Har du afbrudt en graviditet ved diagnosen Downs?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.804 visninger
0 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. april 2020

EMMAK

Kære alle.

Jeg er - udover at være kommende mor - i gang med min afsluttende bacheloropgave på journalistuddannelsen - men jeg har brug for jeres hjælp. 

Jeg skriver om fosterdiagnostik, og hvordan kvinder oplever forløbet med undersøgelser, skanninger - men også de svære valg vi kan risikere at stå over for, hvis skanningerne ikke viser det, vi havde håbet på eller troet.

I den forbindelse vil jeg høre, om nogen af jer har afbrudt en graviditet, efter at skanningen og eventuelle prøver viste, at I ventede et barn med Downs Syndrom.

Det er til en uforpligtende, løs snak med mig om hvilke tanker, I gjorde jer, hvilke følelser der var på spil, og hvordan I havde det før, under og efter forløbet.

Jeg har på nuværende tidspunkt talt med et par, der valgte at gennemføre graviditeten ved kendt diagnose, et par der fik et barn med Downs Syndrom, som ikke var blevet ’opdaget’ i løbet af undersøgelserne – begge helt ærlige omkring de svære valg og mørke tanker, der kan følge med.

Men jeg vil også rigtig gerne høre omkring de tanker, der går igennem et par, når de får diagnosen, de valg der efterfølgende skal tages, og de overvejelser der ligger bag valget om at afbryde graviditeten.

Det er ikke for at udstille eller pege fingre, men alene for at nuancere og aftabuisere alle tre situationer og valg – samt zoome ind på, hvordan mødet med sundhedsvæsenet har været i den forbindelse.

I er velkomne til at stille spørgsmål eller skrive for at høre mere.

Svar endelig herinde eller send mig en mail på eklauridsen@dmjx.dk.

Med venlig hilsen
Emma Lauridsen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.