Vuggestue eller bedsteforældre, svært valg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.652 visninger
11 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. april 2020

Anonym trådstarter

Hej alle sammen

Min mand og jeg har fået os et kæmpe dilemma, nemlig om datteren skal starte i vuggestue igen på onsdag. Dertil skal det siges at vi har en nyfødt søn oven i det hele.

Farforældrene har meldt ud, at når hun starter i vuggestue igen, så må de trække sig da de er i risikogruppen - dvs. at de ikke "vil" se hverken os eller datteren + lillebror indtil der er meldt ud fra myndighederne at det er "okay."

Min mand starter på nyt arbejde d. 1. maj som enten kræver at han er væk hjemmefra eller vil kræve at han arbejder hjemmefra, og jeg er i gang med et behandlingsforløb for depression. 

Vi har identificeret følgende fordele og ulemper ved at få vores datter passet i daginstitutionen:

+Stabilitet for vores datter

+Arbejdsro for min mand

+Tid til barselsro for mig og min søn

+Giver plads til mødregruppe og behandlingsforløb

+Vores barn er socialt anlagt

-Vi bliver isoleret fra vores familie i en grad som vi ikke hidtil har været i corona-krisen

-Vi afskriver os muligheden for at få vores datter passet hvis vi nu selv skulle blive syge (eller andet opstår, morforældrene er ikke en mulighed pga. sygdom og arbejde)

-Risiko for sygdom (hvis hun nu bliver syg og alligevel bliver sendt hjem står jeg med to små børn og uden mulighed for aflastning fra min mands forældre)

Det skal siges at min mand håber at kunne få fordelagtige arbejdstider, men der skal jo stadig være tid og ro til at arbejde og lære det nye at kende. Vi står i en situation hvor vi føler, at uanset hvad vi vælger, så vil vi tabe. 

Har I nogle idéer/forslag og hvordan gør man helt lavpraktisk når man står alene med en to-årig og en på en måned?

På forhånd tak!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. april 2020

Missyou

Sådan tror jeg alle har det pt. Mine to børn jommmer afsted. Mormor er i risikogruppen og det betyder at de ikke vil kunne ses med hende- i hvert fald ikke med fysisk kontakt. Men jeg synes det er vigtigt de får deres hverdag og rutiner tilbage, og jeg kan få arbejdsro herhjemme. 

Anmeld Citér

13. april 2020

Soonmom

Hvis jeg havde mere barsel efter 1/5 holdt jeg dem hjemme pga restriktionerne ikke pga frygt for corona.

I din situation ville jeg da helt sikkert holde den 2 årige hjemme , så kan bedsterne måske passe når der er mødregruppe

Anmeld Citér

13. april 2020

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Hej alle sammen

Min mand og jeg har fået os et kæmpe dilemma, nemlig om datteren skal starte i vuggestue igen på onsdag. Dertil skal det siges at vi har en nyfødt søn oven i det hele.

Farforældrene har meldt ud, at når hun starter i vuggestue igen, så må de trække sig da de er i risikogruppen - dvs. at de ikke "vil" se hverken os eller datteren + lillebror indtil der er meldt ud fra myndighederne at det er "okay."

Min mand starter på nyt arbejde d. 1. maj som enten kræver at han er væk hjemmefra eller vil kræve at han arbejder hjemmefra, og jeg er i gang med et behandlingsforløb for depression. 

Vi har identificeret følgende fordele og ulemper ved at få vores datter passet i daginstitutionen:

+Arbejdsro for min mand

-Vi bliver isoleret fra vores familie i en grad som vi ikke hidtil har været i corona-krisen

-Vi afskriver os muligheden for at få vores datter passet hvis vi nu selv skulle blive syge (eller andet opstår, morforældrene er ikke en mulighed pga. sygdom og arbejde)

-Risiko for sygdom (hvis hun nu bliver syg og alligevel bliver sendt hjem står jeg med to små børn og uden mulighed for aflastning fra min mands forældre)

Det skal siges at min mand håber at kunne få fordelagtige arbejdstider, men der skal jo stadig være tid og ro til at arbejde og lære det nye at kende. Vi står i en situation hvor vi føler, at uanset hvad vi vælger, så vil vi tabe. 

Har I nogle idéer/forslag og hvordan gør man helt lavpraktisk når man står alene med en to-årig og en på en måned?

På forhånd tak!

