Min pige E går i 1.klasse. De er 10 piger, det første år legede de lidt på kryds og tværs, nu i løbet af 1.klasse har de ligesom fundet sammen 2 og 2.
E er egentlig god til at lege med alle, men hendes bedste veninde vil KUN være de 2 sammen, og det skaber lidt konflikter. Hun afviser alle der spørger om de må være med, og hvis E forsøger at sige man ikke må holde de andre udenfor, så bliver hun stiktosset og siger hun ikke vil lege med E mere.
Jeg mindes det desværre godt fra min egen barndom, jeg kunne blive dybt ulykkelig hvis min bedste veninde legede med andre. Her står vi jo så med lidt det omvendte problem, men jeg har pænt stor forståelse for pigens opførsel.
Vi har selvfølgelig snakket meget med E om det, for det går hende rigtig meget på, idet de andre så afviser hende når hun gerne vil lege med - som en slags “hævn”. Det er også vendt med både læreren og moderen til pigen, men det bliver ikke rigtig bedre. Hun er en vældig sød pige, og de 2 piger elsker hinanden.
Nu vil E rigtig gerne starte til spejder efter sommerferien fordi veninden går til det. Jeg er lidt i tvivl om det er bedst at holde dem mest muligt adskilt udenfor skolen, og i stedet sørge for legeaftaler med de andre piger, eller om man bare er nødt til at lade det køre som det nu engang gør.
Anmeld
Citér