godt for det giver en forståelse for hvorfor et barn evt. reagerer mere voldsomt eller anderledes på noget end de fleste måske ville. Jeg får som forældre nemmere ved legeaftaler hvis det er noget vi kan tale om. 

Min veninde har også en dreng med ADHD og tics og hun rejste sig op på det første forældremøde i klassen og fortalte om sin søn og det gjorde bare så meget for hans plads i klassen. Min veninde fortalte også hvordan man bedst kunne hjælpe hendes søn i forskellige situationer og det fik hun meget ros for af de andre forældre og sønnen har aldrigmanglet legeaftaler. 

mvh. Malene 

Anmeld Citér

3. maj 2020

Anonym

Jeg ville rigtig gerne have noget at vide om, hvordan jeg skal forholde mig - fx i forhold til legeaftaler, hvis der opstår en konflikt med mit barn eller sådan noget. Ellers kunne jeg måske godt gå hen og blive lidt berøringsangst.

så delvist en forklaring af, hvordan hans diagnose kommer til udtryk, og delvist nogle råd til hvordan man som voksen kan forholde sig til ham på en positiv måde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.