Hvis det ikke var pga. Depressionen ville jeg klart holde den 2 årige hjemme, det er først i 3 års alderen de for alvor får behov for at “komme ud i verden”. Pasning før det er for samfundets skyld. Og så kan den pasning jo sagtens være okay og fin, men børnene ville altid vælge forældrene hvis de måtte:-)

Men pga. Din depression synes du skal mærke efter, kan du overskue at have den store hjemme? Hvis du blir en sur, underskudsmor. Så send hende hellere afsted. Om der er bedsteforældre tilgængelige, om der kommer sygdom osv. Det er sekundært. Det er jo dig der skal være den primære i dagligdagen.

Anmeld Citér

13. april 2020

Anonym

Jeg er pædagog og vi starter også op igen. Jeg tror at de forældre som tror at børnene der kommer i ins kommer tilbage til stabilitet bliver slemt skuffet. Vi har fået tilsendt 10 sider med retningslinjer som vi og forældrene skal følge. Hvordan vi nogensinde skal få tid til at tag os af børnene ved jeg ikke. Men det bliver fx vuggestuebørn der skal være i telte på parkerings pladsen, forældre der ikke må komme ind i ins men skal stå i kø for at aflevere børn osv osv. hvis jeg kunne ville jeg holde mit barn hjemme. Men forstår sagtens at man kan have brug for at sende dem afsted 

Anmeld Citér

13. april 2020

Missyou

Anonym skriver:

Jeg er pædagog og vi starter også op igen. Jeg tror at de forældre som tror at børnene der kommer i ins kommer tilbage til stabilitet bliver slemt skuffet. Vi har fået tilsendt 10 sider med retningslinjer som vi og forældrene skal følge. Hvordan vi nogensinde skal få tid til at tag os af børnene ved jeg ikke. Men det bliver fx vuggestuebørn der skal være i telte på parkerings pladsen, forældre der ikke må komme ind i ins men skal stå i kø for at aflevere børn osv osv. hvis jeg kunne ville jeg holde mit barn hjemme. Men forstår sagtens at man kan have brug for at sende dem afsted 

Det er jo bare så forskelligt fra sted til sted hvad der er af mulighederne. I mine børns børnehave og sfo har de god plads og plads til alle også med de nye retningslinjer. I sfo skal vi aflevere i skolegården, og i bh må vi gerne gå ind og aflevere- dog maks to forældre i hver garderobe ad gangen. Det er et lille sted så det er heldigvis intet problem. De har også skrevet ud til os forældre at selvom de gør grupperne mindre, og aktiviteterne bliver mere voksenstyret, vil de fortsat følge rutinerne fra før så hverdagen er genkendelig. Så jeg tror vi er ret godt stillet hos os. 

Anmeld Citér

13. april 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Det lyder som om der er stor forskel på, hvordan det takles de forskellige steder. Det afhænger nok til dels af størrelsen på institutionenerne og deres omgivelser.

Som Missyou også skriver, så er der fra vores børnehave også meldt ud, at man som udgangspunkt følger de sædvanlige rutiner. Selvfølgelig er der større fokus på hygiejne end sædvanligt, og børnene inddeles i legegrupper frem for, at de selv blander sig som de vil. Vores børnehave er heller ikke så stor og har masser af udendørsareal, så børnene er vant til at være meget ude. Jeg forventer ikke, at alt er som tidligere, men ud fra det vi har modtaget fra ledelsen, har jeg helt klart indtryk af, at der stadig er tid og plads til varmen og omsorgen, som de altid har været så gode til. 

Anmeld Citér

13. april 2020

Soonmom

Anonym skriver:

Vuggestuebørnene i telte på parkeringspladsen, undskyld mig men det lyder ikke helt gennemtænkt

Jeg er selv pædagog og har læst retningslinjerne, min holdning er at de ting man ikke kan opfylde må man jo slække på - børnenes trivsel er første priotet

Anmeld Citér

14. april 2020

Rixus

Profilbillede for Rixus

Ikke meget hjælp i det her indlæg. Men forstår slet ikke at børnene ser bedsteforældrene nu hvis de er i risikogruppen?

Vores børn ser ingen andre end os, slet ikke bedsteforældrene. 

Sst anbefaler desuden at bedsteforældre ikke passer børn, uanset institution eller ej. 

Anmeld Citér

14. april 2020

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Hej alle sammen

+Arbejdsro for min mand

På forhånd tak!

Hvis bedsteforældrene er i risiko grupppe skal I jo ikke besøge dem uanset om han er i institution eller ej. I din situation med depression havde jeg valgt at sende ham i vuggestue så du kan få ro til at få det bedre. Så må bedsteforældrenes behov komme i anden række.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.